سرطان؛  عامل ۹ درصد مرگ ومیرها در سیستان و بلوچستان

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: سرطان سومین عامل مرگ ومیر در دنیا و عامل ۹ درصد مرگ ومیرها در سیستان و بلوچستان شناخته شده است.

به گزارش ابیسکانیوز، دکتر سید مهدی طباطبایی با اشاره به اینکه اغلب سرطان ها در سنین پیری پدید می آید گفت: عزم ملی جامعه و تغییر الگوها و سبک زندگی با آموزش عمومی زمینه ساز پیشگیری از بروز سرطان است.
وی گفت: دخانیات، خطر بروز ۱۳ نوع سرطان را تشدید می کند و همین موضوع زنگ خطر و هشداری برای افرادی که دخانیات مصرف می کنند، است. همچنین برای افرادی که در معرض دود دست دوم قرار دارند نیز، این خطر وجود دارد.

دکتر طباطبایی ادامه داد: غربالگری های سرطان در همه مراکز خدمات جامع سلامت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان به صورت رایگان در حال اجراست و همه شهروندان می توانند با مراجعه به مراکز از این خدمات بهره مند شوند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اشاره به اینکه عوامل استرس زا، فست فودها، سوسیس و کالباس از جمله عوامل سرطان زا هستند، ادامه داد: ۵۰ درصد سرطان ها با تشخیص به موقع قابل پیشگیری و درمان هستند.

وی با تاکید بر اینکه سرطان با خودمراقبتی و امید قابل پیشگیری و درمان است، اضافه کرد: با رعایت بسیاری از الگوهای زندگی، تغذیه صحیح و تحرک کافی می توان از بروز سرطان پیشگیری کرد و در صورت هرگونه بروز سرطان با مراجعه سریع به پزشک و پیگیری روند درمان های اولیه به بهبودی امیدوار بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 994145

وب گردی

وب گردی