مغز فضانوردان در جمجمه شناورتر است

تصاویری که از مقایسه مغز فضانوردان قبل و بعد از رفتن به فضا گرفته شده نشان دهنده تغییراتی در ماده سفید درون آن است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، اسکن مغز فضانوردان قبل و بعد از پرواز فضایی تغییراتی را در ماده سفید مغز که کنترل حرکت و پردازش اطلاعات حسی را عهده دارد، نشان می دهد.

«ریچل سدلر» استاد دانشگاه فلوریدا اعلام کرد چیزی که در مغز فرد فضانورد اتفاق می افتد، همانند همان چیزی است که در روند پیری رخ می دهد با این تفاوت که این زوال در طول دوره بسیار کوتاهتر به وجود می آید.

با این حال، برای کسانی که مأموریت آنها کوتاهتر بود، تغییرات در منطقه مخچه واضح تر است که نشان می دهد مغز قادر به انطباق با زمان است.

دانشمندان با اسکن مغز و اعصاب 15 فضانورد ناسا اعلام کردند که مایع اطراف مغز بعد از پرواز به سمت پایه مغز حرکت می کنند و مغز فضانوردان اساسا در جمجمه خود شناور است.

پیش از این نیز تحقیقات انجام شده توسط دانشمندانی از آلمان، بلژیک و روسیه روی مغز 10 فضانورد که مدت زمان زیادی در فضا اقامت داشتند، این دانشمندان متوجه شدند که تغییرات بزرگی در مواد سیاه و خاکستری مغر آنها به وجود آمده است.

تحقیقات نشان داد که حتی بعد از گذشت 7 ماه از بازگشت فضانوردان از فضا، تغییرات ایجاد شده در مایع نخاعی آنها به حالت اول باز نگشته است.

در راستای این تحقیقات مغز فضانوردانی که در ایستگاه بین المللی فضایی « UUİ» اقامت داشته و در دوره میانسالی زندگی خود هستند و حدود 44 سال سن دارند، قبل از اعزام، 9 روز بعد از بازگشت و 7 ماه پس از بازگشت توسط « MRI » اسکن و بررسی شد. این فضانوردان حداقل 6 ماه در ایستگاه فضایی اقامت داشتند.

ماده خاکستری مغز که در فضا کاهش یافته بود بعد از بازگشت از فضا به حالت نرمال برگشت ولی از طرف دیگر بعد از 7 ماه ماده سفید همچنان به همان حالت باقی مانده بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 994498

وب گردی

وب گردی