جامعه اطلاعاتی آمریکا ادعاهای ترامپ درباره ایران را رد کرد

گزارش سالانه «ارزیابی تهدیدهای جهانی» که ارزیابی نهادهای اطلاعاتی آمریکا از تهدیدهای ادعایی پیش روی این کشور را منعکس می‌کند، اظهارات ترامپ درباره ایران، کره شمالی و شکست داعش را نقض کرده است.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز؛ گزارش سالانه ارزیابی از تهدیدهای پیش روی آمریکا در نشست کمیته اطلاعاتی سنا رونمایی شد.

در ارزیابی اطلاعاتی جدید آمریکا درباره تهدیدهای جهانی این نتیجه حاصل شد که کره‌شمالی احتمالا تمام زرادخانه هسته‌ای خود را تسلیم نخواهد کرد و ایران نیز در حال حاضر به دنبال توسعه برنامه تسلیحات هسته‌ای خود برای ساخت بمب نیست.

این دو ارزیابی به طور مستقیم در تضاد با فرضیه‌های سیاست خارجی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا است.

«دانیل کوتس» مدیر اطلاعات ملی آمریکا نیز تاکید ترامپ بر شکست خوردن داعش را که نکته کلیدی برای تصمیم وی در خروج نیروهای آمریکایی از سوریه بود به چالش کشید.

بر اساس گزارش سالانه «ارزیابی تهدیدهای جهانی» گروه داعش همچنان فرماندهی هزاران نیرو در عراق و سوریه را بر عهده داشته و 8 شعبه و ده‌ها شبکه در سرتاسر جهان دارد.

انتظار می‌رود که ترامپ ماه آینده با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی دومین دیدار را با هدف خلع سلاح هسته‌ای پیونگ‌یانگ برگزار کند.

کوتس به کمیته اطلاعاتی سنا گفت: «ما در حال حاضر این برآورد را داریم که کره‌شمالی به دنبال حفظ توانایی سلاح‌های کشتار جمعی خود بوده و احتمال ندارد تسلیحات هسته‌ای و توانایی تولید آن را رها کند.»

وی افزود: «رهبران کره‌شمالی در نهایت این دیدگاه را دارند که تسلیحات هسته‌ای برای بقای رژیم حیاتی است.»

کوتس در ادامه گفت: اعتقاد ندارم که ایران در حال انجام فعالیت‌های کلیدی باشد که قضاوت کنیم برای تولید یک تجهیز هسته‌ای ضروری باشد اما مقامات ایران تهدید کردند که به سوی نقض مرزهای توافق حرکت کنند.

شاید قدرتمندترین تناقض گزارش ارزیابی جامعه اطلاعاتی با اولویت‌های امنیتی ترامپ درباره ساخت دیوار در مرز جنوبی با مکزیک باشد. ترامپ بارها گفته که از میان مهمترین تهدیدهای امنیتی بحرانی که آمریکا با آن مواجه است ساخت دیوار حائل در مرز با مکزیک است اما در این گزارش اولین اشاره به مکزیک و کارتل‌های قاچاق مواد مخدر در صفحه 18 از ارزیابی 42 صفحه‌ای است.

یکی از مهمترین تهدیدها که طی 5 سال گذشته نیز وجود داشته، تهدیدهای سایبری بوده است. برای نخستین بار، در این گزارش جمع بندی شده که چین در حال حاضر به دنبال پیشبرد حملات سایبری موثر علیه زیرساخت‌های آمریکا بوده و به خصوص به توانایی چین برای قطع خطوط گاز طبیعی به اختصار اشاره کرده است.

در این ارزیابی به توانایی روسیه برای جاسوسی سایبری و کمپین تاثیرگذاری همانند آن چیزی که در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 روی داده اشاره شده است. بزرگترین نگرانی این است که مسکو در حال حاضر توانایی‌های سایبری دارد که به این کشور اجازه می‌دهد زیرساخت‌های نظامی و غیرنظامی آمریکا را در جریان یک بحران مختل کرده یا به آن آسیب برساند.

این گزارش به خصوص به طرح روسیه برای قراردادن یک بدافزار در شبکه برق آمریکا اشاره کرده است. روسیه پیشتر نیز این توانایی را داشته که دست کم برای چند ساعت شبکه برق را مختل کند اما نقشه برداری از زیرساخت‌های حیاتی آمریکا با هدفی بلند برای آسیب رسانی جدی است.

با درنظر گرفتن تصویری که این گزارش ارائه داده، تهدیدهایی که اعلام شده کاملا متفاوت با آن چیزی است که ترامپ گفته است. روسیه به عنوان تهدیدی ویرانگر نشان داده شده و چین نیز یک تهدید بلند مدت است و شکست آمریکا برای سرمایه گذاری کافی در تحقیق و توسعه در فناوری‌های کلیدی شاید بزرگترین نگرانی بوده و به رقبا این اجازه را می‌دهد تا فاصله فناوری خود را کاهش دهند.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 994700

وب گردی

وب گردی