تقویت حس بویایی با افزایش سلول‌های بنیادی عصبی

افزایش سلول های بنیادی عصبی حس بویایی را تقویت می کند و این امر می تواند منجر به درمان های جدید برای بیماری های مخرب عصبی شود.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، تیمی از محققین دانشگاه درسدن سعی داشتند با سوالات ذکر شده پاسخ دهند. آنها در مطالعه ای که در مجله EMBO منتشر کرده اند، موش های بالغ سالمی که منبع کوچک سلول های بنیادی شان به منظور افزایش تعداد دستکاری شده بود، آنالیز کردند. در نتیجه، تعداد نورون های تولید شده از این سلول های بنیادی نیز افزایش یافت.

در موش، این نورون ها عمدتا در نواحی از مغز تجمع می کنند که مسئول تفسیر بوها هستند. در حقیقت، بویایی یکی از قوی ترین حواس در موش است که از آن برای یافتن غذا و فرار از شکارچی استفاده می کنند. در این مطالعه محققین دریافتند که هر چه موش نورون های بیشتری داشته باشد می تواند در مقایسه با موش های طبیعی، بوهای بی نهایت مشابه تری را تشخیص دهد. بنابراین، این مطالعه در اثبات این امر که سلول های بنیادی می توانند برای بهبود عملکرد مغزی استفاده شوند، به کار آید.

تکامل به موش ها یک سیستم بویایی بی نهایت حساس را عطا کرده است. این جالب است که با اضافه کردن نورون های جدید می توان به سیستمی که پیش از این نیز کامل محسوب می شد، قابلیت بیشتری بخشید. محققین درصدد هستند که دریابند آیا می توان رویکردی مشابه را در پیش گرفت و از آن برای درمان بیماری های مخرب عصبی استفاده کرد یا خیر.

انتهای پیام/

کد خبر: 994151

وب گردی

وب گردی