حقوق صنفی و رفاهی دانشجویان شامل چه مواردی می شود؟

دانشجویان پس از ورود به دانشگاه می توانند از حقوق صنفی و رفاهی مانند وام تحصیلی، خوابگاه، بیمه درمانی و... برخوردار شوند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز،‌ تا به حال به این موضوع فکر کرده اید زمانی که صحبت از مسائل صنفی و رفاهی به میان می آید، این مسائل شامل چه مواردی می شود؟ آیا می دانستید که دانشجویان دارای حقوق صنفی و رفاهی هستند و می توانند بر اساس قوانین و آیین نامه‌های مشخص از آن استفاده کنند. در گزارش زیر می‌خواهیم حقوق صنفی و رفاهی دانشجویان را بازگو کنیم.

شورای صنفی و رفاهی

بر اساس آیین‌نامه شورای صنفی دانشجویان دانشگاه‌های کشور و شیوه نامه اجرایی شوراهای صنفی دانشجویان دانشگاه های کشور، دانشجویان حق دارند در چهارچوب قوانین و مقررات، شورای صنفی رفاهی داشته باشند. این شورا مرکب از نمایندگان دانشجویان هر دانشگاه است که با رای مستقیم آنها ابتدا در سطح دانشکده ها و سپس در سطح دانشگاه مطابق آیین نامه انتخاب می شوند.

از جمله وظایف این نمایندگان می توان به تقویت زمینه های مشارکت همفکری، تصمیم سازی، برنامه ریزی و همکاری دانشجویان در امور صنفی اشاره کرد، همچنین این نمایندگان وظیفه حفظ، پیگیری حقوق حریم دانشجویی را در محورهای متعدد آموزشی رفاهی خدماتی و... را بر عهده دارند که از جمله آن می‌توان به «ارائه گزارش فصلی وضعیت صنفی رفاهی دانشجویان موسسه به شورای نظارت» اشاره کرد؛ این وظیفه بر اساس بند 7 ماده 9 آیین شورای صنفی دانشگاه‌ها تعیین شده است.

حضور نمایندگان شورای صنفی در شوراهای دانشگاهی

بر اساس بند 7 ماده 23 آیین‌نامه شورای صنفی 4 نفر از دبیران شورای صنفی دانشگاه های کشور، به انتخاب دبیران شورای صنفی، عضو شورای مرکزی نظارت بر عملکرد شورای صنفی خواهند شد. علاوه بر آن براساس بند 10 ماده 19 آیین نامه، 2 نفر از اعضای شورای صنفی نیز به عضویت شورای نظارت موسسه یا دانشگاه در می آیند.

وام تحصیلی

براساس ماده های 10 تا 19 فصل سوم آیین نامه استفاده از وام، هر دانشجو می تواند در صورت برخورداری از شرایط لازم (که در آیین نامه استفاده از وام و دستورالعمل استفاده از آن آمده است) از وام های تحصیلی صندوق رفاه دانشجویان بهره‌مند شود، از جمله این وام ها می‌توان به وام تحصیلی، وام مسکن، وام ازدواج، وام ضروری (بیماری، پایان نامه،‌خرید عینک طبی و...)، ودیعه مسکن متاهلی، ودیعه مسکن مجردی، وام بیمه دانشجویی، وام ضروری دانشجویان کمک هزینه موارد خاص، پرداخت وام به دانشجویان خسارت دیده (مانند سیل،‌ زلزله و...) اشاره کرد. همچنین براساس دستورالعمل تسهیلات رفاهی، تسهیلات ویژه ای در زمینه اعطا و بازپرداخت وام برای دانشجویان ممتاز و نمونه در نظر گرفته شده است.

بیمه درمانی

براساس بند 5 ماده 13 قانون بیمه همگانی خدمات درمانی، دانشجویان حق دارند مطابق ضوابط از بیمه خدمات درمانی در طول دوره تحصیل خود بهره‌مند شوند. جزئیات این ضوابط در تفاهم‌نامه صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، سازمان بیمه خدمات دولتی و دستور العمل مصوب هیات امنای صندوق رفاه دانشجویان اشاره کرد.

خوابگاه

هر دانشجو حق دارد در چهارچوب آیین‌نامه خوابگاه ها، در طول تحصیل خود، در خوابگاه دانشجویی اقامت داشته باشد. دانشگاه هایی که امکان واگذاری خوابگاه را به همه یا برخی دانشجویان(دوره شبانه و...) ندارند، باید این موضوع را در دفترچه کنکور اعلام کنند.

فضاها و امکانات آموزشی

بر اساس نظام نامه توسعه ورزش همگانی، دانشجویان حق دارند از سرانه فضای ورزشی و امکانات لازم در این زمینه بهره‌مند شوند. همچنین دانشجویان حق دارند در چارچوب آیین نامه انجمن های ورزشی، برای تاسیس انجمن های ورزشی دانشجویی در دانشکده ها و خوابگاه ها اقدام کنند. لازم به ذکر است که 2 نماینده از مجموعه انجمن های ورزشی دانشجویی دختران و پسران، باید عضو شورای تربیت بدنی و ورزش دانشگاه شوند.

حقوق رفاهی برای گرو‌های خاص

برخی از گروه‌های خاص مانند دانشجویان استعداد درخشان(براساس سیاست های حمایت و هدایت استعدادهای درخشان)، دانشجویان شاهد و ایثارگر (بر اساس لایحه جامع خدمات رسانی به ایثارگران)، دانشجویان متاهل (براساس آیین نامه استفاده از وام) می توانند از برخی تسهیلات ویژه رفاهی برخوردار شوند.

کار دانشجویی

هر دانشجو حق دارد در صورت تمایل در حوزه هایی که دانشگاه در آن اعلام نیاز کرده است، به کار دانشجویی پرداخته و مطابق آیین نامه های موجود، دستمزد معینی را دریافت کند. جزئیات مربوط به این امر در دستور العمل کار دانشجویی دانشجویان دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی آمده است. گفتنی است این دستورالعمل توسط وزیر علوم در تاریخ 15 دی ماه 95 ابلاغ شده است.

دانشجوی نمونه

همان طور که می دانید سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، هر سال جشنواره ای را تحت عنوان «جشنواره دانشجوی نمونه» برگزار و دانشجویان نمونه کشوری را تحت ضوابط معینی، از میان دانشجویان کشور انتخاب می کند. این جشنواره در ابتدا در هریک از واحدهای دانشگاهی برگزار شده و پس از انتخاب دانشجوی نمونه دانشگاهی در واحدهای دانشگاهی کشور، دانشجوی نمونه کشوری انتخاب می‌شود. دانشجویان می توانند با مطالعه ضوابط و امتیازات دانشجوی نمونه، همه ساله برای شرکت در جشنواره اقدام کنند. جزئیات این امر در آیین نامه جشنواره دانشجوی نمونه که در سال 94 به تصویب وزیر علوم و بهداشت رسیده، آمده است.

حق لغو تعهد خدمت

فارغ التحصیلان دانشگاه در صورت ارائه گواهی نامه پزشکی معتبر دال بر ازکارافتادگی و یا ارائه گواهی عدم کاریابی از مراجع ذی‌صلاح، می‌توانند سال های تعهد خدمت خود را لغو کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 994174

وب گردی

وب گردی