معضلات فرهنگی دغدغه اصلی انقلاب بود/ حمایت از پایان نامه ها با موضوع انقلاب اسلامی

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در نشست خبری همایش بین المللی «ظرفیت انقلاب اسلامی؛ کارآمدی و کارنامه نظام جمهوری اسلامی» گفت: با ایجاد معاونت علوم انسانی و هنر به‌زودی نظام موضوعات علوم انسانی منتشر می‌شود که در این مسیر از پایان‌نامه‌ها با موضوع انقلاب اسلامی حمایت می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نشست خبری همایش بین المللی «ظرفیت انقلاب اسلامی؛ کارآمدی و کارنامه نظام جمهوری اسلامی» با حضور حجت الاسلام کلانتری معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی، حجت الاسلام حسن خیری رئیس پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی و دکتر رضا نصیری مدیر کل فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی، در مجموعه رسانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.
حجت الاسلام والمسلمین کلانتری در ابتدای این نشست گفت: عنوان همایش بین المللی ظرفیت انقلاب اسلامی و کارآمدی در ۴۰ سالگی است و امیدواریم این نشست در محتوا در راستای معرفی دستاوردهای انقلاب اسلامی باشد.
وی افزود: انقلاب اسلامی ایران پنجمین انقلاب بزرگ جهان است که وقتی مقایسه کنیم، می بینیم که انقلاب اسلامی ایران در ریشه کنی استعمار و ظلم بزرگترین انقلاب بوده و این نتیجه بررسی اندیشمندان است.
کلانتری ادامه داد: انقلاب اسلامی شش ویژگی دارد که اولین آن خاستگاه اسلامی و رهبری است و دومین ویژگی حرکت آن توسط یک فقیه جامع الشرایط بود که هم بر مسائل جهانی و داخلی واقف بود و هم اینکه حضور یک فقیه از حوزه علمیه با این شرایط بی نظیر است.
وی افزود: سومین ویژگی انقلاب مردمی بودن آن است که توده های مردم ایجاد کردند و با راهپیمایی میلیونی انقلاب را پیش بردند؛ همچنین چهارمین ویژگی بحث فرهنگی انقلاب است که قطعا مسائل اقتصادی هم دخیل است؛ اما فرهنگ دغدغه اصلی بوده و اموری چون ظلم و سلطه سیاسی بیگانه بر کشور، تخریب فرهنگ ملی، ضدیت با اسلام و در واقع یک مجموعه معضلات فرهنگی بود که مردم را برای کسب استقلال و آزادی بر پایه حکومت اسلامی به ایجاد انقلاب کشاند.
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد گفت: ویژگی پنجم التزام همه جانبه به سنت اسلامی و فناوری مدرن از دیگر دلایل انقلاب بود و امام راحل در عین حال که بر اصول اسلامی تاکید داشتند به کسب دانش روز هم اهمیت می دادند.
کلانتری تاکید کرد: انقلاب در یکی از برهه های حساس ایران شکل گرفت و کشوری با یک درصد جمعیت دنیا که ۷ درصد منابع طبیعی جهان را در اختیار داشته و در یک نقطه حساس و با یک تمدن دیرینه قرار دارد.
وی تصریح کرد: از چهل سال پیش هزاران کتاب و مقاله و کنفرانس پیرامون انقلاب برگزار شده و توجه جهان را جلب کرده است به همین دلیل انجام یک کار مهم در این زمینه برای دانشگاه آزاد اهمیت دارد؛ همچنین از لحاظ تعداد مقالات بی نظیر‌ترین نمایش در کشور است که در نهایت، مجموع این موارد به صورت کتاب در می‌آید.

کلانتری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برای مقابله با جنگ نرم چه باید کرد، گفت: در سال‌های منتهی به انقلاب، رسانه به نوار کاست و اطلاعیه کاغذی خلاصه می شد. مسجد هم نقش رسانه ای مهمی را ایفا می کرد. شعارنویسی روی دیوار هم مثل رسانه بود؛ اما همه آنها پیام رسان انقلاب بودند.

وی ادامه داد: نیروهای زمینی همیشه نیاز به پشتیبان هوایی دارند. امروز نقش رسانه در میدان جنگ مانند پشتیبان‌های هوایی است. رسانه حامل پیام های مقاومت و رشادت انقلاب است.
حجت الاسلام کلانتری خاطرنشان کرد: روزگاری فکر می کردیم در سی‌امین همایش انقلاب اسلامی تمام دستاوردهای انقلاب را بیان کنیم؛ اما امکان پذیر نیست چرا که نیاز به تالیف صدها جلد کتاب است. البته باید ضعف مدیریتی هم ذره ذره بررسی شود و انقلاب، مشکلات را رصد و درمان کند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی درباره حمایت از پایان‌نامه‌ها با موضوع انقلاب اسلامی بیان کرد: با ایجاد معاونت علوم انسانی و هنر و حضور دکتر خسروپناه به‌زودی نظام موضوعات علوم انسانی منتشر می‌شود. در این مسیر حتما از پایان‌نامه‌ها با موضوع انقلاب اسلامی حمایت می‌شود. البته هم‌اکنون از پایان‌نامه‌ها با این موضوع هم حمایت‌هایی صورت می‌گیرد اما با تدوین نظام موضوعات این حمایت‌ها هدفمند خواهد بود.

کلانتری در پایان خاطرنشان کرد: در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی باید مروری بر کارنامه جمهوری اسلامی صورت گیرد. از هر زاویه که به دستاوردهای انقلاب نگریسته شود بی‌نظیر است. در جریان مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم هستیم و معتقدیم که ناکارآمدی‌ها و مشکلات نیز باید مورد بررسی قرار گیرد تا ضعف‌ها مشخص و برای آنها چاره‌اندیشی شود.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر: 994318

وب گردی

وب گردی