تجهیزات تصویربرداری نوری ایران ساخت به خدمت محققان کشور درآمد

پژوهشگران و محققان کشور برای مشاهده درون بدن نیازمند استفاده از تصویربرداری نوری هستند که آزمایشگاه پیش بالینی در این زمینه به محققان کشور خدمات ارائه می‌دهد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، پژوهشگران و محققان از تصویربرداری نوری برای مشاهده درون بدن استفاده می کنند. این روش یک تکنیک تصویربرداری غیرتهاجمی است. تصویربرداری نوری از تابش غیریونیزان که شامل نور مرئی، اشعه ماورای بنفش و نور مادون قرمز است. برای به دست آوردن تصاویر دقیق از اندام ها، بافت ها و ساختارهای کوچک تر از جمله سلول ها و حتی مولکول ها استفاده می کند. نور به‌دست‌آمده در تصاویر با استفاده از تحریک الکترون ها ایجاد می شود که برخلاف پرتوهای یونیزان هیچ گونه صدمه ای ایجاد نمی¬کند.

این تصاویر توسط پژوهشگران برای تحقیق و توسط پزشکان برای تشخیص بیماری و درمان استفاده می-شود. از آنجاکه این تکنیک تصویربرداری بسیار ایمن تر و به میزان قابل توجهی سریع تر است، تصویربرداری نوری را می توان در طی مدت زمان طولانی و مکرر برای نظارت بر پیشرفت بیماری یا نتایج درمان استفاده کرد.

همچنین تصویربرداری نوری امکان تصویربرداری همزمان مواد فلورسنت مختلف جهت بررسی همزمان ویژگی های مختلف یک عضو، بافت یا تصویربرداری همزمان از بافت های مختلف را فراهم می کند. درصورتی‌که سایر تکنیکهای تصویربرداری تنها به یک یا دو اندازه¬گیری محدود می شوند. تصویربرداری اپتیکی می تواند با سایر تکنیک های تصویربرداری مانند ام آر آی یا میکروسی تی ترکیب شود تا اطلاعات بیشتری از جمله اطلاعات آناتومیکی را برای محقق فراهم کند. عدم مزیت تصویربرداری نوری عمق نفوذ کم است و به همین دلیل استفاده از این تکنیک در تحقیقات بالینی محدود است.

کاربردهای تصویربرداری نوری را بدانیم

از این تکنیک در آنکولوژی، تشخیص تومور / اندازه گیری، ارزیابی درمان فوتودینامیک، بررسی بیماری های عفونی و التهاب ها، عملکرد کلیه، مطالعات علوم اعصاب، مطالعات ایمونولوژی، مطالعات قلب و عروقی، مطالعات بیان ژن، مطالعه و بررسی فرایندها و روش های دارورسانی، چگونگی توزیع داروها و تصویربرداری بیولوژیکی استفاده می شود.

در کشور نیز تصویربرداری نوری با تجهیزات ساخت ایران انجام می شود. آزمایشگاه پیش بالینی دانشگاه تهران مجهز به تجهیزات ساخت ایران است که در این زمینه امکانات و تجهیزات را در اختیار محققان قرار می دهد.

درون بدن حیوان آزمایشگاهی را مشاهده کنیم

آزمایشگاه تصویربرداری نوری دو بعدی یکی از آزمایشگاه های این مرکز است. در این مرکز مجهز به دستگاه تصویربرداری فلورسنت دو بعدی (با نام تجاری FluoVision) است. یک سیستم تصویربرداری فلورسنت in vivo است که تصاویر اپتیکی دو بعدی از توزیع ماده فلورسنت درون بدن حیوان آزمایشگاهی را به نمایش می گذارد. این سیستم امکان تصویربرداری همزمان و ویدئوهایی از سیگنال های فلورسنت در موجودات زنده را فراهم می کند. همچنین این سیستم می¬تواند جهت تصویربرداری از توزیع ماده فلورسنت در نمونه¬های in vitro و ex vivo نیز مورد استفاده قرار گیرد.

همچنین آزمایشگاه تصویربرداری نوری سه بعدی دیگر آزمایشگاه این مرکز است. دستگاه تصویربرداری فلورسنت سه بعدی تصاویر سه بعدی از توزیع ماده فلورسنت تزریق‌شده در بدن حیوان کوچک در عمق-های مختلف بدن را فراهم می کند. حیوان مورد نظر پس از تزریق دارو و بیهوشی وارد دستگاه می شود، و لیزر و دوربین دستگاه حول حیوان به گردش در می آید و با گرفتن تصاویر سه بعدی نحوه توزیع ماده فلورسنت در بدن حیوان را نشان می دهد.

با توجه به اهمیت مطالعات پیش بالینی و نبود امکانات مورد نیاز برای انجام این تحقیقات آزمایشگاه پیش بالینی با حمایت معاونت علمی و فناوری در سال گذشته راه اندازی شد تا با وجود مجهزترین دستگاه ها در این حوزه خدمات به محققان کشور ارائه شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 993882

وب گردی

وب گردی