تاکید بر حقوق شهروندی توسط جریان دانشجویی با بازخوانی فضای سیاسی کشور

دبیر سیاسی دفتر تحکیم وحدت گفت: جمهوریت به معنای واقعی و تمام کلمه زمانی اتفاق می افتد که مردم در تصمیمات مختلف سیاسی و اجتماعی مشارکت بالا  و همگانی داشته باشند.

سارا عاقلی دبیر سیاسی دفتر تحکیم وحدت در گفت وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ گفت: از چند سال پیش دفتر تحکیم وحدت بحث‌های محتوایی را شروع و سیر محتوایی و گفتمانی را برای خود در نظر گرفته است که باشعار "جمهوریت ناتمام تکمیل خط امام" به منظور وارد نمودن تلنگر بر یکی از اصول بسیار مهم اندیشه امام راحل تحت عنوان «جمهوریت»، فعالیت می کند.

دبیر سیاسی دفتر تحکیم وحدت تصریح کرد: سال گذشته سعی کردیم شعار را کمی جزیی و دقیق تر با عنوان "مسئول مردمی و نظارت همگانی" که دارای دو وجه مهم «مسئول مردمی و نظارت همگانی و تحقق مدیریت است، بررسی کنیم.

وی با بیان اینکه قلب مفهوم جمهویت را موضوع نظارت و مشارکت دربر می گیرد، گفت: امسال دفتر تحکیم وحدت برای نشست خود واکاوی شعار " نوسازی مشارکت و کارآمدی جمهوریت" را در نظر گرفت چون در کشور اگر بخواهیم جمهوریت کارآمدتری داشته باشیم می‌بایست برای یادآوری هرچه بیشتر آن بحث مشارکت مردمی در جامعه اسلامی را نو و آن را بازسازی کنیم.

عاقلی اظهار کرد: ما سعی بر این داریم که نگاه ویژه به مفهوم جمهوریت داشته باشیم چراکه این موضوع مهم ممکنه به اندازه کافی مورد توجه قرار نگرفته باشد.

این فعال دانشجویی به اهمیت حضور مردم در تصمیم گیری های کشور اشاره کرد و گفت: جمهوریت به معنای واقعی و تمام کلمه زمانی اتفاق می افتد که مردم در تصمیمات مختلف سیاسی و اجتماعی مشارکت بالا و همگانی داشته باشند.

وی با بیان اینکه «جمهوریت» با «جمهوریت کارآمد» متفاوت است، گفت: باید بررسی و تحلیل صورت بگیرد که مشارکت در کشور به صورت بالا صورت می گیرد یا خیر؟ اگر جواب بلی بود که جمهوریت به صورت کامل اجرا می شود و اگر جواب منفی بود جمهوریت باید مورد نوسازی و ترمیم قرار گیرد.

عاقلی مجلس را جلوگاه مردم سالاری جمهوری اسلامی دانست و گفت: فضای سیاسی کشور باید مورد بازخوانی جریان دانشجویی قرار گیرد تا اگر جایی حقوق شهروندی به درستی اجرایی نمی شود به مسئولین نظام گوشزد شود.

دبیر سیاسی دفتر تحکیم وحدت افزود: دقیقا ذیل همین رویکرد محتوایی و مشارکت، ما نشست برهان را برگزار کردیم. برهان امسال با رویکرد محتوایی تحت عنوان سمینار علمی دانشجویی برهان با موضوع «مشارکت سیاسی اجتماعی و بازسازی و نوسازی آن در جمهوری اسلامی» برگزار شد.

وی درخصوص موضع گیری سیاسی تشکل های دانشجویی، بیان کرد: جریان دانشجویی آزاد است که هر موضعی که می‌خواهند داشته باشند؛ اما جنبش ‌دانشجویی هویت و حریمی دارد. اینکه جنبش دانشجویی در حد یک تریبون برای جریان سیاسی تنزل داده شود، با مفهوم جنبش دانشجویی و تشکل دانشجویی در تضاد است.

انتها پیام/

کد خبر: 994671

وب گردی

وب گردی