مرگ سالیانه ۷۵ هزارنفربر اثر آلودگی هوا در کشور/چرا سیاست‌ها منجر به هوای پاک نشد؟

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران ضمن تاکید بر ضرورت نظارت بر آلودگی هوا در سطح خانگی، گفت: وضعیت پایداری در تنظیم مقررات نداشته‌ایم و سیاست‌ها منجر به هوای پاک نشده است.

به گزارش ایسکانیوز، کاظم ندافی امروز در همایش نیم‌روزه "انرژی و محیط زیست" که در فرهنگستان علوم برگزار شد، مهمترین عامل مرگ زودرس و ناتوانی در دنیا را آلودگی محیط زیست دانست و توضیح داد: در تمام مراحل زندگی در معرض آلودگی‌های زیست محیطی هستیم. در حالیکه این موضوع در مراحل جنینی نیز بسیار مورد توجه است.

وی ذرات معلق هوا را از ریسک فاکتورهای بیماری‌های غیر واگیر عنوان کرد و گفت: ۹۱ درصد مردم دنیا در مناطقی زندگی می‌کنند که کیفیت هوای آن از گایدلاین‌های سازمان سلامت جهانی پایین‌تر است. بنابراین این موضوع تنها مختص کشور ما نیست و کشورهای پیشرفته نیز از این لحاظ مشکل دارند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه افراد در سنین بالا بیشتر تحت تاثیرات حاد آلودگی هوا قرار می‌گیرند گفت: به تفکیک بیماری‌ها می‌توان گفت که مرگ سالیانه ۷۵ هزار نفر بر اثر آلودگی هوا در کشور وجود دارد. مثلا در ارتباط با سکته مغزی ۱۰ هزار و ۹۰۰ نفر بر اثر آلودگی هوا در کشور می‌میرند.

ندافی یکی از شاخص‌های ارزیابی توسعه کشورها را امید به زندگی دانست و گفت: آلودگی هوا از ریسک‌فاکتورهای بیماری‌های غیر واگیر و عوامل کاهش امید به زندگی به شمار می‌آید. در این خصوص نیازمند اجرا و نیز نظارت بر قوانین هستیم. ضمن آنکه باید سیستم‌های هشدار آلودگی داشته باشیم و در سطح خانگی نیز بتوانیم میزان آلودگی را مانیتور کنیم.

وی سپس به وضعیت برخی آلاینده‌ها در هوای تهران اشاره کرد و گفت: در حال حاضر PM۲.۵، PM۱۰ (ذرات معلق کمتر از ۱۰ و ۲.۵ میکرون) از جمله آلاینده‌های اصلی هوای تهران هستند که از مشکلات مهم ما به حساب می‌آید که هیچ کاری برای کاهش آن انجام نداده‌ایم و نیز وضعیت پایداری در تنظیم مقررات نداشته‌ایم.

کد خبر: 994058

وب گردی

وب گردی