برندسازی علمی ایران به همکاری استادان و دانشجویان وابسته است

عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل، گفت: روند برندسازی علمی ایران در سطح منطقه و جهان، در گروی همکاری دانشجویان واستادان به عنوان دو قشر اثرگذار جامعه دانشگاهی است.

ابوالفضل محرمی عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، گفت: جریان دانشجویی باید با تحلیل چالش ها و ارائه راهکارهای متناسب برای حل مشکلات موجود در حوزه آموزش و پژوهش گام بردارد تا با تقویت زیرساخت های علم و پژوهش به ارتقای و رشد علمی در کشور دست کمک کنند.

محرمی با تاکید براینکه یکی از ارزش های انقلاب اسلامی بحث استقلال است، تصریح کرد: باید در نظر داشت استقلال و نبود وابستگی باید در تمامی امور و زمینه ها فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و علمی برقرار شود. بومی سازی علوم و عدم پیروی از متد غربی برای تدریس در دانشگاه ها برای حفظ و تقویت استقلال علمی کشور بسیار اثرگذار است.

در ادامه عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل افزود: برای پیشبرد مباحث علمی در کشور علاوه بر کارهای تئوری و گفتمان سازی توسط جریان دانشجویی، باید جریان دانشجویی وارد فاز عملیاتی و کارهای اجرایی نظیر برگزاری کارگاه علمی، نشست و همایش، کرسی آزاداندیشی و... شوند.

وی با اشاره به مبحث اقتصاد مقاومتی مورد تاکید مقام معظم رهبری، اظهار کرد: تشکل های دانشجویی برای رسیدن به اهداف اقتصادی درون زا باید ابتدا اقتصاد مقاومتی را به سمت گفتمان سازی در دانشگاه حرکت دهند و در درجه دوم به سمت ارائه راهکار و علمیاتی کردن این گفتمان در دانشگاه و جامعه پیش بروند.

محرمی اذعان کرد: دانشجویان و تشکل های دانشجویی باید کرسی های آزاداندیشی را در دانشگاه ها جدی بگیرند و موضوعات کرسی ها را متناسب با فضای تخصصی انتخاب نمایند. برگزاری این نوع از کرسی ها به تنوع و شنیده شدن چند صدایی جریان دانشجویی منجر می شود.

این فعال دانشجویی پیرامون اهمیت مباحث پژوهشی در دانشگاه، گفت: استادان در کلاس های درس مباحث آموزشی را به نحو احسنت اجرایی می کنند؛ اما در حوزه پژوهش ترغیب دانشجویان به مباحث تحقیقی توسط استادان به خصوص در دوران کارشناسی بسیار اندک است.

وی دانشجویان را آینده سازان کشور دانست و گفت: روند برندسازی علمی ایران در سطح منطقه و جهان، در گرو همکاری دانشجویان و استادان به عنوان دو قشر اثرگذار جامعه دانشگاهی است.

محرمی با اشاره به اینکه «وظایف نسل جدید جریان دانشجویی در دانشگاه های کشور تنها به حوزه آموزش و پژوهش منحصر نیست»، اظهار داشت: ارتقای امور اجتماعی و فرهنگی در دانشگاه ها در کنار کارکردهای علمی دانشگاه ها ماموریت اساسی و مهمی برای جریان دانشجویی است.

در پایان عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل خاطر نشان کرد: تعمیق ارزش‌های دینی و اخلاقی، حفظ کرامت مجموعه دانشگاهیان، احترام به آزادی بیان، التزام به قانون، ارتقای سطح مشارکت دانشگاهیان در برنامه های فرهنگی و ترویج فضای نقد و مدارا از جمله این راهبردهای کلان در دانشگاه های کشور باید باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 995039

وب گردی

وب گردی