دانشگاه‌های غیرانتفاعی عامل خالی شدن روستاها

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، گفت: تب دریافت مدرک باعث شد که دانشگاه های غیرانتفاعی به شکلی بی رویه افزایش یابند، جوانان روستایی برای تحصیل به شهرها بروند و تقریبا روستاها خالی شوند.

سید حمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره تعطیلی برخی از دانشگاه های غیرانتفاعی، اظهار داشت: برخی از مراکز غیر‌انتفاعی در سراسر کشور، دارای صندلی های خالی هستند، لذا طبیعی است که روز به روز داوطلبان در حال تحصیل در این دانشگاه ها کاهش پیدا کنند.

وی افزود: برخی معتقد‌ند که شغل از تحصیل مهم‌تر است؛ هنگامی که یک شخص، به وضعیت دوستان و آشنایان خود می نگرد و مشاهده می کند که تا مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد تحصیل کرده اند؛ اما شغل مناسبی ندارند، انگیزه اش را برای ادامه تحصیل از دست می دهد.

میرزاده ادامه داد: در حال حاضر، تب و تاب تحصیل و حضور در دانشگاه کاهش یافته است؛ همچنین توسعه بی رویه دانشگاه ها بدون توجه به نیازهای جامعه، باعث شده است که میزان صندلی های خالی در دانشگاه ها افزایش پیدا کند.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: به دلیل افزایش صندلی های خالی در دانشگاه ها، برخی از دانشگاه ها تعطیل شده اند و هیچ دانشجویی برای تحصیل ندارند؛ تعطیلی 50 مرکز آموزشی غیرانتفاعی نیز ممکن است به دلیل وجود همین صندلی های خالی باشد.

وی با اشاره به افزایش بی رویه دانشگاه های غیر انتفاعی اذعان داشت: از ابتدای انقلاب اسلامی، به دلیل تب و تابی که در جوانان و خانواده ها برای حضور در دانشگاه و ادامه تحصیل وجود داشت، باعث شد که دانشگاه های غیرانتفاعی به شکلی بی رویه افزایش یابند. این موضوع باعث شده است که جوانان روستایی برای تحصیل به شهرها بروند و تقریبا روستاها خالی شوند؛ از طرفی نیز آن ها صرفا به فکر اخذ مدرک هستند و فکر می کنند که مدرک خوشبختی می آورد.

میرزاده اضافه کرد: ادامه این روند باعث شد که دانشگاه های روزانه گنجایش پذیرش این حجم از دانشجو را نداشته باشند و دانشگاه های غیرانتفاعی نیز افزایش پیدا کنند. در حال حاضر بسیاری از مدارکی که در دست فارغ التحصیلان است، هیچ گونه کاربردی ندارند و موجب کاهش تب و تاب حضور آن ها در دانشگاه و اخذ مدرک شده است.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به موضوع آمایش سرزمینی گفت: بدون توجه به آمایش سرزمینی و نیازهای جامعه، رشته های دانشگاهی گسترش یافته است که به تبع آن برخی از دانشگاه ها به تعطیلی رسیده اند؛ به تدریج مردم جامعه متوجه خواهند شد که شغل و ایجاد کسب و کار، نسبت به گرفتن مدرک از اهمیت بالاتری برخوردار است.

وی با انتقاد از وجود برخی رشته های دانشگاهی اظهار کرد: برخی از رشته ها در دانشگاه ها اشباع شده اند و فارغ التحصیلان آن ها هیچ گونه شغلی ندارند؛ همچنین وجود برخی از رشته ها در بعضی از استان ها هیچ لزومی ندارد. به عنوان مثال رشته کشاورزی در شهر تهران هیچ کاربردی ندارد و نباید دانشجو بپذیرد؛ ما باید به دنبال پیاده‌سازی آمایش سرزمینی باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 993873

وب گردی

وب گردی