توسعه آموزش عالی کشور به ارتباط دانشگاه و جامعه نیاز دارد

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، گفت: متاسفانه هیچ پیوندی میان مشکلات جامعه و دانشگاه وجود ندارد و این موضوع، مهم ترین اشکال سیستم آموزش عالی کشور محسوب می شود.

سید محمد باقرعبادی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره پیشرفت دانشگاه ها و مسائل پژوهشی کشور پس از انقلاب اسلامی اظهار داشت: پیشرفت دانشگاه‌های کشور در طول این 40 سال فوق‌العاده بوده است؛ یکی از نکات مهم و برجسته انقلاب اسلامی، پرورش نیروی انسانی در بعد علمی است.

وی افزود: به عنوان مثال، ایران از جمله کشورهایی است که بیشترین فارغ التحصیل را در رشته های مهندسی دارد. همچنین دارای زیر ساخت های مناسب برای توسعه و پیشرفت، به واسطه وجود نیروی انسانی فعال است.

عبادی ادامه داد: تعداد دانشجویان پس از انقلاب اسلامی افزایش چشمگیری داشته است؛ در حال حاضر حدود 4 میلیون دانشجو در حال تحصیل هستند که می توان گفت به نوبه خود در دنیا بی‌نظیر است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به دستاوردهای علمی و پژوهشی کشور پس از انقلاب اسلامی، تصریح کرد: بسیاری از فناوری‌هایی که محصول تلاش و اقدامات دانشگاهیان و نخبگان کشور بوده، باعث پیشرفت در حوزه های مختلف شده است؛ امروز که تکنولوژی ساخت موشک را داریم و یا ماهواره به فضا پرتاب می کنیم، نشان دهنده این است که در بعد علمی و فناوری به جایگاه بسیار بالایی رسیده ایم.

وی درباره چالش های آموزش عالی کشور در شرایط فعلی، گفت: مهم ترین چالش آموزش عالی کشور، عدم ارتباط دانشگاه ها با جامعه، اقتصاد، صنعت و کشاورزی است؛ در واقع پیوستگی مناسبی میان آن ها ایجاد نشده است. ارتباط دانشگاه با جامعه باید به گونه ای باشد که اگر دانشگاهی را از یک شهر حذف کنیم، آن شهر در فعالیت های خود دچار اختلال شود.

عبادی در پایان اذعان داشت: متاسفانه هیچ پیوندی میان مشکلات جامعه و دانشگاه وجود ندارد و این موضوع، مهم ترین اشکال سیستم آموزش عالی کشور محسوب می شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 993887

وب گردی

وب گردی