عملیات روانی سنگین برای تحمیلCFT

عملیات روانی سنگین جبهه اصلاحات اینبار بر تائید لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم متمرکز شده و می خواهندمثل زمان تصویب برجام کاری کنندکه نظرخودشان به ملت تحمیل شود.

به گزارش سرویس سیاسی ایسکانیوز ، هنوز چندماهی از مراسم به خاک سپاری برجام در 18 اردیبهشت امسال توسط آمریکا نگذشته است که عده ای به فکر تحمیل معاهده ای دیگر به ملت هستند. همان هایی که دیروز برجام را بزک کرده و به مردم تحمیل کردند حالا چند وقتی می شود که برای تایید و به سرانجام رساندن CFT (کنوانسیون بین‌المللی مقابله‌با تأمین‌مالی تروریسم) روندی را که برای تحمیل برجام در پیش گرفتند دوباره به کار گرفته اند تا اینبار هم به منافع ملی ضرر برسانند.

آب و برجام

هنوز تک تک جملاتی را که رئیس جمهور در سخنرانی های مختلف خود برای تصویب و تایید برجام گفته است را مردم به یاد دارند. شاید همین اظهار نظرها بود که باعث شد توقع مردم از برجام بالا برود و از این معاهده انتظار معجزه را داشته باشند. جملات نابی که رئیس جمهور در خصوص برجام ابراز داشته ثبت شده و یادآوری آنها مهم است. روحانی هفدهم خردادماه 94 در مراسم دهمین دوره جایزه ملی محیط زیست، گفت: «اینکه می گوییم تحریم ظالمانه باید از بین برود بعضی ها چشم هایشان را زیاد نچرخانند! تحریم های ظالمانه باید از بین برود تا سرمایه بیاید. تا مسئله محیط زیست حل سود. تا اشتغال جوانان حل شود. تا صنعت جامعه حل شود. تا آب خوردن مردم حل شود. تا منابع آبی زیاد شود. تا بانک های ما احیا شود...»

این جمله سرآغازی بر حمایت های همه جانبه از برجام بود تا جایی که برای منعقد نشدن آن تحلیلها و نظراتی داد شد که عجیب به نظر می رسید. در همین خصوص شهریورماه 94 درحالی که کمیسیون برجام مشغول بررسی متن برجام بود و ابهامات زیادی درباره نقاط ضعف آن مطرح می‌شد؛ ترکان مشاور ارشد رئیس‌جمهور با بیان اینکه « ممکن است عده‌ای بخواهند با کارهای تبلیغاتی بررسی برجام را در مجلس به تأخیر بیندازند.» خواستار تصویب سریع تر آن شد و گفت: «کاری که دوستان ما دارند در مجلس انجام می‌دهند اعم از دعوت افراد مختلف و جلسات متعدد خوب است اما باید متوجه باشند که هر یک روز تأخیر مجلس در بررسی برجام، 100 میلیون دلار به اقتصاد کشور آسیب می‌رساند.»

آماج حملات

همین سخن مثل فرمان عملیات روانی بود که به رسانه های اصلاح طلب داده شد تا آنها افکار عمومی را آماج حملات خود قرار دهند و چنین القا کنند که در نبود برجام کشور با خسارت های زیان باری مواجه خواهد و اگر نباشد دیگر نمی توان امیدی به اقتصاد داشت.

نتیجه چنین عملیات روانی سنگین و کارشده ای این شد که افکار عمومی در داخل کشور آماده پذیرش برجام شد. بعد از اینکه برجام به نتیجه رسید، دولت روحانی بلاخره توانست به یکی از اهداف خود برسد چرا که از شعار های مهم انتخاباتی رئیس جمهور تعامل با کشورهای خارجی به خصوص غربی ها بود. رسانه های اصلاح طلب از آن به بعد با تیترهایی چون اینک بدون تحریم، تحریم‌ها به تاریخ پیوست، تحریم رفت به استقبال معاهده برجام رفتند. اما زمان زیادی نگذشت که بدعهدی های آمریکا شروع شد و کار را برای دولت به جایی رساند که مقامات دولتی سخن از مردن جسم و روح برجام راندند. تیرخلاص را ترامپ به جسم مرده برجام در 18 اردیبهشت 1397 زد و با این اقدام خود سوای هرچیزی دیگری اثبات کرد که نباید از هول حلیم در داخل دیگ افتاد. یعنی به خاطر نظراتی که مشخص نبود پشتوانه علمی درست و صحیحی هم داشته بخواهیم به کشور ضرر برسانیم.

شاید بتوان گفت بخشی از به نتیجه رسیدن برجامی که بهره بردای کشورمان از آن نزدیک به صفر است، حاصل تلاش های رسانه ای اصلاح طلبان بود. رسانه هایی که با هزینه تراشی برای مردم و کشور کاری کردند که همه فکر کنند با آمدن برجام معجزه رخ خواهد داد و قیمت دلار به هزار تومان، قیمت سکه تمام به زیر یک میلیون و شاهد به وجود آمدن فرصت های زیادی برای اقتصاد خواهیم بود، اما اینگونه نشد. حالا هم همان‌هایی که دست به بزک برجام زدند اینبار به دنبال آرایش FATF (گروه ویژه اقدام مالی) و مخصوصا CFT کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم هستند.

گل به خودی

اینبار هجمه سنگین برای تصویب FATF از سوی مسئولان شروع شد. با نگاهی کوتاه به جریاناتی که برای پیوستن به این کنوانسون بین المللی به وجود آمد می توان به خط مشترکی رسید. همان خطی که برای برجام اذهان عمومی را مجاب کرد تا کشور متضرر شود همان دوباره به میدان آمده تا اینبار CFT را به مردم بقبولاند.

خط اصلی برای تصویب معاهده های موجود درCFT از سوی وزیر امورخارجه داده شد. محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان در جلسه علنی مجلس در خصوص عدم تصویب لایحه CFT اظهار داشت: «نه بنده و نه آقای رئیس‌جمهور نمی‌توانیم تضمین دهیم که با پیوستن به لایحه حمایت مالی از تروریسم مشکلات‌مان حل خواهد شد، اما می‌توانیم تضمین بدهیم که با نپیوستن به این لایحه آمریکا بهانه مهمی را برای افزایش مشکلات ما پیدا خواهد کرد.»

همین جرقه کافی بود تا پیاده نظام رسانه ای اصلاح طلبان فردای این سخن ظریف، به میدان بیایند و با آب و تاب شدید الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم را بزک کنند. درست همان کارهایی را که برای رسیدن به برجام انجام می دادند برای CFT هم انجام دادند. اما رسانه های اصلاح طلب از یک طرف و برخی از مسولان هم از سوی دیگر فشارهای خود را برای تحمیل CFT به نظام اعمال کردند. محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در گفت‌وگویی با سایت «خبر آنلاین» گفته بود: «آن‌ها که در ایران منفعت‌های کلان دارند، جلوی مبارزه با پولشویی ایستاده‌اند و ما هم توان مقابله نداریم.»

وی خاطرنشان کرده بود: «میزان بالای پول‌شویی در ایران یک واقعیت است و از این وضعیت خیلی‌ها نفع می‌برند. کسانی که گردش مالی یک معامله‌شان ۳۰ هزار میلیاردتومان است، آن قدر توان دارند که مبلغی برابر با کل بودجه وزارت خارجه را صرف یک مورد فضاسازی کنند».

تکرار عملیات

اگر زمانی روحانی تمام کشور حتی آب خوردن مردم را به برجام گره زد گویی حالا ظریف این کار را انجام داده و رفع تمام موانع بانکی و مالی را به پیوستن ایران به FATF و تصویب لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم می داند. لایحه کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم در مجلس تصویب و به شورای نگهبان ارسال شد.

اما کار از اینجا به بعد برای این لایحه بسیار سخت شد. تا جایی که برخی از موارد این لایحه از سوی شورای نگهبان ضد منافع ملی شناخته شد. بر همین اثر این لایحه از سوی شورای نگهبان رد و دوباره به مجلس بازگردانده شد. همین اقدام کاری کرد که رسانه های اصلاح طلب دوباره به همان شیوه فشار برای رسیدن به هدفشان روی بیاورند.

این اقدامات اما تاثیری بر روی شورای نگهبان نداشت. زمانی که لایحه CFT دوباره به شورای نگهبان ارسال شد دوباره با همان دلایل قبلی یعنی رعایت نشدن منافع ملی رد شد.

طی همین اقدامات لایحه پیوستن ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم برای تعیین تکلیف به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شد. این لایحه در حال رسیدگی است. هرچند طی خبرهای اخیر لایحه پیوستن ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم در کمیسیون های تخصصی مجمع تشخیص مصلحت نظام رد شده است ولی رسانه های اصلاحات باید بدانند انسان عاقل از یک سوراخ دوبار گزیده نمی شود.

پیوستن به کنوانسیونی که دشمنان ملت چشم به آن دوخته اند کاری شایسته در قبال منافع ملی نیست. جایی که زاراته معاون اسبق وزارت خزانه داری آمریکا می گوید: «برای اینکه ایران از نظام مالی منزوی شود، لازم است FATF توسط ایرانی‌ها امضا شود» خیلی باید مراقب بود که با عدم توجه به منافع ملی مثل همان ماحصل تقریبا هیچی که برای ملت در برجام به دست آمد در جریان FATF به دست نیاید.

انتهای پیام

کد خبر: 994494

وب گردی

وب گردی