با 10 هکر مشهور جهان آشنا شوید

همزمان با گسترش فناوری‌های دیجیتال، شاهد رشد جرایم مربوط به این عرصه نیز بوده ایم که نفوذ به شبکه های مختلف دولتی، خصوصی، هک و افشای اطلاعات آنها از مهم‌ترین این جرایم بوده است که به صورت فردی و گروهی انجام شده است. در این مقاله مشهورترین هکرهای جهان معرفی شده اند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز به نقل از پایگاه خبری البوابة العربیه للاخبار التقنیة، در جهان دیجیتال همه هکرهای اطلاعاتی شرور نیستند. بله برخی از آنها بر اساس معیارهای اخلاقی دست به چنین کاری می زنند؛ چرا که با این کار خود موسسات مختلف را هوشیار کرده و توجه آنان را نسبت به خطرات امنیتی احتمالی جلب می کنند آن‌ها این کار را به وسیله کشف حفره‌های امنیتی که منجر به نفوذ و درز اطلاعات یا هر گونه خسارت دیگر می شود انجام می دهند، به این افراد هکرهای کلاه سفید می گویند.

اما هکرهایی که برای سرگرمی به حملات سایبری اقدام می کنند، هکرهای کلاه خاکستری نام دارند و دسته دیگر آنها کلاه سیاه نامیده می شوند. دسته آخر هکرهایی هستند که حملات سایبری خود را به منظور وارد کردن خسارت به موسسات هدف و افشای اسرار آنها انجام می دهند.

ما در این مقاله به معرفی اجمالی 10 هکر مشهور تاریخ که باعث ایجاد خسارت های گسترده در زمینه های مختلف شده اند می‌پردازیم:

1- کوین میتنیک

این فرد توسط وزارت دادگستری آمریکا بازداشت شد. وی در زمان بازداشت به عنوان مهم‌ترین هکر اطلاعاتی تاریخ آمریکا معرفی شد و پس از آن به اتهام هک شبکه اختصاصی یکی از شرکت ها به یک سال حبس محکوم شد و پس از آزادی نیز 3 سال تحت مراقبت بود؛ اما پیش از پایان این مدت و پس از دست داشتن در افشای اطلاعات سامانه هشدار امنیت ملی و افشای اسرار برخی شرکت‌ها ناپدید شد.

چندی بعد میتنیک مجدداً بازداشت و محکوم به 5 سال حبس شد و پس از گذراندن دوران محکومیت خود مشاور امنیت اطلاعات شد و هم اکنون موسسه «مشاوره امنیتی میتنیک» را اداره می کند.

2- جاناتان جیمز

جیمز عملیات هک را از سنین پایین آغاز کرد و بسیاری از شبکه های موسسات دولتی و تجاری را مورد حمله قرار داد که مشهورترین آنها نفوذ به شبکه ناسا بود. وی توانست کد منبع این سازمان که حاوی اطلاعات مربوط به چگونگی عملکرد ایستگاه فضایی بین المللی بود را دانلود کند و ناسا را مجبور کرد شبکه خود را برای 3 هفته مسدود کند تا در خصوص چگونگی این نفوذ تحقیق کند.

وی در سال 2007 نیز بسیاری از شرکت های بزرگ را مورد حمله سایبری قرار داد و مورد اتهام و بازجویی قرار گرفت؛ اما دست داشتن در این حملات را انکار کرده و در سال 2008 با این اعتقاد که متهم به اموری است که آنها را انجام نداده اقدام به خودکشی کرد.

3- آلبرت گونزالس

گونزالس فعالیت خود را با هدایت گروهی از هکرهای اطلاعاتی به نام «ShadowCrew» آغاز کرد و علاوه بر آن نسبت به سرقت و فروش کارت های اعتباری اقدام کرد؛ همچنین این گروه گذرنامه، کارت های بیمه درمانی و گواهی تولد جعلی صادر می‌کرد که برای جرائم سرقت هویت استفاده می‌شد.

مشهورترین عملیات هک انجام شده توسط گونزالس سرقت 170 میلیون شماره کارت بانکی در طول دو سال بوده است که برخی از آنها کارت های اعتباری و برخی دیگر کارت های خودپرداز بوده است، پس از این اقدام وی به 20 سال زندان محکوم شد که تا سال 2025 ادامه دارد.

4- کوین پولسن

این هکر اطلاعاتی از تخصص خود برای سوء استفاده از سامانه های ارتباطی تلفن همراه استفاده کرده و به خطوط تلفن های ویژه در یکی از ایستگاه های رادیویی نفوذ کرد، خود را به جای شخص دیگری معرفی کرده و در یک مسابقه شرکت نمود و توانست یک تعمیرگاه خودرو بَرنده شود. پولسن توانست سامانه فدرال را نیز هک کرده و به اطلاعات مربوط به شنود مکالمات آن دست یابد، وی در نهایت بازداشت شد و به 51 ماه زندان و 56 هزار دلار جریمه مالی محکوم شد.

پولسن پس از آزادی در سال 1995 مسیر خود را تغییر داده و کار به عنوان یک روزنامه نگار را آغاز کرد و هم اکنون نویسنده پایگاه اینترنتی «Wired» است.

5- گری مکینون

مکینون به بزرگ‌ترین نفوذ اطلاعاتی نظامی در تاریخ شهرت داد، وی در طول 13 ماه از فوریه 2001 تا مارس 2002 توانست به 97 رایانه متعلق به ارتش و سازمان ناسا نفوذ کند، بر اساس اعلام مقامات آمریکایی مکینون اقدام منجر به حذف بسیاری از پرونده های مهم و نابودی بیش از 300 هزار رایانه شد که خسارت مالی ناشی از اقدامات این فرد 700 هزار دلار برآورد شد.

مکینون دارای اصلیتی اسکاتلندی بود و اقدامات خود را خارج از آمریکا انجام می‌داد و توانست تا سال 2005 دولت آمریکا را درگیر کارهای خود کند. پس از چند درخواست از سوی دولت آمریکا در نهایت ترزا‌می بنابر اینکه وی به شدت مریض است از تحویل آن به آمریکا خودداری کرده و این اقدام را مخالف با حقوق بشر دانست.

6- رابرت موریس

رابرت موریس تخصص خود را از پدرش که یکی از دانشمندان رایانه آزمایشگاه های « Bell Labs» و آژانس امنیت ملی آمریکا بود آموخت، ساخت اولین ویروس رایانه ای به نام « Worm» در سال 1988 به موریس که در آن زمان دانشجو بوده نسبت داده شده است و این ویروس توانست 6 هزار دستگاه رایانه را نابود کند.

موریس در سال 1989 به 3 سال حبس تعلیقی و 400 ساعت کار در بخش خدمات اجتماعی و پرداخت 1050 دلار جریمه مالی محکوم شد و هم اکنون از استادان مرکز فناوری ماساچوست است.

7- لوید بلانکنشیپ

بلانکنشیپ فعالیت هکری خود را از ابتدای دهه 70 قرن گذشته میلادی آغاز کرد و به مجموعه‌های زیادی نفوذ کرد که مشهورترین آنها «Legion of Doom» بود، وی در سال 1986 بازداشت شد، مقامات آمریکایی همچنین در سال 1991 نیز به خانه وی حمله کردند و کتاب قواعد بازی که جزوه ای برای جرائم رایانه ای توصیف شده است را مصادره نمودند. بلانکنشیپ پس از مدتی از حملات سایبری دست کشید و هم اکنون رئیس پژوهش ها و طراحی تولیدات در شرکت « McAfee» است.

8- جولیان آسانج

آسانج فعالیت خود به عنوان هکر اطلاعاتی را از 16 سالگی آغاز کرد و طی 4 سال توانست به شبکه های بسیاری از موسسات مانند ناسا، پنتاگون، دانشگاه استنفورد، شرکت لاکهید مارتین و سیتی بانک نفوذ کند.

آسانج ولیکی لیکس را در سال 2006 به منظور پایگاهی برای انتشار اخبار و اسناد محرمانه از منابع مجهول راه اندازی کرد و در سال 2010 آمریکا تحقیقاتی در خصوص وی انجام داد؛ اما آسانج به کشور اکوادور پناهنده شد و هم‌اکنون از شهروندان این کشور محسوب می شود و از ترس استرداد به آمریکا در سفارت اکوادور در لندن زندگی می کند.

9- جوزیفر

هیچ کس از هویت جوزیفر اطلاع ندارد و اینکه آیا وی یک نفر است یا این نامی برای گروهی از هکرهای اطلاعاتی است. این نام از هکر معروف رومانیایی اقتباس شده است که معمولاً هدف مسئولان دولتی و سیاسی مشهور آمریکا قرار می گیرد.

در جریان انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا جوزیفر مدعی شد به شبکه کنفرانس دموکرات ملی نفوذ کرده و هزاران سند را بر ویکی لیکس منتشر کرده است، همچنین بسیاری معتقدند جوزیفر تنها پوششی برای سازمان اطلاعات روسیه است؛ اما در مقابل پایگاه اینترنتی «مادربرد» مدعی شد جوزیفر رومانیایی است و نه روسی.

10- آنونیموس

آنونیموس یک گروه غیر متمرکز شامل چندین هکر اطلاعاتی و بدون سازمان دهی مشخص است، چنانچه هر هکری می تواند نام خود را آنونیموس بگذارد، این گروه که از سال 2003 اعلام موجودیت کرده مسئولیت بسیاری از حملات سایبری به پایگاه های اینترنتی شرکت های مشهوری چون پی پل، آمازون، سونی و همچنین پایگاه های دولتی آمریکا، استرالیا، هند و سوریه را پذیرفته و هنوز به اقدامات خود ادامه می دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 993797

وب گردی

وب گردی