امارات از امیر قطر جاسوسی کرده است

براساس نتایج یک تحقیق، امارات با کمک یک تیم از مزدوران که جاسوسان سابق دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا بودند از تلفن همراه چهره‌های برجسته‌ای از جمله «تمیم بن حمد آل ثانی»، امیر قطر جاسوسی کرده است.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، طبق نتایج تحقیقی که خبرگزاری رویترز انجام داد، در اظهارات پنج تن از افسران سابق دستگاه اطلاعاتی آمریکا و نیز اسناد برنامه‌ریزی که این خبرگزاری به آنها دست یافته، آمده است، امارات با استفاده از نرم‌افزار «کارما» جاسوسی کرده و از سال ۲۰۱۶ میلادی صدها هدف را تحت نظر داشته است.

رویترز همچنین اعلام کرد: در سال ۲۰۱۷ افسران سابق آمریکایی از نرم‌افزار کارما برای هک گوشی آیفون امیر قطر و نیز گوشی‌های همراه «محمد شیمشک»، معاون نخست وزیر وقت ترکیه، «یوسف بن علوی بن عبدالله»، مسئول امور خارجه عمان، «توکل کرمان»، فعال زن یمنی ملقب به زن آهنین و نیز برخی از اعضای گروه اخوان المسلمین استفاده کردند.

این منابع اظهار داشتند، نرم‌افزار کارما به افسران آمریکایی امکان جمع‌آوری اطلاعات را داده و به آنها در دستیابی به عکس‌هایی و در برخی موارد تصاویری جنسی جهت بدنام کردن اشخاص مورد نظر کمک می‌کند.

سفارت‌خانه‌های قطر، عمان و ترکیه در واشنگتن تا این لحظه به سوالات رویترز درباره شخصیت‌های سیاسی مورد هدف در این کشورها پاسخ نداده‌اند.

همچنین وزارت خارجه امارات از هرگونه اظهارنظر در این خصوص خودداری کرد.

طبق گزارش رویترز، یک یگان عملیات الکترونیکی در ابوظبی شامل مسئولان امنیتی امارات، افسران سابق دستگاه اطلاعات آمریکا و افسرانی از دستگاه‌های اطلاعاتی امارات از نرم‌افزار کارما استفاده کرده‌اند.

افسران آمریکایی تاکید کردند، کارما ابزاری است که می‌تواند به محض بارگذاری شماره‌های تلفن‌های همراه یا آدرس‌های ایمیل، از راه دور به گوشی‌های آیفون نفوذ کند.

مشخص نیست که آیا تکنولوژی نفوذ با کمک کارما همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرد یا نه، افسران آمریکایی در این رابطه گفتند، اواخر سال ۲۰۱۷ اپل به‌روزسانی‌های امنیتی را در برنامه‌های خود ایجاد کرد که به واسطه آنها کارکردکارما بسیار کمتر می‌شود.

افشای تکنولوژی کارما در شرایطی انجام شد که شاهد رقابت سایبری رو به فزونی در منطقه خلیج فارس هستیم و کشورهای قطر، امارات و عربستان برای دستیابی هر چه بیشتر به ابزارها و اشخاص متخصص‌تر در این زمینه با یکدیگر رقابت می‌کنند.

انتهای پیام /

کد خبر: 994883

وب گردی

وب گردی