تحریک عمقی مغز توسط محققان ایرانی ممکن شد

محققان و مهندسان آزمایشگاه علوم و مهندسی اعصاب در دانشگاه علم و صنعت ایران با اجرای یک طرح پژوهشی موفق به طراحی و ساخت واسط مغز- ماشین مبتنی بر تحریک نواحی حسی-پیکری و عمقی مغز شدند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، محمدرضا دلیری عضو هیات علمی و مدیر آزمایشگاه علوم و مهندسی اعصاب در دانشگاه علم و صنعت ایران درباره «طرح هدایت و کنترل موش صحرایی (رت ربات) با تحریک الکتریکی مغز» بیان کرد: با انجام این طرح برای نخستین بار با همکاری جمعی از محققان آزمایشگاه سیستم هدایت و جهت دهی موش صحرایی توسعه یافت.

دلیری ادامه داد: این روش تحریک برای کنترل درد¬های مزمن و همچنین کنترل حیوانات از راه دور و جهت دهی آن¬ها در مسیر مشخص کاربرد دارد. سیستم پیشنهادی با شناسایی نقاط هدف برای تحریک الکتریکی در مغز حیوان و کاشت الکترود در آن نقاط ، عمل هدایت را انجام می دهد.

به گفته وی، در این طرح، بررسی جامعی در زمینه روش های تحریک الکتریکی نواحی مختلف قشری و زیرقشری مغزی به منظور اعمال حس مجازی و جهت دهی موش صحرایی انجام شد.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران با اشاره به حمایت های ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی در انجام این طرح بیان کرد: نتایج آزمون های انجام شده در این طرح نشان داد که با تحریک نواحی حسی مجازی مذکور در یک سمت مغز، موش صحرایی به جهت مشخص هدایت می شود. به طوری که آموزش حیوان به صورت مرحله به مرحله است.

وی توضیحاتی بیشتری ارائه داد و گفت: ابتدا در یک پیچ راه ساده با امکان انتخاب دو مسیر در جهت های چپ و راست آموزش و در مرحله تکمیلی در محیطی پیچیده تر با تعداد نقاط تصمیم گیری بیشتر سیستم جهت دهی مورد آزمایش قرار گرفته است. همچنین در این پروژه اثر پارامترهای مختلف در تحریک الکتریکی نواحی مختلف مغزی بر اساس بیشترین اثر بخشی در نواحی حس مجازی برای جهت دهی حیوان و جلوگیری از بروز پدیده تطبیق پذیری در حس پاداش مجازی بررسی شد. بر این اساس مقادیر مناسب برای این منظور مورد شناسایی قرار گرفت.

محقق حوزه علوم شناختی با بیان اینکه حوزه تخصصی آزمایشگاه علوم و مهندسی اعصاب در دانشگاه علم و صنعت ایران، واسط های عصبی سیستم های واسط مغز-ماشین در زمینه علوم اعصاب و مهندسی عصبی است، عنوان کرد: در این آزمایشگاه ابزارهای لازم برای ترکیب کارهای تجربی بر روی حیوانات آزمایشگاهی و دانش مهندسی فراهم شد است. از جمله نقاط قوت آزمایشگاه، دانش کاشت آرایه های میکروالکترودی جهت انجام تحریک و ثبت های خارج سلولی به صورت اسپایک و پتانسیل های میدانی و دانش پردازش انواع سیگنال های مغزی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 994999

وب گردی

وب گردی