روئیت بلوم جلبکی در خلیج فارس

در حین تحقیقات دریایی توسط محققان پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی در شمال شرقی جزیره کیش، بلوم جلبکی (کشند سبز) در سطح آب مشاهده گردید.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، در نمونه‌ برداری از آب های خلیج فارس در منطقه شمال شرقی تا جنوب شرقی جزیره کیش که در اواخر دی 1397 توسط محققان پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی انجام شد لکه‌ های سبز رنگی ‏به وسعت 2 تا 3 کیلومتر به صورت پراکنده روئیت شد، به گونه ای که این تغییر رنگ آب هم اکنون نیز قابل مشاهده است. ‏‎

بر اساس این گزارش از پژوهشگاه، مطالعه نمونه آب های برداشت شده از منطقه نشان می دهد که شکوفایی مذکور مربوط به گونه ‏Noctiluca scintillans ‏از رده ‏داینوفیسه ها (‏Dinophyceae‏) است. این گونه پراکنش جهانی دارد و به دو صورت سبز و قرمز مشاهده می‌ شود. فرم سبز رنگ ‏آن با گونه ‏Pedinomonas noctilucae‏ همزیستی دارد و از توان فتوسنتزی این گونه‌ همزیست بهره می‌ برد.

محققان پژوهشگاه معتقدند که فرم سبز رنگ از عوامل رایج بلوم است و معمولا باعث تغییر رنگ آب در ماه‌ های سرد سال می‌ گردد. این گونه در دامنه ‏دمایی 25 تا 30 درجه سانتی‌ گراد مشاهده می‌ شود و عمدتا در آب‌ های یوتروف شکوفا می‌ شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 994650

وب گردی

وب گردی