وجود جنگل‌ها و بیابان‌ها و تاثیر مستقیم آن در میزان بارندگی

دبیر ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی با تاکید بر تأثیر جنگل‌ها و بیابان‌ها در کمیت و کیفیت بارش مناطق مختلف گفت: باید از جنگل‌های خود صیانت کرده و برای گسترش آن تلاش کنیم تا در آینده با تغییر اکوسیستم مواجه نشویم.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، کامبیز مهدی زاد دبیر ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی بیان کرد: یکی از موضوعاتی که در هفته گذشته داغ شد موضوع قدرت باران‌زایی ابرها در برخی مناطق خاص بوده است؛ همچنین توانمندی برخی ابرها در مناطق جنگلی برای باران‌زایی بیشتر که در مناطق کویری این قدرت کمتر است.

وی با تاکید بر این که این موضوع از نظر علمی ثابت‌شده است، گفت: در مناطق کویری به علت دمای بالا و رطوبت کم، موقعیت برای تشکیل ابرهای باران‌زا دشوار است. به همین علت برخی کشورها در تلاش برای ایجاد کوه و جنگل مصنوعی هستند تا بارش را در مناطقی خاص افزایش دهند.

مهدی زاده با اشاره به این که در چند دهه گذشته علم به سمت و سویی حرکت کرده است که رویدادها از زاویه علمی بررسی شود، افزود: اجزای درختان همواره از محیط سیال محیط اطراف که بخش‌هایی از آن را بخارآب تشکیل می‌دهد، نشأت می‌گیرد. این تأثیر متقابل بر توده‌های آب و هوایی در حرکت، مستقر در جنگل‌ها یا مناطق مشابه اثرگذار خواهد بود.

وی ادامه داد: این ارتباط موجب بهبود باران‌زایی ابرها و ریزش‌های جوی بیشتر در محیط‌های جنگلی نسبت به سایر مناطق می‌شود. در نتیجه به علت رطوبت بالا در مناطق جنگلی امکان بارش بیشتر است.

مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در راستای اثرات سوء از بین رفتن جنگل‌ها و تغییر کاربری آن‌ها به منظور زراعت و غیره خاطر نشان کرد: این تغییر در کاهش نفوذپذیری، ظرفیت ذخیره رطوبت و به دنبال آن کاهش مقاومت مکانیکی و برشی خاک‌ها بر اثر عوامل فرساینده آب و باد ایجاد اشکال می‌کند. همچنین اختلال‌هایی در کمیت عرضه رطوبت آب ایجاد خواهد کرد.

وی با ارائه مثالی از سائوپائولو گفت: با تحقیقاتی که در این منطقه صورت گرفت به نتیجه رسیدند با قطع شدن درختان جنگل آمازون، توانایی جنگل برای انتشار رطوبت در هوا کاهش پیدا می‌کند. در نتیجه میزان بارندگی کم می‌شود. به جریان هوای عامل رطوبت به‌اصطلاح رودخانه‌های پرنده می‌گویند که عامل اصلی رطوبت در منطقه هستند. جنگل‌زدایی موجب شد جریان هوا از حرکت به‌سوی جنوب بازبماند. در نهایت تغییرات آب و هوایی موجب خشکسالی در آن منطقه شد.

مهدی زاده در نهایت بیان کرد: وجود درختان و موانع طبیعی مانند کوه‌ها در بارش‌های طبیعی تأثیرگذار است و در مناطق کویری به علت عدم وجود رطوبت ابری تشکیل نمی‌شود و امکان بارش کاهش پیدا می‌کند.

وی در آخر بر اهمیت صیانت از جنگل‌ها تاکید کرد و گفت: باید نسبت به از بین رفتن جنگل‌ها دغدغه‌مند باشیم و حتی در صورت قطع هر درخت، کاشت چند درخت را جایگزین کنیم. چراکه با از بین رفتن جنگل‌ها اکوسیستم مناطقی مانند ناحیه شمال ایران نیز تغییر می‌کند و منطقه را با مشکلاتی مواجه می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 993767

وب گردی

وب گردی