برگزاری دومین جلسه کارگروه مدیریت و ارزیابی ریسک در واحد تهران شمال

رئیس واحد تهران شمال گفت: همین که ما دارایی و سرمایه را از دید اقتصادی ببینیم یا آنها را با نگاه پدافندی بررسی کنیم، بحث متفاوت می شود.

به گزارش ایسکانیوز دکتر خالدی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال در بیان اهمیت و جایگاه ویژه این کارگروه گفت: از آنجا که از اصول یازده گانه پدافندغیرعامل، ده اصل آن مستقیم یا غیرمستقیم با بحث مدیریت ریسک ارتباط دارد، لذا باید توجه داشته باشیم که مطالب در این کارگروه با حساسیت بالا و با نگاه ویژه و جامع به مسائل و موضوعات، بررسی شده و چالش ها و رهیافت ها در سطح ملی و به منظور طراحی نقشه جامع علمی کشور احصاء و استخراج گردد.

وی با ذکر اینکه در پدافند غیرعامل، بحث حفاظت و صیانت از سرمایه ها مطرح است، به مقایسه تعریف دارایی و سرمایه از دید علوم مرتبط با دیدگاه پدافند غیرعامل به این موضوعات پرداخت و گفت: باید توجه داشت همین که ما دارایی و سرمایه را از دید اقتصادی ببینیم یا آنها را با نگاه پدافندی بررسی کنیم، بحث متفاوت می شود و چالش ها و رهیافت ها نیز تغییر خواهند کرد.

در این نشست، دکتر طهرانی، عضو هیأت علمی واحد تهران شمال و رئیس کارگروه مدیریت و ارزیابی ریسک، ضمن تشریح عملکرد این کارگروه، به تبیین شیوه احصاء چالش ها و پروسه تبدیل آنها به موضوعات پژوهشی و پایان نامه ای پرداخت و متذکر شد که با مشارکت، همکاری و تعامل با کارشناسان سازمان پدافندغیرعامل طی یک پروسه کاملا علمی و اجرایی، چالش های احصاء شده تبدیل به موضوعاتی برای انجام تحقیقات علمی-پژوهشی و عناوین پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکتری می شود.

طهرانی در ادامه به بحث دارایی ها پرداخت و انواع دارایی ها را به چهار حوزه فیزیکی، انسانی، سایبری و معنوی قابل تقسیم دانست و گفت: سطح بندی این دارایی ها نیز بر مبنای اهمیت های اساسی از جمله تبعات آسیب پذیری، ارزش، منحصر به فرد بودن، نقش آفرینی، امکان جایگزینی و گستره حوزه نفوذ آنها صورت می گیرد.

وی منابع تهدید دارایی ها را منابع داخلی و منابع خارجی خواند و با اشاره به اینکه آسیب پذیری دارایی ها ناشی از ضعف ذاتی یا ضعف اکتسابی آنان است، گفت: ما در این کارگروه 3 رویکرد شناسایی ریسک، روش های کنترل ریسک و ارائه مدل ریسک را برای احصاء چالش ها تعریف کرده ایم و بر مبنای آن برخی چالش های این حوزه را استخراج نموده ایم.

در ادامه این نشست، سایر شرکت کنندگان به بحث و تبادل نظر در خصوص نظام و نحوه تدوین چالش ها و بررسی چالش های موجود در این حوزه پرداختند و مقرر شد که در جلسه بعدی نظام موضوعات این حوزه نیز احصاء و قطعی شود.

کد خبر: 993990

وب گردی

وب گردی