سامسونگ تلویزیون OLED حاوی نقاط کوانتومی می‌سازد

سامسونگ به دنبال ساخت تلویزیون‌های OLED حاوی نقاط کوانتومی است تا از مزیت هر دو فناوری استفاده کند. نمونه اولیه این تلویزیون ساخته شده و عرضه عمومی آن از اواسط سال جاری انجام می‌شود.

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، شرکت سامسونگ قصد دارد تا تلویزیون‌های OLED مبتنی بر نقاط کوانتومی تولید کند. شاید این جمله یک پارادوکس به نظر برسد، اما حقیقت دارد. در نمایشگاه CES، شرکت سامسونگ قصد دارد تا تلویزیون‌هایی را که در آنها لایه لومینسانس آلی مبتنی بر نقاط کوانتومی استفاده شده، به نمایش بگذارد.

این شرکت کره‌ای که در ساخت نمایشگر تخصص دارد، از لایه‌های آلی درخشان آبی برای تحریک نقاط کوانتومی به‌منظور تولید پیکسل‌های سبز و قرمز از نور آبی استفاده می‌کند. مزیت این فناوری نسبت به تلویزیون‌های LCD حاوی نقاط کوانتومی آن است که کنتراست افزایش یافته و کیفیت تصویر به زاویه دید وابسته نیست. مزیت این فناوری جدید نسبت به OLEDهای قبل، غنای بسیار بالای رنگ است. علاوه براین، ترکیب OLED نقاط کوانتومی موجب کاهش مصرف انرژی می‌شود. در LCDهای رایج، دو سوم نور در فیلترهای رنگی بلوکه می‌شود؛ بنابراین، هدررفت انرژی بالا است اما در این روش جدید تمام نور آبی برای ایجاد زمینه صرف می‌شود در نتیجه مصرف انرژی کمتر است.

QD OLED نیاز به انعکاس‌دهنده زرد دارد که مانع از تحریک نقاط کوانتومی توسط نور اطراف می‌شود. نقاط کوانتومی برای زیرپیکسل‌های سبز و قرمز روی شبکه پیکسلی چاپ می‌شوند در حالی لایه‌های لومینسانس آلی روی یک سطح وسیع قرار داده می‌شوند.

در این فناوری از لایه‌های آلی مختلف استفاده شده‌ که از فاز بخار لایه‌نشانی شده‌است. در نتیجه نیاز به هیچ ماسک فلزی نیست در حالی که در روش‌های رایج، لازم است ماسک فلزی با دقت بالا روی سطح مورد نظر اعمال شود. همچنین در این فناوری برای ایجاد لایه لومینسانس نیاز به استفاده از مواد آلی گران‌قیمت نیست. این دو عامل موجب می‌شود تا سامسونگ بتواند فناوری بهبودیافته‌ای را نسبت به فناوری پیشین ارائه کند.

اولین نسخه از این فناوری در واسط سال 2019 عرضه خواهد شد و در سال 2020 ظرفیت تولید دو برابر می‌شود. هر چند هنوز سامسونگ با چالش‌هایی روبرو است که باید آنها را حل کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 994098

وب گردی

وب گردی