رویای ملی سینمای ایران چیست؟

عضو هیات علمی دانشگاه صدا و سیما: بررسی های ما نشان داد آنچه که بیشتر در سینما به نمایش گذاشته شده است عینیات و واقعیات منفی جامعه بوده است و ما هیچ توجهی به آمال و خواسته های موجود در جامعه تحت عنوان «رویای ملی» نداشته ایم.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، در نشست تحلیل سیاست های سینمایی جمهوری اسلامی ایران که روز سه شنبه 9 بهمن 1397 در مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری برگزار شد،حسام الدین آشنا رئیس مرکز بررسی های استراتژیک و مشاور رئیس جمهور گفت: امسال در مواجهه با سینمایی که مردم ما شاهد آن خواهند بود، می خواهیم بپرسیم این سینما مسائل واقعی جامعه ایران چگونه نشان داده است؟

وی ادامه داد : ما باید بررسی کنیم سیاست های سینمایی ایران تاکنون بعد از شکست ها و موفقیت هایی که داشته بعد از چهل سال چه دستاوردهایی داشته است و سینما جامعه ایران را چگونه به تصویر کشیده است.

در این نشست همچنین عبدالله گیویان عضو هیات علمی دانشگاه صدا و سیما با اشاره به گزارشی با عنوان «سینمای امید داستان یک سو تفاهم » گفت : ما از طریق گروه های مطالعاتی خود با تمرکز بر شناخت از جامعه ایران با توجه به تولیدات سال گذشته سینمای ایران در بخش سودای سیمرغ جشنواره فیلم پژوهشی را شروع کردیم.

وی ادامه داد: بررسی ها در این پژوهش به ما نشان داد آنچه که بیشتر در سینما به نمایش گذاشته شده است عینیات و واقعیات منفی جامعه بوده است و ما هیچ توجهی به آمال و خواسته های موجود در جامعه تحت عنوان «رویای ملی» نداشته ایم.

گیویان خاطرنشان کرد: رویای ملی ما چیست؟ ما برای خودمان چه پیشینه ای، چه گذشته ای و چه آینده ای تصور می کنیم؟ و برای تحقق آن آینده چه امیدی را می پرورانیم؟ می دانیم که معمولا سوالات از این دست محکوم به بایگانی هستند.

وی تصریح کرد: در جشنواره فیلم فجر در بخش سودای سیمرغ فیلم های منتخب عینیت یافته سیاست های مدیریت فرهنگی کشور و سینماگران هستند و ماحصل و خروجی آنچه که سودای سیمرغ نام می‌گیرد برنامه ریزی سال آینده سینمای ایران را رقم می زند.

گیویان گفت: ما در گزارش «سینمای امید داستان یک سوء تفاهم» با بررسی فیلم های بخش سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر با تاکید بر موضوعاتی مانند امید و ناامیدی، زیبایی و زشتی، آرامش و آشوب، قانون مندی و بی قانونی و خدامحوری به این جمع بندی رسیدیم که در این فیلم ها به طور مشخص نقد وضع موجود بسیار خوب دیده می شود؛ اما اگر از این آثار چیزی به عنوان مدینه فاضله بخواهیم استخراج کنیم دستمان خالی می ماند و این تولیدات جامعه ایران جامعه ای در هم ریخته و ناامید نشان داده است.

در انتها حسام الدین آشنا گفت: ما در این نشست به دنبال این بودیم که هرکس فرصت داشته باشد در چهلمین سالگرد انقلاب بگوید که من چه چیز را تحویل گرفتم و آن را چه کردم و چه تحویل دادم و دیگری بتواند ببیند باید از کجا شروع کند؛ اما متاسفانه به خاطر عدم حضور اشخاصی که در این جلسه حضور پیدا نکردند ما به هدف اصلی خود از برگزاری این نشست نرسیدیم و ان‌شاءالله در آینده جلسه ای دیگر با همین موضوع خواهیم داشت.

از حواشی این نشست پخش مستند(کاملا سیاسی) «نما» بود که از طرف اکثریت حضار مورد نقد و اعتراض قرار گرفت و در توصیف آن باید بگوییم «بسیار ضعیف بود».

همچنین در این نشست از سایت css.ir نیز رونمایی شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 994686

وب گردی

وب گردی