سرگذشت یک سوله متروک

در گذشته در این مکان سوله‌ای قرار داشت. بسیاری نقشه تبدیل آن به سالنی غذاخوری را در سر می‌پروراندند. امروز در این مکان یک محصول خاص تولید می‌شود: «نوآوری»!.

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، سرنوشتی بدتر از تبدیل شدن به غذاخوری یا پارکینگ را برای این مکان خاک‌خورده متصور نمی شد امروز اما نشانی از دیوارهای تارعنکبوت بسته با شیشه های شکسته دیده نمی شود. لازم نیست خیلی دور برویم همین پنج سال پیش بود. سوله ای متروک و بدون استفاده در این مکان وجود داشت.

اما امروز در همین مکان ساختمانی با نمای شیشه ای راه اندازی شده و قرار است مکانی برای تولید نوآوری باشد. مکانی که جوانان خلاق و ایده پرداز در حوزه های مختلف علمی در آن مشغول فعالیت هستند. این مکان بهترین نمونه شکل گیری کسب و کارهای فناورانه در مجاورت دانشکده های علوم پایه بزرگترین دانشگاه صنعتی کشور است. جایی که معنای واقعی زیست بوم را برای دانشگاهیان و ایده پردازان خلاق معنا می کند.

در دانشگاه صنعتی شریف هستیم. اینجا مجتمع خدمات فناوری است که جای سوله غبار گرفته دو سال پیش را در این دانشگاه صنعتی کشور گرفته است.

این مجتمع با هدف حمایت، گردهم آوری و هم افزایی میان واحدهای خدمات فناوری دی ماه سال 92 با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری افتتاح شد. البته با توجه به تاثیر آن در ترویج فرهنگ کسب و کار‌های دانش بنیان با حمایت صورت گرفته از سوی معاونت علمی فاز دوم آن نیز در دی ماه سال 1394 به بهره‌برداری رسید.

همچنین این مجتمع با فراهم آوردن امکان استقرار 40 واحد خدمات فناوری در قالب آزمایشگاه، دفتر و مرکز و ایجاد اشتغال برای بیش از 500 نفر از دانشجویان، فارغ التحصیلان و فناوران دانشگاه، نقش مهمی در ایجاد اشتغال دانش‌بنیان در دانشگاه داشته است.

مرکز کارآفرینی، سامانه توسعه ایده های کارآفرینانه، شتابدهنده دانشجویی، مدرسه اشتغال، مجله فناورد، برنامه توسعه و انتقال فناوری، مرکز خدمات آزمایشگاهی، دفتر برنامه ریزی و ارزیابی معاونت پژوهش و فناوری بخش های مختلف و مستقر در این مجتمع است. بخش هایی که هر یک برای حمایت و ترویج فرهنگ خلاقیت و نوآوری در این مکام گرد هم آمده اند.

بیش از 50 واحد خدمات فناوری در دانشگاه شریف ایجاد شده که 40 واحد آن در مجتمع مستقر هستند تا فعالیت هایی همچون توسعه نرم افزارهای تخصصی، ارائه خدمات آزمایشگاهی و تست استاندارد، ارائه خدمات پژوهشی، توسعه فناوری، مشاوره و نظارت، برگزاری رویدادهای تخصصی و ایجاد و واگذاری حق امتیاز دارایی های فکری را پیش برند.

این واحدهای فناور در حوزه های مختلف همچون هوا فضا، نفت، گاز و انرژی، سازه و مهندسی زلزله، مدیریت و مهندسی صنایع، قطعات و اتوماسیون صنعتی و محیط زیست و زیست فناوری فعالیت می کنند تا در موفقیت و پیشرفت کشور سهیم باشند و شیرینی این خدمت حس کنند. البته این واحدهای فناور با حضور اساتید برجسته و جوانان خلاق در تلاش هستند تا گام هایی در تخصصی شدن حوزه فعالیت خود بردارند.

اما در کشور مکان های بی استفاده زیادی وجود دارد که می توان با یک ایده آن را به مکانی برای فعالیت فناوران تبدیل کرد و گام به گام در مسیر خودکفایی و پیشرفت هر چه بیشتر کشور حرکت کرد. اما مسلم است این مسئله نیاز به همت دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 995021

وب گردی

وب گردی