فرایند رسمی ثبت «اس.پی.وی»

خبرنگار یک نشریه آمریکایی مدعی شده اتحادیه اروپا فرایند رسمی ثبت کانال ویژه مالی با ایران (اس.پی‌.وی» را آغاز کرده است.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز؛ خبرنگار نشریه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال در بروکسل مدعی شده اتحادیه اروپا فرایند ثبت کانال ویژه مالی با ایران را آغاز کرده است.

«لورانس نورمن» در توئیترش نوشت: «فرایند رسمی ثبت کانال ویژه مالی اتحادیه اروپا با ایران (اس.پی.وی) آغاز شده، در زودترین موعد تا روز پنجشنبه یا جمعه این فرایند تکمیل نخواهد شد. وجوه مورد نیاز برای ثبت اس.پی.وی منتقل شده و اسناد ارسال شده‌اند. اکنون برای تکمیل ساختار اس.پی.وی ایرانی‌ها هم باید شرکتی را از طرف خودشان ثبت کنند. این اتفاق هنوز رخ نداده است.»

کانال ویژه مالی، جدیدترین وعده دولت‌های اروپایی برای برخوردار کردن ایران از مزایای اقتصادی و حفظ توافق هسته‌ای برجام است. اتحادیه اروپا ادعا کرده هدف از راه‌اندازی این کانال، تسهیل مبادلات مالی با ایران است.

قرار بود ثبت این ساختار بعد از نشست روز دوشنبه وزرای خارجه اتحادیه اروپا اعلام شود اما ظاهراً اختلافات میان اسپانیا و ایتالیا بر سر صدور بیانیه‌ای جداگانه درباره ایران روند کار در این باره را پیچیده کرده است.

گزارش‌ها حاکی است دولت‌های اروپایی قرار است همزمان با اعلام «اس.پی‌.وی» بیانیه‌ای جداگانه، موسوم به «جمع‌بندی» درباره ایران صادر کنند. این بیانیه مواضع اتحادیه اروپا را در قبال ایران مشخص می‌کند.

منابع خبری بر اساس پیش‌نویس این بیانیه گزارش داده‌اند دولت‌های اروپایی در این بیانیه از برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران ابراز نگرانی خواهند کرد. اختلافات میان اسپانیا و ایتالیا بر سر دست‌کم یکی از بندهای این بیانیه، یکی از عوامل پیچیده شدن اعلام ثبت اس.‌پی‌.وی از سوی کشورهای اروپایی است.

گفته می‌شود اسپانیا از اینکه در بخش مرتبط با یمن، تنها از چهار کشور آلمان، فرانسه، انگلیس و ایتالیا به عنوان طرف‌های مذاکره‌کننده با ایران یاد شده، ناراضی است و خواستار آن است که نام این کشور نیز در این بخش درج شود.

ظاهراً اتحادیه اروپا، بعد از این اختلافات، درباره صدور همزمان این بیانیه همزمان با اعلام آغاز به کار اس.پی.‌وی دچار تردید شده است.

خبرنگار وال‌استریت‌ژورنال روز سه‌شنبه نوشته آلمان، انگلیس و فرانسه دیگر برای پیشبرد امور مربوط به اس.پی.وی منتظر صدور بیانیه جمع‌بندی نیستند.

تأکید برای همزمانی صدور این بیانیه با اعلام آغاز به کار «اس.پی.وی»، ظاهراً به ادعاهای دانمارک و هلند درباره ایران ارتباط دارد. خبرگزاری رویترز چندی پیش گزارش داده بود بعد از مطرح شدن این ادعاها، دولت‌های اروپایی از اعمال تحریم‌های غیرهسته‌ای علیه ایران حمایت می‌کنند.

دانمارک و هلند اخیراً ایران را به تلاش برای ترور برخی نفرات در خاک کشورهای اروپایی متهم کرده‌اند. تهران این ادعاها را قویاً رد کرده است.

بنا بر گزارش رویترز، «فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از دولت‌های اروپایی خواسته در اعمال تحریم علیه ایران با احتیاط پیش بروند و سرعت این اقدامات به گونه‌ای نباشد که به خروج ایران از برجام را به دنبال داشته باشد.

طبق این گزارش، وزاری خارجه اتحادیه اروپا قصد داشته‌اند روز 21 ژانویه بیانیه‌ای مشترک در انتقاد از فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای ایران صادر کنند، اما موگرینی جلوی صدور این بیانیه را گرفته و خواستار انتشار آن همزمان با ساز و کار ویژه مالی با ایران شده است.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 994702

وب گردی

وب گردی