مصلحت آیندگان در گروی  انرژی هسته‌ای است؟

بسیاری از کشورها با توجه به تحقیقاتی که انجام داده‌اند درخصوص اینکه چه ترکیبی از انرژی، نیازهای آنها را با حداکثر ایمنی تامین می‌کند و کمترین آسیب را به مردم و محیط وارد می‌کند؛ به انرژی هسته‌ای آن هم به خاطر مصلحت آیندگان روی آورده‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، در سال‌های اخیر با آشکار شدن واقعیت های ملموس در مورد محدودیت منابع موجود سوخت‌های فسیلی و روند تزایدی مصرف نفت و گاز و تهی شدن ذخایر فسیلی از یک سو، و برجسته شدن مسائل زیست محیطی و افزایش خطرهای پدیده گلخانه ای ناشی از سوخت‌های فسیلی و گسترش حفره لایه اوزون از سوی دیگر، ضرورت ایجاد تنوع در سیستم عرضه انرژی و بهره گیری از گزینه‌های دیگر انرژی در جهان مطرح شده است.

در این میان انرژی هسته ای به عنوان یکی از دستاوردهای علمی و تکنولوژیکی قرن بیستم که یک سوخت پاک و ارزشمند است و نه تنها پایان نمی یابد بلکه برخلاف سوخت‌های فسیلی از لحاظ اقتصادی نیز به صرفه است مورد توجه کشور های صنعتی و پیشرفته قرار گرفته است که در این گزارش به بررسی و تحلیل این موضوع پرداخته ایم.

چشم انداز آتی بازار جهانی انرژی

چشم انداز آتی بازار جهانی انرژی با توجه به ارزیابی های صورت گرفته توسط نهادهای بین‌المللی نشان می دهد طی سال‌های آتی مصرف جهانی انرژی بیش از ۵۸ درصد افزایش خواهد یافت و با توجه به این موضوع سوخت‌های فسیلی که منبع غالب تأمین انرژی مورد نیاز جهان هستند تا ‪۷۰ سال دیگر به پایان می‌رسند.

همچنین تحقیقات نشان داده است استفاده از سایر منابع انرژی که از آنها به عنوان انرژی پاک یاد می کنیم نیز از نظر اقتصادی برای کشورها به صرفه نیست و این منابع به سرمایه‌گذاری زیادی نیاز دارند و نمی‌توان به پایداری آنان اطمینان داشت؛ پس می‌توان نتیجه گرفت جهان در آینده با افزایش تقاضا برای استفاده از انرژی هسته ای رو به رو خواهد شد.



انرژی هسته‌ای ارزان‌ترین و سالم ترین منبع انرژی


انرژی هسته‌ای از میان منابع گوناگون انرژی تجدیدناپذیر که آلایندگی را به همراه دارند و منابع انرژی تجدیدپذیر که هنوز سهم چندانی در تولید انرژی نیافته‌اند ارزان‌ترین، سالم ترین و بهترین منبع انرژی محسوب می‌شود و در واقع انرژی هسته ای از فرآیند تولید تا مصرف، هیچ گاز گلخانه ای تولید نمی کند و در زنجیره کامل انرژی هسته ای از برداشت اورانیوم تا تولید زباله های هسته ای، در هر کیلو وات ساعت فقط ۲ تا ۶ گرم کربن تولید می شود.

نجات کشورهای صنعتی از بحران محیط زیست

در بسیاری از مناطق جهان تحقق برنامه‌های انرژی هسته‌ای برای دستیابی به یک آینده بدون کربن، حیاتی است. در واقع با گرم شدن هوای زمین و افزایش بهای سوخت‌های فسیلی، انرژی هسته‌ای در برنامه توسعه بسیاری از کشورهای صنعتی قرار گرفته است و در حال حاضر نیز این کشورها در پرتوی وجود نیروهای متخصص،برنامه ریزی درست و کاهش دوره ساخت نیروگاه های هسته ای، خود را از بحران کمبود منابع فسیلی و افزایش سطح آلودگی محیط زیست نجات داده‌اند.

روی آوردن سیاست‌گذاران به انرژی هسته‌ای

انرژی هسته ای به عنوان یکی از انرژی‌های پاک از چهار دهه قبل مورد توجه کشورهای پیشرفته صنعتی قرار گرفته است و در حال حاضر ۴۴۲ نیروگاه هسته ای در ۳۰ کشور فعال هستند و آمریکا با ۱۰۴ نیروگاه هسته ای بیشترین نیروگاه هسته ای فعال را در جهان دارد. بسیاری از کشورها نیز با توجه به تحقیقاتی که انجام داده اند درخصوص اینکه چه ترکیب انرژی نیازهای آنها را با حداکثر ایمنی تامین می‌کند و کمترین آسیب را به مردم و محیط وارد می‌کند به دانش و تکنولوژی هسته ای و ساخت نیروگاه هسته ای بیشتر آن هم به خاطر مصلحت آیندگان و توسعه و رشد اقتصادی خود روی آورده اند.

ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای

با اینکه تفاوت‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در جامعه انرژی هسته ای بسیاری از کشورها وجود دارد؛ ولی اصول پایه ای ارزیابی ایمنی برنامه های راکتور هسته ای به نسبت یکسان بوده و باید در مقررات قانونی راه اندازی تجهیزات در نظر گرفته شود. الزامات قانونی راکتورهای پیشرفته باید به صورت بین‌المللی هماهنگ و اعمال شود تا به توسعه جهانی طرح‌های استانداردسازی و تضمین سطوح بالایی ایمنی در سرتاسر جهان کمک کند.

توصیه هایی برای ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای :

۱. افزایش تمرکز بر استفاده از شیوه های اثبات شده مدیریت پروژه، موفقیت در اجرا و تحویل نیروگاه های جدید هسته ای.

۲. حرکت به سمت ساخت پی در پی نیروگاه های استاندارد شده و کاهش هزینه های سرمایه ای برای نیروگاه های جدید هسته ای.

٣. گنجاندن پروژه‌های آینده طرح‌های راکتوری با ویژگی‌های ایمن.

۴. اقدامات کلیدی سیاست‌گذاران برای جذب منافع انرژی هسته ای و سیاست های کربن زدایی.

۵. حمایت دولت از ایجاد سایت های راکتور برای آزمایش و تست عملیات به منظور صدور مجوز قانونی.

۶. حمایت دولت از توسعه فناوری های جدید هسته ای از طریق استفاده از چهار اهرم.

انتهای پیام/

کد خبر: 994499

وب گردی

وب گردی