کشف مزرعه خشخاش  به کمک تصاویر ماهواره‌ای در قلب کشور

آذری جهرمی درباره اهمیت تصاویر ماهواره‌ای، گفت: ما به کمک تصاویر ماهواره‌ای در قلب کشور با زمینی برخورد کردیم که ۷۰ هکتار خشخاش کاشته بود و هیچکس از این موضوع خبر نداشت. این مسائل برای مدیران کشور کلیدی است.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم افتتاحیه همایش ملی «فناوری فضایی و کاربرد‌های آن» که امروز برگزار شد، اظهار کرد: دستاورد انقلاب همین صنعت فضایی است و خوشحالم که مجموعه علم و صنعت پیگیر توسعه کاربرد‌های صنعت فضایی در زندگی روزمره هستند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به بحران‌های کشور گفت: واقعیت موضوع این است که ما با پدیده خشکسالی رو به رو هستیم، محیط زیست میراث ماست و آن متعلق به میراث نسل بشر است و باید از آن حفاظت کنید.
آذری جهرمی درباره کاربرد صنعت فضایی در حل مسائل و مشکلات گفت: توسعه کاربرد‌های صنعت فضایی از جمله اهداف ما در وزارت خانه بوده است و بر این اساس پژوهشگاه فضایی در کنار دانشگاه‌ها فرآیند را آغاز کرد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: پایش ۶ محصول استراتژیک آغاز شده است و در راستای حفاظت از محیط زیست و پیشگیری از اطفای حریق برنامه‌های ما درحال پیگیری است و قرارداد‌هایی منعقد شده است. امروز زیرساخت‌های متعددی در صنعت فضایی کشور درحال پیاده سازی است و رویکرد و توجه به سمت دانش فضایی باید تقویت شود. مجموعه‌های دولتی باید باکاربرد‌های فضایی آشنا شوند.
جهرمی درباره ترویج صنعت فضایی گفت: یکی از برنامه‌های وزارت ارتباطات توسعه کسب و کار‌های فضایی است و استفاده بخش خصوصی از داده‌های اطلاعاتی و ارائه خدمات ماست. در هفته فضایی عملیات اجرایی این برنامه در مازندران آغاز می‌شود و شرکت‌ها در آنجا مسافر می‌شوند و از وجوه دولتی استفاده می‌کنند. استفاده از داده‌های اطلاعاتی و کمک به کشاورزان و صاحبان صنایع هدف ماست.
آذری جهرمی با بیان اینکه مسیر توسعه کاربرد‌های فضایی اهمیت بسیاری دارد، گفت: کشور‌های مختلف ما را تحریم کردند و این علم را به ما ندادند؛ اما خودمان به سمت یادگیری علم رفتیم.
وی با بیان اینکه توسعه ماهواره اهمیت بسیاری دارد، اظهار کرد: اتفاق تلخی هفته‌های گذشته برای پیام پیش آمد؛ اما از همان روز‌های اولیه با دانشگاه امیرکبیر برنامه ریزی کردیم تا ماهواره‌ای با دقت یک متر ساخته شود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: ماهواره دوستی هم درحال تکمیل است و امیدواریم سال آینده ماهواره‌ای در مدار داشته باشیم که تصاویری با ۱۵ رزولیشن به ما بدهد و این دستاورد مهمی است و در دانشگاه شریف دنبال می‌شود.
آذری جهرمی با بیان اینکه هزینه ساخت ماهواره هنگفت نیست، گفت: برای ساخت پیام ۱/۲ دهم میلیون یورو خرج شد و هزینه آن در برابر ابعاد کار‌ها و هزینه‌های نجومی دیگری که در کشور شاهد آن هستیم ناچیز است؛ اما اثر مثبت آن زیاد است.
وی درباره اهمیت تصاویر ماهواره‌ای گفت: ما به کمک تصاویر ماهواره‌ای در قلب کشور با زمینی برخورد کردیم که ۷۰ هکتار خشخاش کاشته بود و هیچکس از این موضوع خبر نداشت؛ این مسائل برای مدیران کشور کلیدی است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره ماهواره ناهید ۱ گفت: این ماهواره تکمیل شده است و فرآیند‌های اجرایی و در مدار قدار گرفتن آن را باید آغاز کنیم.
آذری جهرمی ادامه داد: ماهواره ناهید ۲ هم اولین ماهواره عملیاتی در مدار لئو خواهد بود و کار طراحی آن درحال اتمام است و اگر مشکلی پیش نیاید می‌توانیم ماهواره ناهید ۲ را تحویل بگیریم.
وی با اشاره به ماهواره‌های لایه ژئو اظهار کرد: این ماهواره‌ها قدم آخر ماست و نگاه حاکمیتی را به این سمت بردیم که اقتصاد آن از بخش دولتی به سمت بخش خصوصی بیاید و در این راه قدم‌های خوبی برداشته شده است. ۲۰ سال است تلاش می‌کنیم ماهواره‌های مخابراتی در مدار داشته باشیم؛ اما به دلیل آرایش ساختاری و برخی مسائل دیگر به این ماهواره‌ها دست پیدا نکرده ایم و امیدواریم بخش خصوصی بتواند اولین ماهواره مخابراتی را در مدار قرار دهد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این که کاربرد‌های صنعت فضایی کم نیستند، گفت: تمام ارتباطات تلویزیونی، ناوبری و پایش اطلاعات به کمک بخش فضایی انجام می‌شود. امیدوارم در ترویج دانش فضایی موفق باشیم و در افق ۱۴۰۰ ما از دانش فضایی در مدیریت سطوح زیر کشت، حفاظت از محیط زیست و مدیریت منابع آب قدم‌های خوبی برداریم.

جهرمی یادآوری کرد: به کمک اطلاعات فضایی می‌توان رونق اشتغال‌زایی خوبی داشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 994570

وب گردی

وب گردی