با سلیقه‌ای عمل کردن در ماجرای فیلترینگ، سنگ روی سنگ بند نمی‌شود

وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه در مباحث حاکمیتی چاره ای جز اجرای قانون‌نداریم، گفت: اگر سلیقه ای عمل کنیم سنگ روی سنگ بند نمی شود و همانطور که مزیت های شبکه های اجتماعی را می دانیم که چه تسهیلاتی در توسعه اشتغال ایجاد می کند.

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، محمدجواد آذری جهرمی، در همایش رویش جوانه ها با جوانان شهرستان دماوند، ضمن اشاره به پیشرفت های قابل لمس در دماوند نسبت به شش هفت سال گذشته، گفت: استارت آپ و فناوری اطلاعات هدف نیستند بلکه وسیله محسوب می شوند، امروز که منابع دنیا در حوزه های مختلف در حال تثبیت و یا رو به کاهش هستند و بر خلاف آن جمعیت دنیا رو به تزاید و اقتصاد دنیا در حال بزرگ شدن است، بشر با استفاده از فناوری های روز به دنبال راحتتر کردن زندگی و برای آن نیازمند ثروت است که بخش مهمی از این ثروت با بهره وری بدست می آید.

وی با بیان اینکه بنا نیست کاری را با فناوری اطلاعات انجام دهیم بلکه هدف استارت آپ ها افزایش بهره وری در حوزه های مختلف است که با ارایه خدمات نوین بوجود می آید، افزود: استارت آپ ها نیز سعی می کنند که با هزینه کمتر و کیفیت بالاتر خدمات ارایه دهند.

وزیر جوان دولت تدبیر و امید با اشاره به اینکه در دولت الکترونیکی نیز فناوری کمک می کند تا نوکر مردم باشیم، اظهار کرد: در دولت الکترونیکی حس مردم نسبت به حاکمیت بهتر می شود. مثلا امسال کمیته امداد، بهزیستی، آموزش و پرورش، ثبت احوال و وزارت ارتباطات با تبادل بانک های اطلاعاتی می فهمند که ۱۳۶ هزار دانش آموز از تحصیل بازمانده اند که شروع به تماس گرفتن می کنند و در زمان تماس احساس والدین درک کردنی نیست وقتی می بینند برای رفع مشکل آنها اقدام می شود و بدین طریق است که حس شهروند به حاکمیت بهبود پیدا می کند.

آذری جهرمی با بیان اینکه عصاره فعالیت استارت آپ‎ها خلاقیت است که نزد جوانان وجود دارد، تصریح کرد: خلاقیت برای رشد نیاز به مراقبت دارد که به آن اکوسیستم می گویند بنابراین در شهرستان دماوند باید زیست بوم یا اکوسیستم کسب و کارها ایجاد شود و زیست بوم فناوری اطلاعات همه آن چیزی است که جوانان این شهرستان خواهان آن هستند.

عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به فعالیت های یک و نیم سال گذشته وزارت ارتباطات بر روی ایجاد زیست بوم، خاطرنشان کرد: اولین اقدام نوشتن طرح نوآفرین بود که به دولت ارسال کردیم که براساس آن بتوانیم از کسب و کارهای نوپا در فعالیت اولیه مراقبت کنیم تا به نهالی تبدیل شود.

آذری جهرمی با تاکید بر اینکه بیمه، مالیات، ثبت شرکت ها و سرمایه گذاری ها را در این طرح تسهیل کردیم، گفت: این طرح به کمیسیون اقتصادی دولت رفته و امیدواریم هرچه سریعتر تصویب شود، هرچند که می دانیم دل کندن از کارهای سنتی و دادن تسهیلات سخت است.

وزیر ارتباطات با اشاره به سکته ای که در توسعه زیرساخت های ارتباطی در گذشته ایجاد شد، اظهار کرد: با ورود به سال ۹۲جهش در توسعه زیرساخت های ارتباطی رخ داد و به موازات آن رشد قابل ملاحظه ای در حوزه استارت آپ ها و کسب و کارهای نوپا ایجاد شد به گونه ای که قبل از آن تنها ۴۰ استارت آپ فعالیت می کردند که در سال گذشته تعداد آنها به ۱۳۰هزار رسید و امسال ۲۵۰ هزار استارت آپ فعال داریم و وقتی که بازار به اشباع برسد رقابت ها تنگاتنگ می شود.

وی با بیان اینکه پیشنهاد دادیم تا هزار میلیارد تومان از بودجه وزارت ارتباطات را به این‌حوزه برای اشتغال اختصاص دهیم، افزود: بنابه محدودیت ها تا امروز نتوانسته ایم بودجه ای در این ارتباط بگیریم اما باتوجه به دستور رییس جمهوری و برگزاری جلساتی با نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه شاید در هفته آینده بودجه این کار جهشی را بگیریم.

وزیر جوان دولت تدبیر و‌امید با اشاره به هم فکری با جوانان در خصوص بهره گیری از فضاهای اداری بلااستفاده وزارت ارتباطات که قابل فروش نیستند، تصریح کرد: این فضاها را احصا کردیم تا به طور‌ مثال در مشهد و‌تهران با تجهیز این فضاهای اداری با مکانیزمی آنها را در اختیار کسب و کارهای نوپا قرار دهیم. ضمن اینکه در شورای عطف مجوز گرفتیم تا شرکت های مستقر به عنوان پارک دیجیتال از پرداخت مالیات معاف باشند.

عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان اینکه به آینده روشن برای جوانان ایرانی امیدواریم، خاطرنشان کرد: جوانان موتور محرکه کشور هستند و تنها درخواست آنها این است که کمتر آنان را اذیت کنیم.

آذری جهرمی با اشاره به ماجرای فیلترینگ با بیان اینکه عده ای منتظر هستند تا مسوولان کشور به جان هم بیفتند و از درگیری آنها لذت بیرند، گفت: دقیقا مثل بازی ایران در جام ملت های آسیا که عده ای در جایی درگیر بودند و از جای دیگری به ما گل زدنند.

وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه در مباحث حاکمیتی چاره ای جز اجرای قانون‌نداریم، گفت: اگر سلیقه ای عمل کنیم سنگ روی سنگ بند نمی شود و همانطور که مزیت های شبکه های اجتماعی را می دانیم که چه تسهیلاتی در توسعه اشتغال ایجاد می کند اما همه به مخاطرات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی آنها هم واقفیم و باید این مخاطرات را حل کنیم.

وی با اشاره به اقدام بعدی عده ای در دو قطبی کردن موضوعات، افزود: رییس جمهوری در وزارت ارتباطات درباره فیلترینگ صحبت می کند بعد از آن عده ای می گویند آن سخنان غلط است و عده ای می گویند که درست گفته، مگر می شود حاکمیت نسبت به آنچه در اطرافش می گذرد بی تفاوت باشد. همه باید بدانیم که قانون‌برای حل اختلافات فصل الخطاب است و در کل دنیا هم حاکمیت رای بستن، محدودیت و مقابله را در برخورد با مسایل مختلف مثل گروه های تروریستی و کودک آزاری اعلام می کند.

وزیر جوان کابینه دولت تدبیر و امید با بیان اینکه البته قانون باید شفاف و بدون اعمال سلیقه باشد، اظهار کرد: نمی توانیم بگوییم که بخاطر مردم می خواهیم ایجاد محدودیت کنیم درصورتیکه مردم مخالف آن باشند، چراکه بایدمردم را اقناع کرد.

آذری جهرمی تکلیف کشور را در ارتباط با رسانه های نوین نامشخص دانست و گفت: با پاره ای از فعالیت رسانه ای در شبکه های اجتماعی مواجهیم که تکلیف کشور در ارتباط با رسانه های نوین و به رسمیت شناختن آنها مشخص نیست و درحالی که هر روز در تلویزیون توییت شخصیت‌های مختلف را می‌خوانند به وزیر ارتباطات می گویند که در شرایط غیر قانونی توییت می‌کند.

وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه شبکه های اجتماعی نوین را می خواهیم به رسمیت بشناسیم، اظهار کرد: اجماع جهانی را چه کسانی می خواهند جواب دهند و سوال اینجاست که العالم و پرس تی وی را چرا درست کرده ایم و از ماهواره یوتل ست آنها را منتشر می کنیم.

وی با اشاره به حضورش در میان مردم و بچه حزب اللهی ها و آشنایی با خواسته آنها افزود: مساله پیام‌رسان ها ظرفیت بزرگی دارند که به عنوان مثال روبیکا که توانسته سی میلیون عضو بگیرد و بیش از چهار تا پنج میلیون نفر جام ملت های آسیا را در آن دیدند چراکه موضوع آن سیاسی نشده است.

وزیر جوان دولت تدبیر و امید از نخبگان و فضای جامعه خواست که موضوع شبکه های اجتماعی را سیاسی و دو قطبی نکنیم، تصریح کرد: در گفتارم هیچگاه تلاش نکردم که فضا را دو قطبی کنم چراکه رهبر انقلاب برای اینگونه موضوعات تدبیر کرده اند و شورای عالی فضای مجازی را تشکیل دادند و مسوولان بهتر است موضوعات را آنجا مطرح کنند.

آذری جهرمی با بیان اینکه از روز اول در مقام وزیر ارتباطات با خودم عهد کردم به هیچ وجه حرفی در رسانه ها و جلوی مردم نزنم که واقعیت نداشته باشد و همچنین هیچ حرفم در پنهان و آشکار تفاوت نداشته باشد، گفت: از ابتدا تلاش می کنم و حرفم را نیز می زنم اما اگر قانون حکم کرد آنرا اجرا می کنم چراکه بر اساس همان قانون وزیر هستم و باید به آن احترام بگذارم اما از من نخواهید که نظر کارشناسی ام را ندهم.

انتهای پیام/

کد خبر: 994898

وب گردی

وب گردی