خرده فرهنگ‌ها آسیبی جدی به نظام اداری ما زده‌اند

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: فرهنگ ها و خرده فرهنگ ها آسیبی جدی‌ به نظام اداری ما زده‌اند، این آسیب‌ها از‌ انتصاب‌، ارتقا و مراحل بعدی دیده می شود.

به گزارش‌ خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، ششمین کنفرانس ملی آموزش و توسعه سرمایه انسانی با حضور دکتر منصور غلامی وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری صبح امروز در سالن همایش‌های رازی برگزار‌ شد.
دکتر‌منصور غلامی در این مراسم گفت: در شرایط کنونی شاید با تاخیر؛ اما باید با تاکید به سیستم مدیریت منابع انسانی توجه کنیم، با توجه به اینکه ۴۰ سال از‌ پیروزی‌ انقلاب ‌گذشته، تحولات بسیاری‌ در‌ حوزه نیروی انسانی به وقوع پیوسته است. همچنین رویکردها نیز با شرایط‌ زمان و برمبنای دانش انباشته شده از علم تغییر کرده اند.
وی ادامه داد: همچنین در‌ نظام اداری‌ نیز‌ تجربه های بسیاری اندوخته ایم. ما در حوزه مدیریت نیروی انسانی خود طی‌۴۰ سال گذشته شاهد کم‌توجهی به تجربیات و تکرار بوده ایم. این موضوع نباید‌ در شرایط‌ مدیریتی به گونه ای پیش برود که به تکرار بیفتیم و شاهد اتلاف منابع مادی و معنوی و ناامیدی باشیم، ضرورت زمان ایجاب می کند که در بحث مدیریت منابع انسانی شرایط‌ روز را لحاظ‌ کرده و از تجربیات خود و جهانیان استفاده کنیم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: حاصل برنامه ریزی هایی که پیش تر به آن اشاره شد ایجاب می کند آموزش کافی، هدفمند و به‌روزی در حوزه توسعه سرمایه انسانی داشته باشیم.
وی اضافه کرد: ما در زمان پیش‌رو باید از فناوری جدید استفاده کنیم. در‌ عین حال تحولات آینده را نیز در نظر بگیریم، اگر اتفاقات ۵ سال گذشته در حوزه فضای مجازی و سامانه های مدیریت نیروی انسانی را در نظر بگیریم شاید نتوانیم ۵ سال‌دیگر را پیش بینی کنیم که چه اتفاقی‌ رخ می‌دهد.
غلامی بیان کرد: ما سابقه آموزش‌ را در به‌کارگیری و تربیت نیروی‌ انسانی به طور ضعیف و پراکنده داریم. همان طور که می دانید دانشگاه ها وظیفه تربیت نیروی انسانی را داشته و در ۴۰ سال گذشته مشغول‌ به تربیت نیروی انسانی به طور تخصصی بوده اند. به طور کلی دانشگاه ها وظیفه آموزش را در حوزه احراز مسئولیت و پست انجام داده اند؛ اما ما‌ در حوزه آموزش های سازمانی به خوبی عمل نکرده ایم، پس افرادی که قرار است راهکارهایی‌ در این حوزه ارائه دهند باید جدی و پیگیر‌ باشند.
وی اظهار داشت: در برخی موارد اگر در زمان دیرتر به سراغ نیروی انسانی برویم، ممکن است نتیجه مطلوبی نداشته باشد، پس‌باید آموزش‌ها در ابتدای ورود فرد به سیستم نیروی‌انسانی و هدفمند باشد.
وزیر علوم گفت: آموزش مدیران باید بر اساس علم جدید باشد. در‌حال حاضر ویژگی های خاصی در نظام اداری‌وجود دارد، ما نباید این موارد را فراموش کنیم و به مسئله تجربه بی توجه باشیم. در بسیاری‌ موارد در مدیران ارشد و کلان به لحاظ اینکه شاخص های به کارگیری این مدیران را کافی در نظر می گیریم، بحث آموزش را فراموش می کنیم.
وی افزود: بسیار‌ مناسب‌ است اگر هر مدیری‌ با هر درجه تحصیلات و سابقه‌، در یک نشست یا کارگاه با رعایت شئونات‌ و حساسیت ها شرکت کند و در آن برنامه ها‌ی‌ پیش رو و گذشته وی مورد بررسی قرار گیرد، درصورتی که هم فکری برای حوزه های مختلف صورت نگیرد، در تنگناهای با مشکلات بسیاری‌ مواجه می شویم.
غلامی بیان کرد: در حال حاضر به شدت به نگاه علمی‌ به حوزه مدیریت در‌ کشور‌ نیاز داریم‌، فرهنگ ها و خرده فرهنگ ها آسیبی جدی‌ به نظام اداری ما زده‌اند، این آسیب ها از‌ انتصاب‌، ارتقا و مراحل بعدی دیده می شود. همچنین جای خالی آموزش نیز در این حوزه محسوس است یا اینکه آموزش‌ها ضعیف است، همچنین ممکن است تحت تاثیر فضایی باشیم که از بیرون در نظام اداری ما دخالت می کنند، طبیعتا هر چه چهارچوب ها محکم تر باشد، آسیب پذیری کمتر خواهد بود.
وی در پایان تاکید کرد: بعد از انقلاب اسلامی تحولات بسیاری در مدیریت نیروی انسانی به وقوع پیوست که مهم ترین آن مدیریت جنگ بود، همان طور که می‌دانید سخت ترین دوران مدیریت دوران دقاع مقدس‌بود که جوانان آن را مدیریت کردند، این افراد آموزش‌ندیده بودند و با اعتقاد خود و همراهی جمعی‌ پیش می رفتند که در‌کنارشان بود، پس اگر بتوانیم از چالش ها و افق های پیش رو تحلیل صحیحی داشته باشیم می‌توانیم مشکلاتی که در حوزه اداری شاهد آن هستیم را رفع کنیم.
انتهای پیام/
کد خبر: 994441

وب گردی

وب گردی