ضرورت وفاق ملی بر سر مصالح دانش بنیان و رفع تحریم‌ها

رئیس جهاد دانشگاهی ضمن تاکید برضرورت شکل گیری وفاق ملی بین سیاسیون چپ وراست بر مصالح ملی پیشرفت دانش بنیان، از ضرورت رفع تحریم ها سخن گفت و توضیح داد: رفع تحریم‌ها با هدف آسان شدن دسترسی به مواد اولیه و قطعات و نیز تسهیل ارتباطات بانکی در جهت پیشرفت کشور خواهد بود.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، حمیدرضا طیبی در چهل و نهمین گردهمایی معاونان پژوهشی واحدهای سازمانی جهاد دانشگاهی سراسر کشور که امروز (چهارشنبه ۱۰ بهمن) در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد، توسعه پایدار را تأمین نیازهای نسل امروز بدون به خطر انداختن نیازهای نسل فردا و رعایت عدالت لازم در بهره‌مندی منابع تعریف کرد و گفت: نیازهای نسل امروز و فردا زندگی سعادت مندانه در دنیا و آخرت است و زمانی اتفاق می‌افتد که انسان متکی بر خرد و دانایی و توسعه یافته به لحاظ فرهنگی؛ علمی، اجتماعی و غیره تربیت شود.

وی ادامه داد: اگر بتوانیم تربیت انسان توسعه یافته را محقق کنیم مسائل مالی بر مسائل شخصی و حزبی کوتاه مدت اولویت پیدا کرده و بر سر رسیدن به توسعه پایدار به توافق می‌رسیم.

رئیس جهاد دانشگاهی یادآور شد: جهاد دانشگاهی با نگاهی که به انسان توسعه یافته داشته است توانسته الگوهای مختلف در حوزه‌های علم و فناوری ارائه داده و نیز دستاوردهای فرهنگی همچون خبرگزاری ایسنا، ایکنا، مسابقات ملی مناظره دانشجویی و غیره داشته و توانسته در راه ایجاد جریان سالم اطلاع رسانی در جامعه گام بردارد.

طیبی خاطر نشان کرد: بر اساس سند نقشه جامع جهاد دانشگاهی در افق ۱۴۰۴ این نهاد نهادی کارآمد و موفق در برنامه پیشرفت کشور در سطوح ملی و بین المللی خواهد بود.

وی با اشاره به این که برنامه‌های خود را با برنامه‌های توسعه کشور همگام کرده و زمان آنها را به پنج سال تغییر دادیم، اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه جهاد دانشگاهی تمام واحدها از توانمندی‌های لازم برای اجرای این برنامه برخوردار هستند.

وی افزود: در سال ۹۳ ضمن دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی هفت مأموریت نقشه جامع علمی کشور در حوزه پژوهش وفناوری به جهاد دانشگاهی سپرده شده است.

طیبی در ادامه یکی از مشکلات کشور را نبود اراده برای پیشرفت در بین سیاسیون و در تعیین مصالح ملی پیشرفت دانش بنیان کشور دانست و اضافه کرد: ساختار نظام فناوری و نوآوری به کندی کار می‌کند و سه تا ۱۱ سال زمان لازم است تا توانمندی در تولید فناوری‌های جدید به اثبات برسد.

وی از جمله مزیت‌های کشور نظام آموزش عالی خوب، زیرساخت‌های مناسب بویژه در زمینه تجهیزات سخت افزاری، داشتن منابع انرژی فراوان و داشتن موقعیت جغرافیایی مناسب عنوان کرد.

وی با تاکید بر آن که پیشرفت دانش بنیان به معنی افزایش آمار شرکت‌های دانش بنیان نیست گفت: این موضوع به معنی اتکا به تولید ملی و فناوری‌های بومی است ضمن آن که می‌توانیم فناوری را از خارج انتقال داده و ارتقا دهیم.

رئیس جهاد دانشگاهی همچنین ضرورت شکل گیری وفاق ملی بین سیاسیون چپ وراست و مصالح ملی پیشرفت دانش بینان را مورد تاکید قرار داد و گفت: عدم تحقق وفاق ملی تبعات منفی به دنبال دارد.

طیبی همچنین توصیه کرد: دو برنامه ۵ ساله دانش بنیان تدوین شده و پژوهش و توسعه فناوری بر اساس اولویت‌های کشور مأموریت محور شود.

وی در پایان افزود: همچنین رفع تحریم‌ها با هدف آسان شدن دسترسی به مواد اولیه و قطعات، تسهیل ارتباطات بانکی ضرورت دارد که البته این تسهیل ارتباطات در جهت برنامه پیشرفت کشور بوده و این طور نیست که بخواهد بازار کشور برای محصولات آماده یا خطوط تولید مونتاژی باز کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 994786

وب گردی

وب گردی