شناخت سر نخ های جدید ناتوانی باروری مردان

محققین دانشگاه نیوکاسل توانسته اند اهمیت یک ژن را در تنظیم تولید اسپرم کاملا دارای عملکرد نشان دهند و همین امر موجب افزایش امیدواری ها برای درمان ناباروری مردان شده است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، برای اولین بار محققین نقش ژنی به نام RBMXL2 را شناسایی کرده اند که بسیار شبیه یک ژن احتمالی ناباروری است که روی کروموزوم Y‌ مردان قرار دارد. با توجه به ین که دستکاری خود کروموزوم Y به منظور آنالیز بسیار مشکل است، آن ها مدلی را ارائه کرده اند که می تواند به درک هر چه بهتر ناباروری کمک کند. با درک نقش مهم RBMXL2 در تولید اسپرم، می توان دلیل ناباروری برخی از مردان را شناسایی کرد.

این محققین دریافته اند که حذف ژن RBMXL2 از کروموزوم 11، تولید اسپرم را بلوک می کند و این امر راه را برای پژوهش های بیشتر در این زمینه هموار کرد. تولید اسپرم و تخمک برای ایجاد نسل جدید به نوعی تقسیم سلولی به نام میوز تکیه دارد. میوز یک hotspot برای بیان ژن و تکوین اسپرم محسوب می شود و شامل کپی کردن رشته های طویل DNA به RNA‌ است. بدون ژن مهم RBMXL2، سایر ژن ها به طور مناسب بیان نمی شوند و هر چند هنوز هم RNA‌ را تولید می کنند اما این فرایند به خوبی صورت نمی گیرد و منجر به اشتباهاتی می شود که نتیجه آن بلوک شدن تولید اسپرم است. استفاده از مدل های موشی به عنوان یک گونه پستاندار با تولید مثل شبه انسانی نشان داد که حذف RBMXL2 از جانور منجر به مهار تولید اسپرم می شود. درک نحوه عملکرد RBMXL2 در تولید اسپرم، سرنخ هایی را در مورد نقش ژن ناباروری مشابه روی کروموزوم Y ارائه کرد. آن ها دریافتند که بلوک شدن تولید اسپرم زمانی اتفاق می افتد که سلول ها در حال تقسیم میوز در بیضه هستند. این بلوک شدن بدیل معنی است که هیچ کدام از سلول هایی که به اسپرم تکوین می یابند قادر به شناکردن و بارور ساختن تخمک ها نیستند. ژن RBMXL2 در همه پستانداران وجود دارد و پیش بینی می شود که نقش آن در موش، همانند اتفاقی است که در مردان نابارور اتفاق می افتد ولی برای اثبات این امر نیاز به تحقیقات بیشتر است.

انتهای پیام/

کد خبر: 994446

وب گردی

وب گردی