اجرای طرح کارمندیاری برای پیشگیری از اعتیاد

مسئول پیشگیری از اعتیاد در محیط کار و فضای مجازی سازمان بهزیستی کشور گفت: طرح پیشگیری از اعتیاد در محیط های کاری با عنوان «کارمندیاری» یا «کیان» در کشور اجرا می شود.

به گزارش ایسکانیوز، آزاده اولیایی گفت: برنامه پیشگیری از اعتیاد در محیط های کار از سال 82 آغاز شد. طی این برنامه به محیط های کاری می رفتیم و با کارفرما جلسه برگزار می کردیم و بعد از اینکه کارفرما راضی می شد تیمی با نگاه اجتماع محور برنامه های خود را اجرا می کرد.

وی با اشاره به اینکه فاز اول این طرح در اداره های مختلف استان های اصفهان، هرمزگان، بوشهر، خوزستان و کرمان اجرا می شود گفت: در این طرح از ابزارهای مختلفی مانند مداخلات روانشناسی، تست پیشگیری از اعتیاد به صورت تصادفی، آموزش کارکنان و مداخلات درمانی استفاده می شود.
مسئول پیشگیری از اعتیاد در محیط کار و فضای مجازی سازمان بهزیستی کشور از تعداد افراد دارای اعتیاد در اداره های (دولتی) اظهار بی اطلاعی کرد و افزود: پیش از این پژوهشی در محیط های صنعتی انجام شد که نشان داد 23 تا 30 درصد کارگران تجربه مصرف مواد را داشته اند.
وی یادآور شد: برنامه پیشگیری از اعتیاد در محیط های کار از سال 82 آغاز شد. طی این برنامه به محیط های کاری می رفتیم و با کارفرما جلسه برگزار می کردیم و بعد از اینکه کارفرما راضی می شد تیمی با نگاه اجتماع محور برنامه های خود را اجرا می کرد.
اولیایی افزود: در برنامه قبلی، مددکار و روانشناس وجود نداشت اما در طرح جدید کارمندیاری با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر، هزینه های استخدام مددکار و روانشناس برای یک سال پرداخت می شود و مددکار و روانشناس در محیط کار حضور می یابد.
وی ادامه داد: چون اداره ها و محیط های کاری در برابر اجرای برنامه های پیشگیری از اعتیاد مقاومت می کردند، تصمیم گرفته شد که هزینه های بکارگیری روانشناس و مددکار پرداخت شود. از سوی دیگر کارفرما می تواند به انتخاب خود برنامه های آموزشی، مشاوره، رفاهی و نشاط شغلی را با تصمیم گیری دبیرخانه شورای هماهنگی استان ها برگزار کند.
وی گفت: این طرح در اداره هایی اجرا می شود که هم حاضر باشند این برنامه ها را اجرا کنند و هم فضای فیزیکی مورد نیاز را داشته باشند.
مسئول پیشگیری از اعتیاد در محیط کار و فضای مجازی سازمان بهزیستی کشور گفت: این طرح پس از اجرای مرحله آزمایشی در سراسر کشور فراگیر می شود. فعلا برای اجرای این طرح برای هر استان 30 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.
بر اساس آمار رسمی ستاد مبارزه با موادمخدر، اکنون 2 میلیون و 808 هزار مصرف کننده مواد مخدر در کشور وجود دارد. بالاترین مصرف مواد مخدر با بیش از 66 درصد مربوط به تریاک است.

ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 994517

وب گردی

وب گردی