توافق با آمریکا، به اندازه جوهر روی کاغذ هم ارزش ندارد

وزیر امور خارجه ایران در واکنش به خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌های میان‌برد، گفت این اقدامات واشنگتن این پیام را می‌رساند که توافق‌هایی که با ایالات متحده امضا می‌شود، حتی به اندازه جوهر مورد استفاده برای نگارش آن توافق هم ارزش ندارد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز؛ «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران روز جمعه با اشاره به تصمیم آمریکا برای خروج از پیمان منع موشک‌های میان‌برد (INF)، گفت خروج آمریکا از توافقنامه‌ها و پیمان‌های متعدد نشان می‌دهد که امضای توافق با آمریکا کاری بیهوده است.

وی در توییتر نوشت: «یک خروج دیگر از توافقی دیگر توسط دولت [دونالد] ترامپ؛ این بار پیمان منع موشک‌های میان‌برد. فقط برجام یا ایران نبود: به نظر می‌رسد که این جماعت به هر چیزی که امضای ایالات متحده روی آن باشد، آلرژی دارند.»

ظریف افزود: «پیام این کار: هر توافقی با دولت ایالات متحده، حتی به اندازه جوهر [مورد استفاده برای نوشتن آن توافق] هم ارزش ندارد؛ حتی پیمان‌هایی که به تصویب کنگره رسیده‌اند.»

«مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا امروز اعلام کرد که این کشور به مدت ۱۸۰ روز (۶ ماه) از پیمان منع موشک‌های میان‌برد که در دوران جنگ سرد میان «میخائیل گورباچوف» و «رونالد ریگان» سران وقت اتحاد جماهیر شوروی و آمریکا امضا شد، خارج می‌شود.

آمریکا که خود اخیرا از برنامه استقرار موشک در فضا رونمایی کرده و همچنین در قالب پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در اروپا کلاهک‌های اتمی مستقر دارد، بارها مسکو را به نقض پیمان منع موشک‌های میان‌برد که طرفین را از استقرار موشک‌های زمین‌پایه کوتاه و میان‌برد در نزدیکی مرز کشور مقابل منع می‌کند، متهم کرده است. مسکو با رد این اتهامات، می‌گوید واشنگتن برای خروج از این پیمان در حال بهانه‌جویی است.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 994943

وب گردی

وب گردی