بیش از 200 درس در سامانه آموزش مجازی دانشگاهیان وجود دارد

مدیر مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان نهاد رهبری در دانشگاه‌ها گفت: در سامانه آموزش مجازی دانشگاهیان ۹۰۰ هزار نفر عضویت دارد که عمده آن را دانشجویان تشکیل می‌دهند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از مرکز ارتباطات و اطلاع ‌رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، مرتضی فاضلی، در گردهمایی معاونین آموزشی و پژوهشی و مدیران گروه‌های معارف اسلامی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی سراسر کشور که در مشهد مقدس در حال برگزاری است، با اشاره به اینکه آموزش مجازی در ایران در مقایسه با سایر کشور‌ها متفاوت است، اظهار کرد: در تمام دنیا آموزش مجازی و حضوری جایگزین یکدیگر نبوده و مکمل همدیگر هستند و در این زمینه ۹ مدل مختلف وجود دارد.

وی با اشاره به مطالعات آینده پژوهانه درخصوص فضای مجازی گفت: هم اکنون به طور متوسط سالانه هفت درصد به کاربران فضای مجازی اضافه می‌شود و رشد آمار اعضای شبکه‌های اجتماعی نیز به طور میانگین ۱۳ درصد در سال است؛ صاحب‌نظران پیش‌بینی می‌کنند تحول بزرگی در عرصه ارتباطی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی روی خواهد داد به گونه‌ای که شاهد تغییر تمدن و ظهور تمدنی جدید خواهیم بود.

مدیر مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان با اشاره به رشد شتابان استفاده از آموزش‌های مجازی در دانشگاه‌های جهان گفت: از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ میلادی شتاب رشد حرکت به سمت استفاده از آموزش‌های مجازی قابل توجه بوده، به طوری که هم‌اکنون در بیش از ۸۸۰ دانشگاه دنیا هزاران دوره آموزشی مجازی در حال برگزاری است.

فاضلی با بیان اینکه روند‌ها به سمت و سویی می‌رود که نشان‌دهنده این نکته است که باید برای آموزش مجازی اهمیت قائل شده و از آن استفاده کنیم، گفت: اگر قرار است آینده را به‌‌‌خوبی بسازیم باید روند رشد و توسعه آموزش مجازی را رصد کنیم و آن را به‌کار بندیم و در غیراین صورت، واقعیت‌ها خود را بر ما تحمیل خواهند کرد.

وی افزود: در دنیایی زندگی می‌کنیم که در آن رسانه‌ها موضوعات مختلفی را به‌عنوان واقعیت در اذهان شکل می‌دهند، در صورتی که همه آن‌ها منطبق با واقعیت نیست؛ تصویرسازی‌ای که امروز درباره دین، سبک زندگی و نظام اجتماعی و سیاسی در ذهن دانشجو شکل گرفته است، مربوط به رسانه است و از همین رو وقتی استاد وارد کلاس می‌شود و حرف از دین و انقلاب اسلامی می‌زند، دانشجو با وی چالش می‌کند.

فاضلی افزود: البته این‌گونه نیست که در تصویرسازی واقعی ناتوان باشیم؛ بعد از انقلاب، تصویرسازی بسیار خوبی در حوزه کارآمدی دین داشته‌ایم، اما دشمن تلاش می‌کند تصویرسازی مبتنی بر قدرت نرم انقلاب اسلامی در زمینه کارآمدی دین و نظام مردم‌سالاری دینی را مخدوش کند.

وی به بیانات مقام معظم رهبری درباره اهمیت فضای مجازی پرداخت و ادامه داد: باید گفت که مزیت نسبی استادان گروه معارف اسلامی همین کلاس‌های حضوری است، با این حال این کلاس‌های حضوری نیاز به یک مکمل دارد و آن مکمل آموزش‌های مجازی است و این موضوع یک انتخاب نیست و یک ضرورت است.

مدیر مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان نهاد در قسمت دیگری از سخنان خود به موضوع اهمیت آموزش‌های چندرسانه‌ای نسبت به کتاب اشاره کرد و اظهار کرد: پژوهشی درباره تفاوت فیلم دیدن و کتاب خواندن انجام شده است که بیانگر این نکته است که وقتی فرد کتاب می‌خواند، مدام مطالب کتاب را در معرض داوری قرار می‌دهد و از خود می‌پرسد که آیا فلان مطلب صحیح است یا خیر، اما وقتی فرد فیلم تماشا می‌کند، محتوای فیلم در ضمیر ناخودآگاه وی می‌نشید و الگوی مسلط ذهنی وی را می‌سازد.

فاضلی افزود: در طرح تحول دروس معارف اسلامی، سامانه آموزش‌های مجازی نیز طراحی و ایجاد شده که دانشجویان با مراجعه به این سامانه از مباحث مرتبط با دروس معارف بهره‌مند می‌شوند. وی در ادامه سخنانش گفت: سامانه آموزش مجازی دانشگاهیان در حال حاضر حدود ۹۰۰ هزار نفر عضو دارد که عمده آن را دانشجویان تشکیل می‌دهند و روزانه بین هزار تا هزار و ۵۰۰ عضو جدید در خود جای می‌دهد.

مدیر مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان نهاد یادآور شد: هم‌اکنون بیش از ۲۰۵ درس، یک هزار و ۵۰۰ جلسه و سه هزار ساعت کارگاه و سخنرانی در سامانه آموزش مجازی دانشگاهیان در دسترس است.

انتهای پیام/

کد خبر: 994222

وب گردی

وب گردی