ارتقای فناوری بدون پشتیبانی ساختاری و اقتصادی امکان‌پذیر نیست

معاون هماهنگی شرکت توزیع توانیر گفت: بدون پشتیبانی ساختاری و اقتصادی نمی توان فعالیت فناورانه جدیدی را آغاز کرد. برای ایجاد تحول باید ساختار اقتصادی را اصلاح کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، محمودرضا حقی‌فام معاون هماهنگی شرکت توزیع توانیر در هفتمین کنفرانس منطقه‌ای سیرد، با اشاره به این‌که در صنعت توزیع برق وارد عرصه‌ای شدیم که با نگاه سنتی نمی‌توانیم حرکت کنیم، اظهار کرد: باید در راستای ایجاد تحول در صنعت توزیع برق گام‌های مثبتی برداشته شود تا بتوانیم تحول اساسی در این صنعت ایجاد کنیم.
وی، انعطاف‌پذیری در تامین برق، برقراری ارتباط دو سویه با بهره‌برداران؛ امنیت سایبری، تغییرات اقلیمی وسیع در کشور، تطبیق‌پذیری فنی زمان با شرایط محیطی، کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی را از جمله نیازمندی‌ها و مشخصه شبکه برق عنوان کرد و گفت: باید این نیازمندی‌ها تبدیل به صنعت، شاخص و زبان و گفتمان مشترک شود.
معاون هماهنگی شرکت توزیع توانیر تاکید کرد: وظیفه دو جانبه صنعت و دانشگاه بایستی در کنار موارد فوق تبدیل به زبان مشترک شود تا بتوانیم مسیر را برای توسعه صنعت برق هموار سازیم.
وی با تاکید براین‌که صنعت توزیع برق ایران اگر با این چابکی نبود بیشتر از این نمی‌توانستیم شبکه را کنترل کنیم، افزود: علی رغم محدودیت‌ نقدینگی وضیعت شبکه بسیار مناسب بوده تا جایی‌که تلفات در شبکه را به ۱۰ درصد رساندیم که در نوع خود حرکت ارزشمند است.


معاون هماهنگی توزیع توانیر تصریح کرد: اکنون در دنیا مباحث بسیار پیچده ای دز صنعت توزیع مطرح است. سیر تحول صنعت برق نشان می دهدکه دیدگاه صنعت توزیع به سمت ارتباط با دانشگاه تغییر پیدا کرده است درحالی که پیشتر این دید گاه برعکس بود.

وی در خصوص توجه به اطلاعات وداده های صنعت برق نیز گفت: در بخش توزیع اطلاعات زیادی ایجاد شده است اما سوال این است که تا چه اندازه توانسته ایم این داده ها را تبدیل به دانش کنیم.
همچنین باید بدانیم نیازهای صنعت توززیع چیست و چه ابزاری برای رسیدن به این نیازها در اختیار داریم.
وی تصریح کرد: ما معتقدیم این ابزارها باید بین المللی و بومی باشد چرا که ما شرایط خاص جفرافیایی و فرهنگی داریم.
وی ادامه داد: ما نیاز داریم که برنامه و اهداف کوتاه مدت و میان مدت و بلند مدت صنعت توزیع را استحصال کنیم. در دنیا در خصوص ریزشبکه ها، iot یا اینترنت اشیا، پایداری شبکه، انغطاف پذیری در روشنایی معابر و ... تجربیات بسیاری داشته است که ما باید ازتجربیات آنها استفاده کنیم.
وی افزود: هر گونه فعالیت فناورانه بدون پشتیبانی ساختاری و اقتصادی صرفا وابسته به عزم مدیریتی بدون برنامه و نگاه راهبردی ناپایدار خواهد بود، بنابراین برای ایجاد تحول باید فناوری و مهارت، ساختار و اقتصاد را اصلاح کنیم.
حقی‌فام یادآور شد: رشد فناوری، ارتقای بهره‌وری اقتصادی و نیروی انسانی در بستر یک ساختار مناسب و یک سیستم اقتصادی پایدار قابل حصول است. بنابراین به احتمال قوی ساختارها نقش بازیگران و نظامات مالی در آن سیستم درست نیست و مسئولیت‌ها و اختیارات بازیگران متناسب بر منطق مدیریتی اقتصادی نیست و راه‌حل آن چیزی نیست جز اصلاح نظامات.
این کنفرانس که تاکنون شش دوره آن پشت سرگذاشته است، در هفتمین دوره خود مقالاتی را در شش محور دریافت کرده است.
براین اساس در مجموع 650 مقاله به دبیرخانه کنفرانس ارسال شده است که از این میان 176 مقاله پذیرفته شد. از این رو قرار است که در این کنفرانس دو روزه، 132 مقاله در قالب پوستر و 44 مقاله به صورت شفاهی ارائه شود.
این مقالات در محورهای تجهیزات شبکه، کیفیت برق و EMT، بهره برداری، کنترل، منابع پراکنده انرژی و بهینه سازی مصرف (کاهش تلفات)، برنامه ریزی و توسعه شبکه و مباحث اقتصادی در کسب و کار توزیع، تجدید ساختار و بازار برق به دبیرخانه کنفرانس سیرد ارسال شد.
خاطرنشان می‌شود که در مراسم افتتاحیه کنفرانس منطقه ای سیرد، آثار برتر سومین جشنواره نوآوری شرکت های توزیع برق سراسر کشور نیز معرفی و تقدیر شد.
دبیرخانه جشنواره نوآوری شرکت های توزیع نیروی برق سراسر کشوردرخصوص جزئیات این رویداد اعلام کرد: پس انتشار فراخوان، در مجموع 157 اثر به دبیرخانه ارسال شد که در نهایت 53 اثر در 7 محور مورد قبول هیات داوران قرار گرفت.
پس از بررسی در نهایت 15 اثر در 5 محور حائز رتبه های اول تا سوم شدند و در دو محور باقی مانده، هیات داوران هیچ اثری را شایسته احراز رتبه ندانستند.
انتهای پیام/

کد خبر: 993772

وب گردی

وب گردی