ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی در تبدیل‌‌شدن به اکوسیستم کارآفرینی

تخصیص فضای فیزیکی برای کارآفرینان و شرکت های فناور و دانش بیان، حمایت مالی از ایده و ساخت طرح و نمونه اولیه، برگزاری کلاس ها و دوره های مشاوره و آموزشی برای دانشجویان، ارائه خدمات در حوزه فناوری و... از جمله حمایت های دانشگاه آزاد اسلامی از دانشجویان کارآفرین است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ در گزارش های قبل از سلسله گزارش های پرونده ای «چالش اشتغال و نسل دانشگاه های کارآفرین» به تبیین چارچوب مفهومی نسل چهارم دانشگاه ها یعنی دانشگاه های کارآفرین پرداخته شد و همچنین به ریشه های معضل بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی به خصوص تحصیلات تکمیلی، ایجاد رونق اقتصادی و اشتغال زایی به واسطه کارآفرینی و تجاری سازی ایده های نو و خلاق دانشجویان اشاره شد. از سوی دیگر قوانین حمایتی و خلاء عدم حمایت های مناسب و کافی از کارآفرینان توسط وزارت علوم، فناوری و تحقیقات تبیین شد.

در این گزارش تلاش شده است به قوانین و کارویژه حمایتی دانشگاه آزاد اسلامی از دانشجویانی که قصد کارآفرینی دارند، بپردازیم.

تاسیس مراکز رشد در دانشگاه آزاداسلامی

طی سال های اخیر دانشگاه آزاد اسلامی با در نظر گرفتن اولویت و اهمیت کارآفرینی در کشور و با هدف حمایت از نوآوری، کمک به تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی، ایجاد فرصت های شغلی مناسب برای کارآفرینان و دانش آموختگان دانشگاهی اقدام به تاسیس مراکز رشد و فناوری محور در واحدهای مختلف نموده است.

اجرای نشست های تخصصی و بازدید از مراکز رشد موفق با حضور اعضای هیات علمی و مدیران پژوهشی، حمایت های مالی از کارآفرینان، برگزاری سمینارهای علمی و دوره های آموزشی کوتاه مدت برای آشنایی با مفاهیم اولیه موضوع، تعامل با وزارت کار و امور اجتماعی برای استفاده از تسهیلات آن وزراتخانه و اجرای دوره‌های آموزشی کارآفرینی، از مهم‌ترین اقدامات در حوزه کارآفرین در واحدهای مختلف دانشگاه آزاداسلامی در زمینه توسعه فرهنگ کارآفرینی است.

حمایت از ساخت نمونه اولیه کارفرآفرینان

حامد افشاری مدیرکل کارآفرینی و تجاری‌ سازی معاونت فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با تأکید بر بسترسازی و توسعه کیفی فناوری‌ها، تصریح کرد: باید برای افزایش کیفی توسعه فناوری‌ها، بستر و زیرساخت مناسبی در سطح دانشگاه ایجاد و فناوری‌های جدید از طریق تقویت ایده‌پردازی و شناخت فرصت‌های نوآوری تولید شود.

مدیرکل کارآفرینی و تجاری‌سازی معاونت فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص حمایت از دانشجویان کارآفرین در دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: تخصیص فضای فیزیکی برای کارآفرینان و شرکت های فناور محور و دانش بیان، حمایت مالی از ایده و ساخت طرح و نمونه اولیه، برگزاری کلاس ها و دوره های مشاوره و آموزشی برای دانشجویان، ارائه خدمات در حوزه فناوری و... از جمله حمایت های دانشگاه آزاد اسلامی از دانشجویان کارآفرین است.

اعطای وام 30 میلیونی به کارآفرینان

وی افزود: مراکز رشد واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی برای ساخت طرح اولیه تا سقف 30 میلیون تومان در اختیار دانشجویان صاحب ایده قرار می دهد. همچنین کارآفرینان در صورت کسب موفقیت در ساخت نمونه اولیه می توانند با مراجعه به سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی حمایت های مالی بیشتری نیز دریافت نمایند.

ایجاد صندوق پژوهش و فناوری

افشاری با اعلام خبر ایجاد صندوق پژوهش و فناوری در دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار کرد: با راه اندازی این صندوق که در مراحل پایانی است، کارآفرینان می توانند برای فعالیت های تجاری سازی کمک مالی مضاعف دریافت کنند.

مدیرکل کارآفرینی و تجاری‌سازی معاونت فناوری دانشگاه آزاد اسلامی از ایجاد شبکه کارآفرینی دانشگاه خبر داد و افزود: شبکه کارآفرینی در سطح استادان، کارمندان، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان ایجاد و دروس مرتبط با کارآفرینی به منظور توانمندسازی دانشجویان ساماندهی می‌شود.

وی پیرامون فعالیت دانشجویان کارآفرین و نقش آفرینی آنان در پایداری و توسعه اقتصاد کشور و کاهش نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی، گفت: در حال حاضر مناسب ترین راهکار برای اشتغال زایی، رونق به کسب و کارهای کوچک و زود بازده است. چون امکان اشتغال برای افراد غیر از دانشجو و خارج از دانشگاه نیز فراهم می شود.

تولید ارزش افزوده و ثروت توسط کارآفرینان

افشاری با اشاره به تولید ارزش افزوده و ثروت برای جامعه توسط کارآفرینان، اذعان کرد: دانشگاه با بسترسازی و حمایت از دانشجویان و شرکت های دانش بنیان، آنان را با فضای بازار و تجارت آشنا می سازند. اما بعد از آن رسالت دانشگاه تمام می شود و بخش خصوصی نظیر بانک و بورس می توانند با سرمایه گذاری به کارافرینان کمک کنند.

مدیرکل کارآفرینی و تجاری‌سازی معاونت فناوری دانشگاه آزاد اسلامی درباره چالش های موجود در حوزه کارآفرینی گفت: تعجیل در بحث ثروت آفرینی، نداشتن مهارت کافی، غرور کاذب، ساخت نمونه طرح با اشکالات، عدم دریافت مشاوره کافی از جمله مشکلات و چالش های کارآفرینی فارغ التحصیلان است.

در انتها

در پایان می توان نگاشت؛ ارتباط با صنعت و کسب منابع مالی جدید و تجاری‌سازی ایده های کارآفرینان دو استراتژی مهم معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی طی سال های گذشته است. اما هنوز خلاء توانمندسازی استادان در حوزه کارآفرینی و اشتغال‌زایی، برگزاری نمایشگاه‌های اشتغال و کارآفرینی و فعال‌سازی در حد اعلا مراکز رشد در حوزه کارآفرینی همچنان احساس می شود.

نکته بسیار حائر اهمیت این است که در کشور ما قانون برای ثبت مالکیت فکری و معنوی آثار و نوآوری کارآفرینانه به صورت مشخص وجود ندارد. دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی در ابتدای امر باید توجه داشته باشند که ایده و محصول را به نام فردی خود ثبت کنند تا در ادامه با مشکل مواجه نشوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 995041

وب گردی

وب گردی