رضایی: باید درهای اداره کشور را روی مردم و نخبگان باز کنیم

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: ما باید درهای اداره کشور را روی مردم و نخبگان باز کنیم. اگر بخواهیم مشکلات کشور را حل کنیم باید از سرمایه عظیم نخبگان پس از انتخابات استفاده شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح امروز در کنفرانس حکمرانی و سیاست‌گذاری عمومی، ضمن تبریک چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: امیدواریم رویکرد انقلابی ملت ایران همانطور که تاکنون راه های بسیاری را برای ما گشوده دستاوردهای بیشتری به ارمغان بیاورد.

وی افزود: یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی، ارائه مدل جدیدی از حکمرانی در جهان است. نظامی به نام جمهوری اسلامی در ایران تاسیس شد که برون مایه‌های آن از اسلام، هویت و تاریخ ما بوده است.

رضایی ادامه داد: هر موضوع جدید برای بالندگی، نیاز به پشتوانه های علمی دارد و امروز در چهل سالگی انقلاب برگزاری همایش حکمرانی و سیاست‌گذاری عمومی به این معنی است که آینده روشنی را در پیش داریم و نیازمند به نقش آفرینی نخبگان و مردم در حکمرانی کشور هستیم؛ در این راستا موضوع سیاست گذاری باز یا نظام نوآوری ملی، ۱۰ سال پیش با پیشنهاد جمعی از دانشجویان صنعتی شریف انجام شد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: پژوهشکده آینده پژوهی و سیاست گذاری تاسیس شد؛ اما انتظار داریم که تاثیر گذاری بیشتری از این سیاست گذاری به وجود بیاید زیرا که ما باید درهای اداره کشور را روی مردم و نخبگان باز کنیم. اگر بخواهیم مشکلات کشور را حل کنیم باید از سرمایه عظیم نخبگان پس از انتخابات استفاده شود.

وی اذعان داشت: اگر پس از تشکیل دولت، مجلس و مجلس خبرگان مردم صرفا تماشاچی باشند، حداقل استفاده از سرمایه های ملی در کشور کرده ایم؛ نقش مردم و نخبگان در اداره کشور تا امروز ضعیف بوده است.

رضایی درباره چالش های مسئله حکمرانی در جهان خاطرنشان کرد: سالاریت گرایی و استقلال مسئله جدی است؛ درس های زیادی در مسئله هویت گرایی در کشور فرانسه وجود دارد. تعطیلی دولت دونالد ترامپ، چالش حکمروایی دموکراسی در آمریکا و همچنین در کشور چین چالش حکمروایی و توسعه را شاهد هستیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که مهم ترین مشکل کشور ایران حکمرانی و کارآمدی است، گفت: هرچند که در چهل سال گذشته در تمامی زمینه ها پیشرفت داشته ایم. اما در زمینه هایی مانند اقتصاد هنوز این پیشرفت مورد رضایت مردم واقع نشده است.

رضایی بیان کرد: کارآمدی دوگانه یا عدم توازن در کارآمدی یکی از مهم ترین موضوعات کشور ماست؛ اولین چالش ما در این راستا چالش پیوستگی است؛ مانند تغییرات مکرر و مداوم که مسئله ای جدی است. دولت هایی که جایگزین می شوند، پیوستگی کارآمد ساز در آن ها وجود ندارد. چالش یکپارچگی مانند غلبه نگاه بخشی و تعارضات بین سازمانی است.

وی در ادامه درباره سیر وظایف مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: مجمع تشخیص مصلحت نظام یکی از وظایفش این است که کارآمدی را افزایش بدهد؛ این مجمع ابتدا برای حل اختلافات مجلس و شورای نگهبان شکل گرفت و از سال ۷۵ تا ۸۴ سیاست گذاری به یکی از وظایف اصلی این مجمع تبدیل شد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به ارتباط مجمع با حمکرانی گفت: حکمرانی وسیله ای است که از یکسو نظام حاکمیت را غنا می بخشد و از سوی دیگر جامعه را در رسیدن به اهداف خود یاری می کند و مجموعه اقدامات راهبردی قوای اصلی یک کشور محسوب می شود.

رضایی با اشاره اقلیت های کشور افزود: پس از انتخابات اگر نماینده ای از اقلیت ها در آن شرکت نکرده باشد به کلی فراموش می‌شود که سبب کاهش کارآمدی ها می‌شود.

وی با بیان اینکه فعلیت ملی، امری ملی است بیان کرد: استقلال قوای سه گانه باید در راستای رسیدن به امر واحد باشد و سه قوه مستقل به معنای سه اقدام جداگانه نیست؛ هرکدام از اقدامات امنیتی و رفاهی باید به صورت مشترک باشد. در حکمرانی راهبردی نیاز به لایه بالاتری از اداره بخشی کشور داریم و به کمک حکمرانی می‌توان اقدامات و مسائل مختلف را به نتیجه رساند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: موضوع سیاست گذاری برای کشور اهمیت بسیاری دارد و البته ۸۰ درصد انتظارات نظام از این سیاست گذاری ها هنوز محقق نشده است و اگر محقق می شد و به مفاد سند اقتصاد مقاومتی عمل می شد وضعیت کنونی کشور اینگونه نبود.

رضایی گفت: ابهامات سیاست‌گذاری مشخص شده است و باید از شبهه پرهیز شود. در گذشته ما سیاست نویسی داشتیم و اکنون به دستور مقام معظم رهبری وارد سیاست گذاری شده ایم و رابطه مجمع با دستگاه های مختلف را مشخص کرده ایم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اذعان داشت: عده زیادی به مجمع نقد داشتند و عده ای گفتند که می‌خواهند وارد قانون گذاری شوند؛ اما دنبال مجلس سنا در مجمع تشخیص مصلحت نظام نیستیم و کارمان بررسی جوانب علمی کار است. در تمام ابعاد باید به برنامه های علمی توجه داشت و در نهادهای سیاسی همچون مجلس و قوه قضاییه از سیاستگذاری‌های کلی بهره‌مند شد.

وی در پایان درباره هیئت عالی نظارت اظهار داشت: حدود ۱۵ نفر از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام هیئت عالی این مجمع را تشکیل می‌دهند و بر اجرای کلی برنامه ها توجه دارند.

انتهای پیام/

کد خبر: 994966

وب گردی

وب گردی