مسئولان باید روحیه نقدپذیری خود را پرورش دهند

معاون فرهنگی واحد یادگار گفت: مسئولان باید روحیه نقدپذیری را در خود پرورش دهند، جلسات متعددی را با دانشجویان برگزار کنند و بدانند که تملق‌گویی مانع از رفع معایب موجود، نخواهد شد.

دکتر عبدالرضا فرهادیان معاون دانشجویی و فرهنگی واحد یادگار امام خمینی(ره) شهرری در گفت‌‌‌و‌‌‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره مشکلات فرهنگی در دانشگاه‌‌ها و تغییر فضای فرهنگی مراکز آموزش عالی در ایران بعد از انقلاب، گفت: با توجه به حملات فرهنگی زیادی که در سال‌‌‌‌های بعد از انقلاب به ایران شد دنیا به این نتیجه رسید که نمی‌‌‌تواند با ایران مقابله نظامی کند. در جنگ فرهنگی هم، اقدامات خوبی انجام دادیم؛ اما رضایت بخش نبوده و علت آن عدم وجود زیرساخت‌‌‌های مناسب فناورانه بوده تا جایی که از علم روز و فضاهای مجازی به خوبی استفاده نکردیم و به نوعی طریقه ارائه ما خوب نبوده است.

وی افزود: تاسیس دانشگاه آزاد و انحصار شکنی پذیرش دانشجو در مراکز دولتی آموزش عالی، یک اقدام فرهنگی و انقلابی بوده و اگر این دانشگاه با این گستردگی افتتاح نمی‌‌شد، بسیاری از دانشجویان ما مجبور می‌‌شدند به خارج از کشور رفته و به این ترتیب سفیران فرهنگی آن کشورها شوند و شاید تاثیرپذیری از فرهنگ دیگر ملت‌‌‌ها را به مردم کشور خود منتقل می‌کردند؛ البته دیپلماسی علمی و تبادل دانشجو در همه دنیا رایج است؛ اما از اثرگذاری فرهنگی این پدیده نباید غفلت کرد.

معاون دانشجویی و فرهنگی واحد یادگار امام خمینی(ره) شهرری در ادامه خاطر نشان کرد: یکی از مواردی که در جمهوری اسلامی نهادینه شد پذیرش روحیه نقد پذیری است. در 4 دهه بعد از انقلاب، جنبش دانشجویی نوعی جنبش زنده بوده و دانشجویان در دیدارهایی که با مسئولان و مقام معظم رهبری داشتند به صراحت انتقادات خود را انجام می‌دهند و این نشان دهنده ایجاد دموکراسی و آزادی بیان در آموزش عالی بعد از انقلاب است. در شرایطی که در دوران قبل از انقلاب چنین فضایی در دانشگاه‌ها حاکم نبود و دانشجو جرئت نداشت در مقابل شخص اول مملکت ابراز عقیده داشته باشد چه رسد به بیان انتقادات.

فرهادیان یادآور شد: فضای فرهنگی امروز دانشگاه‌‌ها پویا و فعال است و تلاش‌‌های بسیاری در راستای توسعه فرهنگ ایرانی و اسلامی انجام شده تا جایی که به جرئت می‌توان گفت، بسیاری از دانشجویان نسل امروز در مسیر آرمان‌ها و ارزش‌های انقلابی و اسلامی قرار گرفتند.

وی خاطر نشان کرد: انقلاب ما انقلابی فرهنگی بود و زیربنای همه فعالیت­‌ها هم قطعاً فعالیت فرهنگی است. ماه‌‌‌های اول بعد از پیروزی انقلاب دانشگاه­‌‌ها از مسیری که باید در راستای رشد علم و تعالی فرهنگ باشند، منحرف شدند. برخی از دانشگاه‌‌­ها و مراکز دانشگاهی به پایگاه جریانات غیرهمسو با انقلاب تبدیل شده بود. بچه‌های مسلمان هم می­‌‌خواستند با این جریان‌‌ها مقابله کنند که درگیری­‌‌هایی پیش می­‌‌‌آمد و در نهایت نتیجه‌‌­اش تعطیلی دانشگاه­‌‌ها شد و به طور جدی از روزهای بعد از پیروزی انقلاب هم بحث نقش دانشگاه‌‌­ها و جهت‌گیری آنها در راستای اهداف انقلاب مطرح بود.

معاون دانشجویی و فرهنگی واحد یادگار امام خمینی(ره) شهرری، تاکید کرد: مسئولان باید روحیه نقدپذیری را در خود پرورش دهند و جلسات متعددی را با دانشجویان برگزار کنند و بدانند که تملق‌گویی مانع از رفع معایب موجود، نخواهد شد. البته ناگفته نماند، که با وجود تغییر شرایط فرهنگی بعد از انقلاب، میزان نقدپذیری در میان مسئولان به حداکثر ممکن رسیده است.

فرهادیان متذکر شد: بزرگترین نقطه ضعف فرهنگی ما قرار نگرفتن متولیان فرهنگی در میان فضای دانشجویی و جوانان است که این یک شکاف فرهنگی بزرگ محسوب می‌شود به این ترتیب، فردی می‌‌خواهد کار فرهنگی بزرگ انجام دهد که خود را در حیطه جوانی قرار نداده، بنابراین توجه به کلیه این موارد، باید مورد توجه مسئولان امر قرار گیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 994156

وب گردی

وب گردی