شورای مشاوران نقشه‌برداری مغز ایران تشکیل می‌شود

رییس آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز در نخستین نشست متخصصان نقشه‌برداری مغز کشور که با حضور بیش از 70 متخصص برگزار شد، از راه اندازی شورای مشاوران در این حوزه خبر داد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، محمدرضا آی رییس آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز در نخستین نشست سالیانه مشاوران و متخصصان برجسته این حوزه اظهار کرد: این آزمایشگاه برای پاسخگوئی به بخشی از نیازهای پژوهشی و فناوری کشور در زمینه ایجاد زیرساخت تصویربرداری و تحریک مغزی ایجاد شد. همچنین ارائه خدمات دانش بنیان و روزامد در حوزه علوم و فناوری های شناختی به محققان کشور فعالیتی است که در این مرکز انجام می شود.

به گفته آی، آزمایشگاه با مجهز بودن به دستگاه های پیشرفته و به روز خدمات و امکانات لازم را برای انجام تحقیقات نقشه برداری مغز در اختیار محققان استان های مختلف قرار می دهد تا با بهره گیری از این فضا شرایط برای انجام تحقیقات و تکمیل آن فراهم شود.

رییس آزمایشگاه نقشه برداری مغز از تلاش ها برای راه اندازی شورای مشاوران نقشه برداری مغز ایران خبر داد تا شاهد ارائه خدمات بهتر در این زمینه به محققان کشور باشیم.

تجهیز آزمایشگاه علوم شناختی اصفهان

در ادامه این جلسه برخی از اساتید توضیحاتی را ارائه دادند. مجید برکتین عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان یکی از اساتید حاضر در جلسه نیز به معرفی و نحوه راه‌اندازی و تجهیز آزمایشگاه علوم شناختی اصفهان مشترک بین دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه اصفهان با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی پرداخت.

همچنین میر شهرام صفری عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص دستاوردهای علمی حوزه نقشه‌برداری مغز سخنرانی و صحبت‌های خود را با ارائه پیشنهاداتی در خصوص روند فرآیند مشاوره در آزمایشگاه به پایان رساند.

لزوم مشارکت محققان در پروژه بایوبانک نقشه‌برداری مغز ایران

منصور فاتحی مدیر پروژه بایوبانک نقشه‌برداری مغز ایران نیز به‌عنوان آخرین سخنران این رویداد به معرفی و روند پیشرفت این پروژه پرداخت و از تمامی پژوهشگران این حوزه دعوت کرد تا در خصوص تکمیل دیتای این بایوبانک مشارکت کنند.

وی همچنین درباره بایوبانک نیز بیان کرد: بیوبانک به یک مجموعه سیستماتیک از نمونه‌ها و داده‌های زیستی گفته می‌شود که به منظور دسترسی و بهره‌برداری مجدد در امور پژوهشی تشکیل می‌شود، به‌گونه‌ای که نه‌تنها خود نمونه‌ها بلکه داده‌ها و نشانه‌های استخراج‌شده از آن‌ها نیز بایگانی می‌شود تا بتوان از زوایای مختلف جستجو و بازیابی را انجام داد.

دسترسی از راه دور محققان به نمونه ها و داده های زیستی خود

فاتحی همچنین بیان کرد: این پروژه دارای سه مرحله است. نخستین مرحله به بیوبانک "تصویربرداری" مغز اختصاص دارد. در مرحله نیز تعداد نمونه‌ها به 10000 مورد افزایش می یابد و مجموعه داده‌های بالینی نیز به بیوبانک اضافه می شود. این سیستم برای دسترسی از راه دور محققان به نمونه‌های خود، آنلاین است. در مرحله سوم و نهایی نیز سیگنال‌های مختلف به همراه گزارش‌های ساختاریافته آن‌ها را شامل می شود.

این جلسه با برگزاری پنل گفت وگو و ارائه پیشنهادات مشاوران با مدیریت محمدرضا آی، حسین قدیری و حامد اختیاری برای تشکیل شورای مشاوران نقشه‌برداری مغز ایران و ارائه مشاوره به پروژه‌های پذیرش‌شده در آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز به پایان رسید.

نخستین نشست سالیانه مشاوران و متخصصان برجسته‌ نقشه‌برداری مغز کشور به‌منظور بحث، تبادل‌نظر و یافتن راهکارهایی برای بهبود و تخصصی شدن ارائه‌ خدمات مشاوره‌ای در آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز برگزار شد.

بر اساس این گزارش، آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز با شعار “توسعه همگرا در دانش و فناوری نقشه برداری مغز” و با هدف رشد و توسعه دانش و فناوری نقشه برداری مغز در مرداد ماه سال 1395با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افتتاح شد . این مرکز به مجهزترین دستگاه‌های این حوزه مجهز شد تا شاهد ارائه خدمات به روز به محققان کشور باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 994290

وب گردی

وب گردی