ویژگی‌های مربی مهد کودک و پیش دبستانی

مهد کودک محلی است که در آن مطالب و مفاهیم مختلفی به کودکان آموزش داده می‌شود، وظایف آموزش و نگهداری کودکان بر عهده مربیان مهد کودک است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، مربی مهد کودک فردی است که با روحیات کودکان آشنایی کامل دارد و مطابق با سیستم آموزشی مخصوص به کودکان آموزش می‌دهد. مربی مهد کودک باید ویژگی‌هایی داشته باشد که عبارتند از:

صبر و حوصله

از آن‌جایی که کودکان روحیه حساسی دارند و ممکن است در محیط مهد کودک دچار ترس و اضطراب شوند؛ مربی مهد کودک و پیش دبستانی باید از صبر و حوصله کافی برخوردار باشد تا بتواند به آن‌ها را آرام کند. از طرفی کودکان معمولا پیش از مهد کودک در هیچ محیط آموزشی دیگری حضور نداشته‌اند؛ بنابراین آموزش مطالب و دورس به آن‌ها کاری سخت و زمان بر است و مربی مهد کودک باید صبر کافی داشته باشد تا بتواند مطالب را به آن‌ها آموزش دهد.

آشنایی با مهارت‌های آموزشی

سبک و سیستم آموزش به کودکان با استانداردهای آموزش بزرگسالان بسیار متفاوت است. بیشترین فعالیت کودکان در این دوران به بازی و سرگرمی اختصاص دارد. بنابراین مطالب و مفاهیم از طریق بازی به کودکان آموزش داده می‌شوند مربی مهد کودک و پیش دبستانی باید با بازی‌های دوران کودکی آشنایی کاملی داشته باشند و همین‌طور بتوانند با استفاده از آن‌ها به کودکان مطالب و مفاهیم را آموزش دهند. نحوه شعر خوانی، سرود خوانی و کار دستی از جمله مطالبی هستند که مربیان باید به آن‌ها تسلط داشته باشند.

خلاقیت

استفاده از روش‌های آموزشی ممکن است پس از مدتی برای کودکان کسل‌کننده شود به همین دلیل مربیان باید ایده‌های مختلفی در ذهن داشته باشند؛ تا در زمان‌های مختلف از آن‌ها استفاده کنند. خلاقیت مربی مهد کودک باعث می‌شود تا کودکان از فضای آموزشی لذت بیشتری ببرند؛ بنابراین یکی دیگر از ویژگی‌هایی که مربیان مهد کودک و پیش دبستانی باید داشته باشند؛ خلاقیت است که می‌تواند به‌عنوان آموزش نقاشی، اوریگامی، فعالیت‌های فردی و گروهی برای کشف استعداد و خلاقیت کودکان در نظر گرفت.

انرژی و انعطاف‌پذیری

تعلیم و کارکردن با کودکان به انرژی زیادی نیاز دارد. مربی مهد کودک باید بتواند به هر یک از کودکان متناسب با شخصیت آن‌ها آموزش دهد و همین‌طور تکالیف آن‌ها را نیز بررسی کند. در بعضی از زمان‌ها مربی مهد کودک باید همراه با کودکان بازی کند تا بتواند حس صمیمت را در آن‌ها ایجاد کند.

ایجاد انگیزه و علاقه در کودکان

دوران کودکی مرحله‌ای از زندگی است که بیشتر شخصیت کودکان در آن شکل می‌گیرد. نحوه رفتار و برقراری ارتباط با کودکان در عملکرد آینده آنان تاثیر زیادی دارد؛ به‌همین دلیل یکی از ویژگی‌هایی که مربی مهد کودک باید داشته باید ایجاد انگیزه و اشتیاق در کودکان است. تحقیقات نشان داده کودکانی که از انگیزه بالاتری برخورداند؛ در آینده به مشکلات روحی کم‌تری مواجه می‌شوند. همچنین امروزه مهد کودک‌هایی با عنوان مهد کودک هوشمند وجود دارند که با استفاده از ابزارهای دیجیتال مطالب را به کودکان آموزش می‌دهند. مربی مهد کودک هوشمند باید علاوه بر آشنایی با سیستم‌های آموزشی قدیم با ابزارهای دیجیتال نیز آشنایی داشته و نحوه استفاده از آن‌ها را نیز به کودکان آموزش دهد.

ارتباط با والدین

یکی دیگر از ویژگی‌هایی مهمی که مربیان مهد کودک باید داشته باشند برقراری ارتباط و گزاراش فعالیت و میزان پیشرفت کودکان به والدین آن‌هاست. مربیان مهد کودکی که می‌توانند ارتباط خوبی با والدین کودکان برقرار کنند از موفقیت بیشتری برخوردارند. همچنین مربیان مهد کودک باید بتوانند درباره نحوه آموزش به کودکان به والدین آن‌ها نیز مشاوره دهند.

وضعیت روحی مربیان

مربیان مهد کودک بیشترین ساعات از روز را در کنار آن‌ها سپری می‌کنند؛ به‌همین دلیل نحوه رفتار آن‌ها در عملکرد کودکان تاثیر بسزایی دارد. مربیان باید آرامش ذهنی و روحی داشته باشند تا بتوانند با کودکان ارتباط بهتری برقرار کنند.

وظایف مربی مهد کودک و پیش دبستانی

مربی مهد کودک وظایفی نیز دارد که مهم‌ترین عبارتند از

  • کنترل و مراقبت از کودکان در محیط مهد کودک و پیش دبستانی
  • آموزش نحوه استفاده از ابزارهای آموزشی به کودکان
  • تشویق به همکاری و انجام کارهای گروهی
  • نظارت بر وضعیت سلامتی و بهداشت کودکان
  • مدیریت زمانی و مکانی کودکان
  • برنامه‌ریزی و انجام فعالیت‌های در زمان مناسب
  • توجه به حضور و غیاب کودکان و اعلام نبود آن‌ها به والدین
  • به‌کارگیری از روش‌های آموزشی متفاوت برای کودکان
  • آموزش نظیم و رعایت نکات ایمنی به کودکان
  • نظارت بر وضعیت تغذیه و مسئولیت دادن غذا به کودکان نوپا

این مقاله توسط واحد محتوای سایت ایرانگان تولید شده و هرگونه کپی‌برداری از آن با ذکر منبع بلامانع است.

انتهای پیام/

کد خبر: 993841

وب گردی

وب گردی