تضمین امنیت جان موتورسواران با ایده‌ای استارتاپی

باز هم خبرهایی خوب از استارتاپی نو پا در راه است و محصولی به نام کلاه هوشمند با قابلیت‌های ویژه به زودی وارد بازار می شود تا از این پس کمتر شاهد آمار جانباختگان موتورسواری باشیم.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، «برخورد موتور سیکلت با ساختمان حادثه آفرید»؛ خبری که تیتر برخی از روزنامه ها شد. در این حادثه بکی از سرنشینان زنده ماند و دیگری درگذشت. مرد جوان که از خالی شدن ترمز موتور آگاهی یافت. بدون آنکه زن جوان مطلع شود کلاه کاسکت را بر سر او گذاشت. کلاه ایمنی، کلاه ایمنی کلمه ای که در ذهن زن جوان حک شد و تصویری که تا سال ها همراه او بود.

البته رویدادهایی شبیه به این اتفاق که حالمان را دگرگون می کند، کم نیست. همچنین امارهای مرتبط با صدمات و اسیب های سر در تصادفات موتور سواری نیز نشان می دهد که باید فکری جدی برای این موضوع داشته باشیم. شاید همراه داشتن یک کلاه ایمنی به همین سادگی از این اتفاقات جلوگیری کند. اما ایده ها و خلاقیت جوانان کشور برای این موضوع نیز راه حلی نوآورانه اندیشیده است.

پاوان می آید

بله، خبرهای خوشی در راه است. به زودی کلاه ایمنی هوشمند با نام «پاوان» محصولی از یک استارتاپ نوپا تجاریسازی و وارد بازار می شود. طرح و ایده تولید کلاه ایمنی هوشمند پس از تحقیقات میدانی و تخصصی در خرداد ماه سال گذشته در رویداد سانبا پلاس مطرح و پس از تشکیل تیم از تیرماه به صورت جدی روی آن کار شد. این استارتاپ با حضور در رویدادهای مختلف افتخاراتی را کسب کرده است که می توان به کسب مقام دوم در رویداد بین المللی "کارآفرین شو" و کسب مقام سوم برترین استارتاپ کشور در رویداد IoTIC اشاره کرد.

از آنجا که این کلاه هوشمند دارای قابلیت های متعددی است از میثم ایجادی موسس این استارتاپ درباره این ویژگی ها پرسیدیم. ایجادی بیان کرد: جنس محصول از فیبر کربن است. همچنین با مجهز شدن کلاه از پشت سر با دوربین قابلیت دید از پشت نیز به موتور سوار داده می شود. البته با وجود سنسورهایی دمای داخل کلاه نیز قابل تنظیم است. چک کردن علائم حیاتی راکب و گوش کردن به موسیقی نیز بخش دیگری از این ویژگی ها است. البته این کلاه هوشمند به امکانات دیگری نیز مجهز است.

ایجادی در پاسخ به این پرسش که در کشور ما هنوز فرهنگ استفاده از کلاه های ایمنی همه گیر نشده است ، این استارتاپ چگونه می تواند یک چنین محصول جذابی را فرهنگ سازی کند گفت: دو عامل قیمت و امکانات پارامترهایی هستند که سعی بر بهینه سازی آن داشتیم تا محصولی شایسته تولید کنیم. از کیفیت نخواهیم کاست و معتقدیم برای جا انداختن این موضوع علاوه بر اهرم فشار باید محصولی در خور در بازار وجود داشته باشد. این موضوع باعث می شود موتورسواران بهانه ای نداشته باشند.

ورود به بازار و چالش هایی که در این زمینه پیش روی استارتاپ ها قرار دارد را باید دغدغه آنها بدانیم، دغدغه ای که آموزش راه حل آن است. همانطور که این استارتاپ نوپا با حضور در دوره های پیش شتابدهی مرکز راهبردی فناوری های همگرا معاونت علمی در این مسیر قرار گرفت و به زودی با جذب سرمایه گذار محصول خود را وارد بازار می کند.

پس اگر مرکز راهبردی فناوری های همگرا معاونت علمی فراخوان نوپاهای همگرا را منتشر کرده است هدفی جز تسهیل مسیر استارتاپ های نوپا در جذب سرمایه گذار و ورود ایده های خلاقانه به بازار ندارد. اقدامی که تا کنون مسیر حرکت چندین استارتاپ را هموار کرده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 994244

وب گردی

وب گردی