نخستین موزه علم مغز و علوم اعصاب افتتاح می‌شود

پردیس «مغز من» به عنوان نخستین موزه، مرکز علم مغز و علوم اعصاب شناختی توسط ستاد علوم شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اسفند ماه سال جاری افتتاح می‌شود تا مسیر آگاهی عموم مردم از فعالیت‌های مغز را هموار کند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، کمال خرازی مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوی در حوزه علوم شناختی از «پردیس مغز من» بازدید کرد تا از نزدیک در روند پیشرفت فعالیت های مربوط به راه اندازی این مرکز قرار گیرد.

در جریان این بازدید پژمان نوروزی مجری طرح احداث و تجهیز این پردیس بیان کرد: این پردیس به عنوان نخستین موزه، مرکز علم مغز و علوم اعصاب شناختی همزمان با هفته آگاهی از مغز در اسفند ماه امسال افتتاح می شود.

وی ادامه داد: پردیس «مغز من» از 5 بخش ساختار مغز، مغز های متفاوت، مغز سلولی ، مغز های آینده و بخش شناختی تشکیل شده است. همچنین 19 ابزار و تجهیزات مشتمل بر سنجش اعصاب ، شبیه سازی ام ار ای ، بازی های شناختی ، مغز شفاف ، سیستم بینایی، تاریخچه شناخت مغز و دیگر حوزه های علوم اعصاب شناختی و دانش شناختی برای افزایش آگاهی اقشار مختلف مردم به ویژه کودکان، نوجوانان و جوانان نسبت به ذهن و مغزدراین مرکزعلمی نصب و راه اندازی می شود.

بر اساس این گزارش، اعتباری بیش از یک میلیارد و 200 میلیون تومان با مشارکت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ستاد توسعه علوم و فناوری های ‌شناختی معاونت علمی و شهرداری تهران برای تجهیز این مرکز تخصیص یافته است.

در حال حاضر ذهن و مغز انسان و کارکردهای آن یکی از حوزه هایی است که در طول دوره های مختلف همواره مورد توجه فلاسفه ، دانشمندان و پژوهشگران قرار داشته است. دانشمندان و محققان به دنبال آن هستند که عامه مردم بتوانند از توانایی های مغزشان آگاهی پیدا کنند و به بهداشت و سلامت آن توجه بیشتری داشته باشند و با افزایش توانایی های مغز، با راه های پیشگیری از کاهش توان جسمی و ذهنی مغز نیز آشنا شوند.

زیرا مطالعات در ارتباط با شناخت مغز فرصتی است که اجازه می دهد جامعه درباره پیشرفت های انجام شده درباره تحقیقات مغزی همانند پیشرفت در تشخیص بیماری ها، درمان و پیشگیری از اختلالات مغزی همچون آلزایمر، پارکینسون و افسردگی اطلاعات و آگاهی بیشتری کسب کند.

بنابراین سرمایه گذاری و حمایت ها درحوزه دانش مغز و علوم شناختی با توجه به کارکردهای آن امروزه در ایران و دیگر کشور های مختلف روز به روز بیشتر شده و دامنه علوم شناختی و تاثیر گذاری آن در جوامع ابعاد وسیع تری پیدا کرده است.

احداث این پردیس گامی برای ترویج حوزه علوم شناختی است تا عموم مردم بیشتر در جریان توانمندی های ذهنی و مغز خود قرار گیرند.

انتهای پیام/

کد خبر: 994345

وب گردی

وب گردی