به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ باتوجه به تاثیر مستقیم استادان در تربیت علمی و فرهنگی دانشجویان و لزوم ایجاد شبکه سازی بین اعضای هیات علمی و نخبگان در راستای طوفان فکری، شورای هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی زیر نظر دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فعالیت می کند.
نظر به جایگاه رفیع و موثر استادان در دانشگاه ها و سیستم آموزشی عالی کشور و لزوم بهره مندی هر چه بیشتر از ظرفیت های بالقوه و بالفعل آنان در جهت گره گشایی از مسائل علمی و فرهنگی جامعه از یک سو و رسالت های دینی، علمی و فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها از سوی دیگر، مرکز هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی تأسیس شد.
مرکز هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی در سال 1380 با هدف ساماندهی فعالیت های علمی، آموزشی و فرهنگی استادان و ایجاد ارتباط میان تصمیم گیران و مدیران عالی رتبه و اجرایی با بدنه عظیم علمی کشور، ذیل نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها آغاز به کار کرده و به فعالیت می پردازد.
این مرکز از طریق ارتباط دوسویه مابین استادان و نخبگان دانشگاهی تلاش می کند تا با بررسی و تحلیل برخی از مشکلات جامعه در حوزه های گوناگون، راهکارهایی را برای مسئولین و برنامهریزان و سیاست گذاران، ارائه دهند.
اهداف و وظایف مرکز هماندیشی
بهره گیری از نظرات، دیدگاه ها و راهکارهای علمی و عملیاتی استادان جهت کمک به تصمیم سازی مدیران ارشد، بسترسازی جهت بهرهگیری از ظرفیت علمی و کارشناسی استادان، ارتقای سطح معرفت دینی استادان و نخبگان دانشگاهی، ایجاد تعامل فرهنگی و فکری در سطح اعضای هیئت علمی دانشگاههای کشور از جمله ماموریت های مرکز هم اندیشی اساتید و نخبگان دانشگاهی مقام معظم رهبری در دانشگاه هاست.
320 مرکز هماندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی فعال در دانشگاه های کشور
حجت الاسلام ساداتی نژاد «مدیر دفتر هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی» در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در خصوص اساس و اهداف هم اندیشی استادان و نخبگان در دانشگاه ها گفت: با توجه به جایگاه اثرگذار استادان در تربیت دانشجویان، اگر بتوانیم آنان را در مباحث علمی و فرهنگی توانمندسازی کنیم عملاً زمینه رشد دانشجویان و محیط دانشگاه را فراهم کرده ایم.
مدیر دفتر هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی با اشاره به اهداف و رسالت های این مرکز، تصریح کرد: کمک گرفتن از استادان و اعضای هیأت علمی دانشگاه ها برای مشورت به دستگاه های اجرایی و حل معضلات کلان کشور و مشکلاتی که در منطقه یا استان ها وجود دارد، از رسالت های اصلی این مرکز است.
وی تصریح کرد: در حال حاضر ما سه کمیسیون فعال در این مرکز داریم، در واقع دبیران دانشگاه های آزاد اسلامی با معاون فرهنگی دانشگاه آزاد جلسه خواهند داشت و دبیران دانشگاه های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که شامل پیام نور و فرهنگیان هم می شود با معاون آموزشی وزارت علوم و دبیران دانشگاه های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز با معاون آموزشی دانشگاه آزاد جلسه خواهند داشت .
وی با ذکر شعار این دفتر مبنی بر هم اندیشی، تخصص محوری و تاثیرگذاری گفت: در حال حاضر 320 دفتر فعال در دانشگاه های سراسر کشور دایر است که شبکه ای از استادان و نخبگان دانشگاهی را در کشور ایجاد کرده است.
بهره مندی از توانایی تخصصی اساتید برای توسعه منطقه ای
شیرمحمدی مسئول مرکز هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، گفت: این مرکز در واقع در قالب خلاقیت های بارش فکری و طوفان ذهنی به نخبگان دانشگاهی این امکان را می دهد، حول موضوعات، مسائل و مشکلات جامعه می توانند نتیجه را به صورت راهکار و در موضوعات مختلف ارائه دهند.
شیرمحمدی تصریح کرد: قسمتی از جلسات نیز به دانش افزایی استادان مرتبط است که آنان براساس کمیسیون ماده 1 بخش فرهنگی آیین نامه ارتقای اعضای هیات علمی، برای ارتقا به آن احتیاج دارند.
وی افزود: در این جلسات متناسب با نوع موضوع از یکسری نخبگان دانشگاهی و مطلع در آن حوزه که دارای طرح و ایده برای حل مشکل با ارائه راهکار هستند، برای حضور در این جلسات دعوت به عمل می آید.
شیرمحمدی تصریح کرد: در نهایت مشکلات میدانی جامعه در حوزه های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و... همچنین ساختار و قوانین کشوری که بیشتر جنبه کاغذبازی را دارد، از مشکلات این مرکز است. همچنین جامعه نخبگانی متشکل از استادان و دانشجویان اگر حول محور های حل مشکلات ارائه نظر داشته باشند، این مرکز فقط می تواند انتقال دهنده پیشنهادات و راهکارهایی به مسئولین تصمیم گیرنده کشور باشد.
طرح دیدگاه انتقادی؛ کوشش برای کارنامه سازی؟
احسانی دانشجوی کارشناسی ارشد بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، شورای هم اندیشی استادان و نخبگان در این دانشگاه را بسیار تشریفاتی عنوان کرد و گفت: این مرکز صرفاً به دنبال کارنامهسازی و پرکردن صورت جلسه برای ارائه به مسئولان بالا دستی است که مصوبات آن اصولاً غیرتخصصی و روتین است.
احسانی با انتقاد از رویکرد این مرکز تصریح کرد: در این برهه زمانی که مسئولین دانشگاهی استادان با افکار نزدیک به خود را انتخاب و جذب می کنند، دانشجویان چگونه علم و افکار استاد را به چالش بکشند. در صورتی که شبهات دانشجویان در کلاس های درس را استادان می توانند در این مرکز برطرف سازند.
این دانشجو تصریح کرد: اگر یک دانشجوی خوش فکر و دارای ایده بخواهد در این جلسات شرکت کند، به هیچ عنوان امکان حضور و مطرح کردن طرح ایده خود را ندارد.
برای جمع بندی
نخبگان دانشگاهی به جهت دارا بودن ظرفیت های علمی و کارشناسی و دیدگاه های تخصصی، یکی از بهترین فرصت ها در تصمیم سازی و سیاستگذاری برای ارکان مدیریتی کشور هستند. این موضوع یکی از مطالبات جدی مقام معظم رهبری نیز هست که می تواند موجب تسهیل در امر تصمیم سازی و تصمیم گیری عقلانی، علمی و منطقی بر مبنای خرد جمعی نیز باشد.
پس ضروری و دارای اولویت است مسئولین کشور و دانشگاه ها با اهتمام ویژه به گسترش ارتباطات علمی و کارشناسی بدنه علمی کشور با مدیریت کلان، به گسترش فرهنگ هم اندیشی، مطالعه و پژوهش جمعی، مشارکتی و ارتباطات علمی فرهنگی استادان بپردازند. اما سوالی که در انتهای این گزارش همچنان پایدار می ماند، این است که این مرکز چقدر در همافزایی بین استادان و نخبگان دانشگاهی موفق و کارآمد بوده است؟
انتهای پیام/