ارتباط مستقیم آلودگی هوا با بیماری های غیرواگیر وسرطان/ آلودگی هوا، یک معضل جهانی

معاون بهداشت وزارت بهداشت، گفت: صنایع بزرگ در کشور باید به عنوان یک اصل اساسی، پیوست سلامت را رعایت کنند. 

به گزارش ایسکانیوز، دکتر علیرضا رییسی درخصوص آلودگی هوا و راهکارهای مقابله با این معضل گفت: در حال حاضر، تمام کشورها و سازمان جهانی بهداشت به موضوع آلودگی هوا و تاثیر آن بر سلامتی انسان به طور ویژه توجه کرده اند. تقریبا دو ماه قبل نیز در یک همایش بین المللی در ژنو، به موضوع آلودگی هوا و تاثیرات مخرب آن بر سلامتی انسان و بیماری ها و مرگ های منتسب به آلودگی هوا اشاره و تاکید شد. بنابراین آلودگی هوا، معضلی است که تمام دنیا با آن مواجه است.

وی افزود: طبق تحقیقات جدید، ثابت شده که آلودگی هوا ارتباط مستقیمی با بیماری های غیر واگیر به خصوص سرطان ها دارد. سرطان های ریه، دستگاه گوارش، خون و پوست ارتباط زیادی با هوای آلوده دارند.

دکتر رییسی درخصوص مرگ و میرهای منتسب به آلودگی هوا، عنوان کرد: به طورکلی، 84 درصد مرگ و میرهای کشور به دلیل بیماری های غیر واگیر است که آلودگی هوا نیز یکی از موارد بسیار مهم فاکتور خطر بیماری های غیر واگیر محسوب می شود، بنابراین آلودگی هوا در سلامتی مردم تاثیر بسیاری دارد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه در فصل سرد سال و با شروع بارندگی، به ویژه در کلانشهرها با پدیده ایستایی جریان هوا و آلودگی مواجه می شویم، تصریح کرد: با توجه به این موضوع، باید به دنبال راهکارهای کاهش آسیب بود. اولین راهکاری که به نظر می رسد، این است که صنایع بزرگ در کشور باید به عنوان یک اصل اساسی، پیوست سلامت را رعایت کنند.

به طورکلی، 84 درصد مرگ و میرهای کشور به دلیل بیماری های غیر واگیر است که آلودگی هوا نیز یکی از موارد بسیار مهم فاکتور خطر بیماری های غیر واگیر محسوب می شود، بنابراین آلودگی هوا در سلامتی مردم تاثیر بسیاری دارد



دکتر رییسی گفت: در برنامه ششم توسعه بر لزوم پیوست سلامت در راه اندازی صنایع تاکید شده است. این موضوع در سطح دانشگاه های علوم پزشکی در هر استانی فرآیند مشخصی دارد تا هر صنعتی براساس دستورالعملی که ابلاغ شده، قبل از راه اندازی صنعت، ملاحظات سلامتی آن حوزه را رعایت کند. براساس نوع صنعت، فاکتورهایی که در حوزه سلامت باید رعایت شود، در قانون مشخص شده است. همچنین براساس قانون، صنایعی که به تازگی در حال راه اندازی هستند، ملزم به داشتن پیوست سلامت اند، اما صنایعی که در گذشته راه اندازی شده و آغاز به کار کرده اند نیز مصون از نظارت های حوزه وزارت بهداشت و محیط زیست نیستند و باید براساس مقررات پیوست سلامت، عمل کنند. هشدارهایی که دستگاه های مسئول سلامتی جامعه به صنایع ارائه می دهند، لازم الاجرا است.

وی ادامه داد: انتظار وزارت بهداشت از صنایع این است که وقتی می خواهند صنعتی را ایجاد کنند، به آن میزان از سلامتی که قبلا وجود داشته، لطمه وارد نکنند و همان وضعیت را حفظ کرده و درعین حال در جهت افزایش کیفیت زندگی مردم گام بردارند. قرار نیست که با بهبود یک بخش، بخش دیگر آسیب ببیند. در حال حاضر، صنایع عظیم نفت و گاز در جنوب کشور نیز یکی از معضلات کشور بوده و موارد متعددی درخصوص خطر آلاینده های این صنایع گزارش شده است. لذا صنایع باید براساس پیوست سلامت و گزارش های واصله، اشکالات موجود را سریع تر برطرف کنند.

تقریبا اکثر استان های کشور با پدیده آلودگی هوا مواجه هستند و این امر در استان های جنوبی و جنوب شرقی کشور به صورت گرد و غبار بروز پیدا می کند



معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: تقریبا اکثر استان های کشور با پدیده آلودگی هوا مواجه هستند و این امر در استان های جنوبی و جنوب شرقی کشور به صورت گرد و غبار بروز پیدا می کند.

وی بیان کرد: معمولا زمانی که آلودگی هوا رخ می دهد، در حوزه بهداشت توصیه هایی شده، تیم درمان در حال آماده باش بوده و مردم نیز برخی نکات و اصول بهداشتی را رعایت می کنند. اما قبل از اینها، باید به دنبال راه حلی بود که هوا آلوده نشود و فرصت خودنمایی آلاینده های هوا کاهش پیدا کند.

دکتر رییسی گفت: اصلاح کیفیت خودروها و سوخت، تقویت سیستم حمل و نقل عمومی و افزایش فرهنگ صحیح ترافیک و رانندگی در کاهش آلودگی هوا موثر است. اما چنانچه بخواهیم این موضوع را به صورت ریشه ای مرتفع کنیم، به ویژه در کلانشهرها که آلودگی ها ناشی از حجم خودرو در خیابان ها و سوخت های فسیلی است، علاوه بر تجدید کیفیت خودرو و سوخت، باید به موضوع حمل و نقل عمومی در سطح شهر نیز توجه شود.

وی درخصوص وظایف و اقدامات وزارت بهداشت در حوزه آلودگی هوا گفت: وزارت بهداشت در گام اول وظیفه آگاهی و اطلاع رسانی را برعهده دارد. همچنین هر ساله وضعیت سلامتی مردم، میزان بیماری های منتسب به آلودگی هوا و میزان مرگ و میر ناشی از آن و هزینه های مترتب بر این بیماری ها را رصد و پایش می کند.

دکتر رییسی یادآور شد: در این راستا، رشته تحصیلات تکمیلی مبارزه با آلودگی هوا که تلفیقی از دانش رشته هایی مانند محیط زیست، بهداشت محیط حرفه ای و مهندسی هوا است، در حال تدوین بوده و می تواند راهکاری درجهت تقویت پشتوانه علمی این حوزه محسوب شود.

پیشگیری میسر نمی شود، مگر اینکه دستگاه های ذیربط از جمله صنایع، محیط زیست، وزارت بهداشت، شهرداری ها و تمامی دستگاه ها که به نوعی با زندگی شهروندی و سلامت مرتبط هستند، با یکدیگر همکاری کنند.



معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه بهترین راه مقابله با آلودگی هوا، پیشگیری از وقوع آن است، تاکید کرد: پیشگیری میسر نمی شود، مگر اینکه دستگاه های ذیربط از جمله صنایع، محیط زیست، وزارت بهداشت، شهرداری ها و تمامی دستگاه ها که به نوعی با زندگی شهروندی و سلامت مرتبط هستند، با یکدیگر همکاری کنند.

وی افزود: آلودگی هوا در کلانشهرها در مقایسه با سال گذشته، اندکی کاهش پیدا کرده است، اما راضی کننده نیست و لازم است، سازمان های مختلفی که در راستای کاهش این معضل متعهد شده اند، به تعهدات خود عمل کنند. البته نقش سازمان های مردم نهاد و کمپین ها در جهت سلامتی حساس سازی جهت اجرای این تعهدات، بسیار مهم و کلیدی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 994125

وب گردی

وب گردی