محدودیت‌ها مجال قدرت‌نمایی اقتصاد دانش‌بنیان است

به اعتقاد معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپی‌ها با ماهیت خلاقانه و نوآورانه خود، در محدودیت‌ها به رشد و پیشرفت خود ادامه می‌دهند، این ویژگی موجب می‌شود محدودیت‌ها مجال خوبی برای قدرت‌نمایی و ارزش‌آفرینی این نوع کسب و کارها باشد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با اشاره به قدرت‌نمایی شرکت‌های دانش‌بنیان در سپهر اقتصاد کشور گفت: نسل جدید کارآفرینان جوان شرکت‌هایی را بنیان نهاده‌اند که ساختار اقتصاد سنتی کشور را دست‌خوش تحول کرده است. این شرکت‌ها که توانایی بالای خود را در کسب درآمدهای هزار میلیاردی نمایان کرده‌اند، به زودی گوی سبقت را از بزرگ‌ترین صنایع می‌رباین و به قدرت نخست اقتصاد تکیه می‌زنند.

رشد فزاینده

ستاری این رشد فزاینده را به توانمندی نیروی انسانی جوان، خلاق و دانش‌‌آموخته وابسته دانست و گفت: باید تعریف مرسوم از رشد و توسعه تحول یابد. مهم‌ترین گام در این تحول، تغییر نگرش نسبت به دارایی‌های اصلی‌مان یعنی نیروی انسانی است. باید فضای فرهنگی و رویکردی جامعه به گونه‌ای متحول شود که سرمایه‌گذار بخش‌خصوصی، موفقیتش را سرمایه‌گذاری روی خلاقیت و نوآوری ببیند

رییس ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان، تمرکز اقتصاد دانش‌بنیان را جلو‌گیری از خام‌فروشی و رونق صنایع تبدیلی برای ایجاد ارزش افزوده دانست و گفت: دانشی که روی ماده خام سوار شود، ارزش افزوده خلق می‌کند. مصداق این موضوع را در تولیدات شرکت‌های دانش‌بنیان زیست‌فناوری که موفق شده‌اند یک ویال چند گرمی داروی نوترکیب را با ارزش افزوده‌ای فراتر از چند بشکه نفت خام صادر کنند می‌توان مشاهده کرد.

عزم وهم‌دلی

ستاری، به اهمیت عزم جدی و هم‌دلی تمامی بخش‌های استان برای ایجاد یک زیست‌بوم مساعد برای جوانان خلاق و کارآفرین تأکید کرد و افزود: همه بخش‌های جامعه باید عزم خود را جزم کنند تا راه یک کارآفرین از موانع و مشکلات خالی شود؛ باید ایجاد مانع و پایین‌آوردن کرکره یک کسب و کار خیانت و کارآفرینی مقدس پنداشته شود. در این صورت است که نخبه‌ها و جوانان خلاق، برای بازگشت و ماندگاری در استان انگیزه پیدا می‌کنند.

وی رسالت دولت در این راه را ایجاد زیر‌ساخت‌ها و کمک به توسعه زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری دانست و گفت: ارائه بیش از 130 خدمت در قالب قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و طرح توسعه زیست‌بوم شرکت‌های خلاق گامی در راستای کمک به مساعدتر ساختن فضای کارآفرینی دانش‌بنیان و نوآورانه است.

دانشگاه جدید

رییس بنیاد ملی نخبگان با بیان این‌که در زیست‌بوم جدید دانشگاه باید به بازتعریف نقش خود در حل مشکلات جامعه به کمک کسب‌وکارهای خلاقانه بپردازد، اظهار کرد: دانشگاه جزء جدایی ناپذیر جامعه و زندگی مردم است و باید دستاوردهایش را در قالب محصولات و خدمات شرکت‌های نوآوری که به دست جوانان خلاق ایجاد شده است به جامعه عرضه کند. دانشگاه باید به این باور برسد که با پول دولت به جایی نمی‌رسد و راه درآمدش را از محل فروش فناوری، شرکت‌های دانش‌بنیان و ارتباط با صنعت تأمین کند.

شرکت‌های دانش‌بنیان ظرفیت‌های استان را معرفی می‌کند

در بخش دیگری از این نشست، قاسم سلیمانی دشتکی استان‌دار ایلام با اشاره به ضرورت شناخت ظرفیت‌های ایلام در اقتصاد دانش‌بنیان اظهار داشت: معرفی شرایط و ویژگی‌ها اقلیمی استان ایلام موجب ایجاد انگیزه و ترغیب نیروی انسانی نخبه و توانمند به فعالیت‌های دانش‌بنیان و نوآورانه می‌شود

به گفته استان‌دار ایلام، این استان با بهره‌مند بودن از 600 هزار هکتار جنگل و یک میلیون مرتع، همچنین تنوع بالای گیاهان دارویی و معطر نیازمند حفظ منابع و فراروی منابع است. این کار به دانش و فناوری نیاز دارد و شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند در این زمینه راهگا باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 994739

وب گردی

وب گردی