پروتئینی که بافت قلبی آسیب دیده موش را افزایش می دهد

یک همکاری بین دانشمندان علوم پایه و محققین بالینی دانشگاه استنفورد پروتئینی را نشان داده است که رشد شریان های کوچک به سمت بافت قلبی هیپوکسی شده را در موش افزایش می دهد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز به نقل از medicalxpress، کریستی هورس و همکارانش در استنفورد بر این باورند که رشد شریان های جدید به درون بافت قلبی ایسکمی شده می تواند به درمان آسیب ناشی از بیماری یا حمله قلبی کمک کند. در مطالعات بالینی، آن ها مشاهده کردند بیمارانی که شریان های بزرگ تغذیه کننده قلبشان مسدود شده است اغلب نتایج مخالف و متفاوتی دارند. برخی از بیماران تنها به علت مسدود شدن یکی از شریان های کرونری می میرند و این در حالی است که برخی دیگر از آن ها با این که نواحی متعددی از قلب شان مسدود شده است اما می توانند زنده مانده و حتی در دوی ماراتن شرکت کنند! به عقیده محققین دلیل این امر می تواند وجود شریان های فرعی یا کوچکی باشد که انسداد شریان های اصلی قلب را دور می زنند و نواحی هیپوکسی شده یا ایسکمی شده قلب را تغذیه می کنند. این شریان های فرعی می توانند به افراد مبتلا به آرترواسکلروزیس یا افراد در حال ریکاوری از حملات قلبی کمک کنند، اما این شریان های فرعی تنها در تعداد محدودی از بیماران مشاهده شده اند.

مطالعه روی نوزادان موش که دارای قابلیت زیادی در بازسازی قلب شان هستند، محققین را به سرنخ هایی برای دلیل این قابلیت در برخی از افراد رساند. آن ها دریافتند که سلول های اندوتلیالی شریانی موجود در شریات در امتداد مویرگ های موجود در قلب مهاجرت کرده و خود را تا نواحی آسیب دیده قلب می کشانند، شبیه به آن چه در مورد شریان های فرعی مشاهده می شود. ادامه بررسی ها نشان داد که مولکولی مهم موسوم به CXCL12 که یک سیگنال مهم طی تکوین جنینی سلول های شریانی است و ریکاوری و عملکرد قلبی را بعد از حملات قلب بهبود می بخشد، روی پیشبرد رشد شریان های فرعی در بافت قلبی آسیب دیده نیز تاثیر گذار است. شواهد بدست آمده نشان داد که سطح پایین اکسیژن در بافت آسیب دیده ژن هایی را روشن می کند که CXCL12 را می سازند و همین امر موجب متمایز شدن نواحی می شود که سلول های اندوتلیالی شریانی باید مهاجرت کنند. آیا CXCL12 می تواند به رشد شریان های فرعی در بافت قلبی بالغ کمک کند؟ مطالعات نشان داد که قلب های بالغ، شبیه قلب های جنینی شریان های فرعی را شکل نمی دهند. اما 15 روز بعد از القای حمله قلبی در موش بالغ و تزریقCXCL12 به نواحی آسیب دیده، مشاهده شد که شریان های فرعی جدیدی بوسیله کنده شدن و مهاجرت سلول های شریانی شکل گرفت. به عقیده محققین با شناسایی مکانیسم پشت پرده تشکیل شریان های فرعی قلبی، می تواند اهداف درمانی و درمان های جدیدی را برای مقابله با عوارض حملات قلبی ارائه کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 994451

وب گردی

وب گردی