تولید لباس هوشمندی که با حرارت بدن به کار می‌افتد

محققان با استفاده از گرمای بدن توانستند برای تولید توان مورد نیاز تجهیزات پوشیدنی میکروالکترونیکی مانند ردیاب‎ها، استفاده کند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، به گفته یک شیمیدان دانشگاه ماساچوست در امهرست (Trisha Andrew)، اکنون بسیاری از سنسورهای زیستی و فرستنده‌های داده‌های پوشیدنی و همچین فناوری‌های پیشرفته مشابه که برای پایش سلامت شخصی استفاده می‌شوند، به شکل خلاقانه‌ای کوچک شده‌اند اما آنها نیاز به انرژی زیادی دارند.

این شیمیدان تولید پارچه‌ای را که می‌تواند از گرمای بدن برای تولید توان مورد نیاز تجهیزات پوشیدنی میکروالکترونیکی مانند ردیاب‎های فعالیت، استفاده کند، گزارش کرده است. همچنین در ادامه توضیح می‌دهد که گرمای بدن می‌تواند با استفاده از تفاوت دمای بین خود و هوای خنک‌تر محیط، توان تولید کند. موادی با هدایت الکتریکی بالا و هدایت حرارتی کم، می‌توانند این شارژ الکتریکی را از سمت گرم به سمت دارای دمای کمتر، انتقال دهند.

برخی تحقیقات نشان داده‌اند که مقدار کمی توان را می‌توان از بدن انسان در یک روز کاری هشت ساعته برداشت کرد، اما در حال حاضر مواد ویژه‌ای که بدین منظور مورد نیاز هستند بسیار گران قیمت، سمی یا ناکارآمد می‌باشند. این شیمیدان بیان کرده که آنچه توسعه داده شده است، فیلم‌های پلاستیکی زیست تخریب‌پذیر، منعطف و سبک ساخته شده بر روی پارچه‌های پنبه‌ای است که این محصول دارای خواص ترموالکتریک کافی برای تولید ولتاژ مورد نیاز دستگاه‌های کوچک است.

این محقق و همکارش برای این کار، از ویژگی‌های انتقال حرارت پایین پشم و پنبه به عنوان پوشاک ترموالکتریک استفاده کردند تا گرادیان دمایی لازم را برای یک ترموپیل برای مدت زمان طولانی، حفظ کنند. به گفته ایشان این تحقیق برای مهندسان دستگاه‌های پوشیدنی الکترونیکی که به دنبال کشف منابع جدید انرژی هستند و همچنین برای طراحان علاقه‌مند در حوزه پوشاک هوشمند، جذاب خواهد بود.

آنها یک ترموپیل پارچه‌ای را با استفاده از یک پلیمر هادی به نام (Pol-3،4-ethylenedioxythiophene PEDOT-Cl) و قرار دادن آن بر یک پارچه پنبه‌ای تولید کرده‌اند. سپس این محصول را به یک باند پوشیدنی مخصوص طراحی شده، متصل می‌کنند که در هنگام گرم شدن ناشی از قرارگیری بر دست، ولتاژی بیش از 20 میلی ولت تولید می‌کند.

بر اساس این گزارش ستاد توسعه فناوری‌های فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت معاونت علمی؛ به منظور بررسی طرح های فناورانه در حوزه های ترکیبی مواد پیشرفته، لیزر و فوتونیک در این معاونت مشغول به کار است، تا ضمن معرفی ایده های نوین فناورانه بتواند رشد هر چه بیشتر این حوزه را فراهم کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 994581

وب گردی

وب گردی