مهندس های بیکار از جنس دانشگاه‌های دولتی/ مهاجرت یا مسافرکشی

یکی از معضلات بزرگ جامعه، بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، آمار بیکاری در جامعه نسبت به گذشته افزایش یافته است و 40 درصد از بیکاران کشور فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند. دانشجویان دانشگاه دولتی هم از این قاعده مستثنی نیستند. در همین راستا با رضا کهندل یکی از دانشجویان دانشگاه دولتی صحبت کردیم که ما‌حصل آن را می خوانید:

مسافرکشی با مدرک مکانیک

با معدل 16/5 از دانشگاه دولتی فارغ التحصیل شده ام؛ اما همچنان بیکار هستم. مدرک کارشناسی مکانیک دارم و برای کار به ادارات مختلفی مراجعه کردم ولی موفق به جذب نشدم. در نهایت مجبور شدم با خودروی شخصی مسافرکشی کنم.

پس از اینکه بازار کار در ایران را بررسی کردم درسم را ادامه ندادم و به همین خاطر در دوره کارشناسی ارشد شرکت نکردم و ترجیح دادم در بازار آزاد مشغول به کار شوم.

مهاجرت دانشجویان برای ادامه تحصیل و کار

دوستان خود من که وضعیت مالی خوبی داشتند از حضور در دانشگاه های داخلی منصرف شدند و ترجیح دادند برای ادامه تحصیل به خارج از کشور مهاجرت کنند. البته آنها با توجه به وضعیت مالی که داشتند با 100 میلیون تومان به استرالیا و یا کشور های دیگر سفر کردند. چون بازار کار در ایران برای رشته های فنی مهندسی بسیار کم است.

طرحی را در چند کارخانه تولید ماشین های سواری مطرح کردیم؛ اما هیچکدام از طرحی که داشتیم استقبال نکردند و حتی استخدام هم نشدیم. به من گفتند فقط افرادی که دیپلم دارند استخدام می کنیم و به همین خاطر مجبور شدم شرایط را قبول کنم؛ اما همچنان 8 ماه از درخواستم گذشته و کسی تماسی برای شروع کار نگرفته است.

بیکار تحصیل کرده دانشگاه دولتی زیاد است

برای کار به شرکت‌های خصوصی که نمایندگی خودرو‌ها هستند هم مراجعه کردم؛ اما همه پاسخشان منفی بود و در گفت‌و‌گویی که با چند نمایندگی داشتم اعلام کردم این همه زمان برای تحصیل گذاشتم و در دانشگاه معتبر دولتی درس خوانده ام ولی نمایندگان در جواب به من گفتند «مثل شما زیاد است».

چند تن از دوستانم تصمیم گرفتند که تغییر رشته دهند و در کنکور پزشکی شرکت خواهند کرد. احتمال دارد که من هم در این کنکور ثبت‌نام کنم. در ایران رشته پزشکی در بازار کار خواهان دارد.

4 دانشجوی بیکار دانشگاه دولتی

با پارتی حتی اگر مدرک دیپلم هم نداشته باشید مشغول به کار خواهید شد. اکثر فارغ التحصیلان رشته فنی مهندسی پس از بررسی بازار کار از رشته انتخابی خود پشیمان شده اند و به سمت ثبت نام در کنکور علوم تجربی رفته اند.

مشکل اساسی من و دوستان این است که در یک دانشگاه دولتی درس خوانده ایم؛ اما بیکار هستیم. ما 4 نفر دوست صمیمی بودیم که یکی به خارج از کشور رفت، یکی دیگر از دوستانم در دانشگاه تربیت معلم تحصیل می کند و نفر سوم هم مثل خودم برای تامین هزینه های زندگی مسافرکشی می کند.

نتیجه گیری

این درحالی است که وزارت علوم شرایط را طوری فراهم کرده است تا راه برای خروج دانشجویان از کشور باز شود. معاون دانشجویی وزارت علوم مجتبی صدیقی اعلام کرده است که میزان ارز قابل پرداخت مشابه دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی ماهیانه یک هزار دلار و شهریه دانشگاهی که به دانشگاه محل تحصیل حواله می شود حداکثر ۱۵۰۰۰ دلار است.

اگر مسوولان وزارت علوم به جای ارائه تسهیلات بانکی که برای دانشجویان ایرانی در خارج کشور در نظرگرفته اند راه حلی برای اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاه های کشور داشتند آمار بیکاری دانشجویان کاهش می یافت.

تعداد بسیار زیادی از دانشجویان دانشگاه های خارج کشور ارز دولتی دریافت می کنند که در طول یکسال رقم چشمگیری هزینه می شود.

پس از صحبت با دانشجویان پی بردیم که دغدغه اصلی آنها نداشتن شغل مناسب در داخل کشور است و همین موضوع باعث می شود تا این افراد برای تامین زندگی خود راه های دیگری را انتخاب کنند. بدون شک با ایجاد شغل و راه حل های بهتر می توان از مهاجرت بسیاری از دانشجویان و فارغ التحصیلان جلوگیری کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 994496

وب گردی

وب گردی