آموزش‌وپرورش برای دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل بودجه‌ای ندارد

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش در بحث دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل گفت: مهمترین عوامل موثر در این زمینه اقتصادی و فرهنگی است و هم‌اکنون بودجه رفع موانع در اختیار آموزش‌وپرورش نیست.

به گزارش ایسکانیوز، یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین حقوق هر شهروند به ویژه در سنین کودکی حق آموزش است اما این روزها برخی مشکلات از موانع به ویژه مسائل اقتصادی و فرهنگی باعث می‌شود تا بخشی از کودکان از حضور در مدارس بازبمانند.

کودکان بازمانده از تحصیل واقعیت‌هایی خاموش‌ هستند که نشان می‌دهد بخشی از جامعه به درستی کار خود را انجام نمی‌دهد چرا که یک کودک به دلیل مسائل اقتصادی و فرهنگی نباید از تحصیل باز بماند.

در بحث کودکان بازمانده از تحصیل نیز آمار متفاوتی ارائه می‌شود، اخیرا سید محمد بطحایی وزیر آموزش‌وپرورش در حاشیه هشتمین جلسه شورای هماهنگی بهبود و ارتقای شاخص‌های آموزشی و پرورشی مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته با اشاره به آمار 140 هزار کودک بازمانده از تحصیل گفته است: بررسی‌ها نشان می‌دهد از این تعداد حدود 10 هزار دانش‌آموز در دوره ابتدایی به اسم و با کد ملی و آدرس آنها شناسایی شده‌اند که تقریبا می‌توان گفت بدون هیچ دلیلی به مدرسه نمی‌آیند و باید به سراغشان رفت و با والدینشان مذاکره کرد و آنها را برای آمدن به مدرسه ترغیب و تشویق کرد.

در اینباره رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش وپرورش با اشاره به اینکه از سال 92 برنامه انسداد مبادی بیسوادی با امضای وزرای وقت آموزش‌وپرورش و کشور به همه استانداران و مدیران کل آموزش‌وپرورش استان‌ها ابلاغ شد، اظهار داشت: براین اساس در استان‌ها جلسات مداومی برگزار می‌شود و نهادها و سازمان‌های مشارکت‌کننده با هدایت استانداران برنامه‌های انسداد مبادی بیسوادی را پیگیری می‌کنند.

وی افزود: البته به جز این برنامه که توسط استانداران هدایت می‌شود در آموزش و پرورش دستورالعملی را به تمام مناطق آموزشی ابلاغ کرده‌ایم و آموزش‌هایی را به راهبران آموزشی که در مناطق محروم و دورافتاده کارهای کیفیت بخشی به کلاس‌های چندپایه و دانش‌آموزان را بر عهده دارند، ارائه می‌کنیم تا کار شناسایی و جذب دانش‌آموزان انجام شود.

آموزش‌وپرورش برای رفع موانع بازماندگی از تحصیل بودجه‌ای ندارد

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش گفت: آموزش‌وپرورش وظیفه دارد هر کودکی را که برای ثبت‌نام مراجعه می‌کند پذیرش و برای او کلاس درس و معلم فراهم کند اما در بازماندگی از تحصیل فقط بحث ثبت‌نام مطرح نیست بلکه رفع موانع حضور در مدرسه مهم است که بسیاری از این موانع، اقتصادی و فرهنگی است. هم‌اکنون بودجه رفع موانع در اختیار آموزش‌وپرورش نیست و مسئولیت این کار نیز بر عهده این وزارتخانه نیست و در این رابطه وزارت رفاه و بهزیستی مسئول هستند.

همکاری مشترک دو وزارتخانه، سپاه و کمیته امداد برای جذب بازماندگان از تحصیل

حکیم‌زاده در پاسخ به این پرسش که " آیا نمی‌‌توان ستادی را تشکیل داد که به صورت مشترک کار جذب دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل را پیگیری کند؟" بیان کرد: دو هفته قبل جلسه‌ای را نزد وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی داشتیم که کمیته امداد و قرارگاه محرومیت زدایی سپاه نیز حضور داشتند. پس از تبادل نظر، تقسیم وظایف انجام و مقرر شد مرکز آمار، ثبت احوال و وزارت ارتباطات هم در این رابطه همراهی کنند.

وی با اشاره به اینکه جدول تقسیم کار آماده شده است و وزارتخانه‌‌های آموزش‌‌وپرورش و تعاون، کار و رفاه اجتماعی آن را امضا کردند، افزود: قرار است هفته آینده نمایندگان سایر دستگاه‌های درگیر هم حضور یافته و این تفاهم‌نامه را امضا کنند تا شاهد هم‌افزایی باشیم و بحث شناسایی دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل با همراهی ثبت احوال و مرکز آمار سریعتر انجام خواهد شد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش وپرورش گفت:‌ هر جایی که امکان شناسایی دانش‌‌آموزان وجود داشته باشد دریغ نمی‌کنیم. هم‌اکنون 202 مدرسه با یک دانش‌آموز داریم که برای آنها یک معلم می‌فرستیم. امیدواریم با هم افزایی تمام موانع به ویژه موانع اقتصادی برای جذب دانش‌آموزان انجام شود.

حکیم زاده در پایان گفت: آموزش و پرورش با و جود اینکه بودجه‌ای برای این کار ندارد اما مدیران مدارس و روسای مناطق حتی در مواردی از جیب خود هزینه کرده‌اند و لوازم التحریر دانش آموزان را خریده یا از کمک‌‌های خیران استفاده کرده‌اند تا هزینه‌های تحصیل دانش‌آموزان را تامین کنند.

تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 994021

وب گردی

وب گردی