دکتر واعظی استاد دانشگاه صداوسیما: حوزه علوم انسانی و رسانه جولانگاه نظریه‌های غربی شده است

استادیار دانشگاه صدا و سیما گفت: اگر در چهارچوب ماهیت دینی و انقلاب اسلامی، علوم انسانی بومی تولید شود، رسانه نیز تحت تأثیر این نظریات قرار گرفته و دیگر شاهد رفتارهای مخرب و منفی در رسانه‌های داخلی نخواهیم بود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر رضا واعظی در حاشیه همایش « ظرفیت انقلاب اسلامی، کارنامه و کارآمدی نظام جمهوری اسلامی » با اشاره به نقش رسانه در پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی اظهار داشت: رسانه مسیر و گذر انتقال پیام از فرستنده به گیرنده‌ است بنابراین می توان گفت که اگر رسانه‌ها نبودند شاید پیام حضرت امام خمینی در آن زمان به جامعه نمی رسید و به خوبی منتقل نمی‌شد.

دبیر کمیته علمی رسانه همایش ظرفیت انقلاب اسلامی با بیان کارکردهای رسانه در حوزه تولید، گسترش و توزیع بیانات امام(ره) در سطح جامعه، ادامه داد: رسانه‌ها در فراگیر شدن دیدگاه ، بیانات و بیانیه‌های امام(ره) در بین انقلابیون و مردم نقش بسیار مؤثری ایفا کردند. باتوجه به گسترش و اهمیت رسانه‌های جمعی در جوامع امروزی، می‌توان تاثیر انعکاس یک پیام را در فضای عمومی به‌خوبی درک کرد همان طور که نقش رسانه در سال ۵۷ و در فراگیری انقلاب بسیار پر رنگ بوده است.

واعظی با اشاره به تعبیر «انقلاب کاست‌ها» در ابتدای انقلاب، خاطرنشان کرد: در سال ۵۷ این کاست‌های صوتی و بیانیه‌های حاوی پیام‌های امام خمینی(ره) بود که موجب نشر و فراگیری اندیشه‌های رهبر کبیر انقلاب و ادامه نهضت انقلاب اسلامی در ایران شدند، بنابراین می توان گفت که رسانه‌ها همواره یکی از عناصر تعیین‌کننده در پیروزی انقلاب اسلامی بوده اند و قطعا در تداوم آن نیز نقش قابل توجه و مهمی خواهد داشت.

استادیار دانشگاه صدا و سیما، با بیان عواملی که مانع توسعه گسترش سواد رسانه‌ای شده است، تصریح کرد: حوزه رسانه در کشور ایران با یک خلأ تئوریک و نظری مواجه است و این عامل مانع از بسترسازی‌های سواد رسانه‌ای در کشور است. در حال حاضر، تئوری‌های موجود در این حوزه نیز دچار آسیب‌های جدی شده‌اند و کسی تاکنون توجه ویژه ای به نظریه‌پردازی براساس مبانی انقلاب اسلامی و ماهیت دینی انقلاب برای رسانه نکرده است.

واعظی ادامه داد: تاکنون نیز اکثر مطالعات، همانی‌سازی شده و اغلب از روی مدل‌های غربی و غیرتوحیدی برای کارکرد در نظام اسلامی کپی برداری کرده اند حال آنکه پایه و اساس این مطالعات سکولار و عرف سازی کردن جامعه بر اساس هنجارهای غالب است بنابراین مدل‌های غربی نمی‌تواند کارکرد مطلوبی در چارچوب رسانه‌ی انقلابی که ارزش گرا و براساس مبانی توحیدی باید شکل بگیرد، داشته باشد.

وی با اشاره به تولید سواد رسانه‌ای منطبق با ارزش‌ها، باورها و ماهیت انقلاب اسلامی، بیان کرد: برای تولید سواد رسانه‌ای منطبق با انقلاب اسلامی، دانشگاه و در رأس آن صاحب‌نظران دانشگاهی باید به حوزه تولید فکر و نظریه براساس مبانی انقلاب اسلامی ورود کنند و در این راستا لازم است کرسی‌ها و محافل نظریه‌پردازی، فعال شوند.

استادیار دانشگاه صدا و سیما در پایان با بیان این نکته که حوزه علوم انسانی و رسانه جولانگاه نظریه‌های غربی شده است، تاکید کرد: رویکرد جدید دانشگاه آزاد اسلامی مبنی بر ایجاد معاونت علوم انسانی، حرکت بسیار خوبی در راستای تقویت علوم انسانی خواهد بود. همچنین اگر در چهارچوب ماهیت دینی و انقلاب اسلامی، علوم انسانی بومی تولید شود، رسانه نیز تحت تأثیر این نظریات قرار گرفته و دیگر شاهد رفتارهای مخرب و منفی در رسانه‌های داخلی نخواهیم بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 994849

وب گردی

وب گردی