جبران عقب افتادگی‌های تاریخی در عرصه بانکداری الکترونیک

کارشناسان براین باورند که در زمینه بانکداری الکترونیک تاکنون فعالیت‌های گسترده‌ای صورت گرفته است؛ اما نبود برخی زیرساخت‌ها در ابعاد مختلف موجب کندی آن‌ها شده است.

به گزارش خبرنگار گروه علموفناوری ایسکانیوز، رشد و گسترش روزافزون فناوری ارتباطات، انقلابی را در ابعاد مختلف زندگی انسان‌ها و عملکرد سازمان‌ها ایجاد کرده است. این فناوری روش‌های کارکرد و نگرش افراد، سازمان‌ها و دولت‌ها را دگرگون ساخته و باعث ایجاد صنایع نوین، مشاغل جدید و خلاقیت در انجام امور شده است. ظهور پدیده‌هایی چون کسب و کار الکترونیک، تجارت الکترونیک و بانکداری الکترونیک از نتایج عمده نفوذ و گسترش فناوری اطلاعات در بعد اقتصادی است. کشور ما در عرصه حضور و به‌کارگیری تجارت و بانکداری الکترونیک، کشوری جوان است و تا رسیدن به وضعیت مطلوب راه درازی پیش رو دارد.

قانون تجارت الکترونیک در دی ماه سال ۱۳۸۲ تصویب شد. در زمینه بانکداری الکترونیک تاکنون فعالیت‌های گسترده‌ای صورت گرفته است؛ اما نبود برخی زیر ساخت‌ها در ابعاد مختلف موجب کندی این فعالیت‌ها شده است.

با توجه به تاثیر گسترده و عمیق تجارت الکترونیک در سیطره بر بازارهای جهانی همچنین نظر به اهمیت مبادلات پولی و اعتباری در هر فعالیت تجاری- اقتصادی می‌طلبد که ابزارها و بسترهای انتقال و تبادل پول نیز همگام و همسان با توسعه الکترونیک از رشد مناسب و مطلوب برخوردار شوند. در این بین بانک‌ها نیز برای جذب مشتریان بیشتر و ایجاد گسترش و تنوع در خدمات خود بیکار نبوده‌اند و به سرعت خود را با فناوری و اطلاعات همگام و همسو کرده‌‌اند.

بانک‌ها در عرصه تحولات تجاری توجه جدی را برای ایجاد تحولات ساختاری در نظام‌های دریافت پول و پرداخت پول و ایجاد تسهیلات در روند خدمات‌رسانی به مشتری کرده‌اند در واقع می‌توان ادعا کرد که یکی از دلایل اقبال عمومی به تجارت الکترونیک توجه مدیران بانک‌ها به اهمیت و لزوم این پدیده بوده است که در نتیجه به گرایش و توجه جدی آنها برای فراهم کردن ساختار بانکداری با شیوه الکترونیک انجامیده است.

ایران در بین کشورهای بهره‌برداری از فناوری‌های ارتباطات و اطلاعات در رده کشورهای در حال توسعه این فناوری‌ است؛ بنابراین کشور ما در برنامه‌های ICT در گام‌های ابتدایی به سر می‌برد و نیازمند آن است که برای توسعه بانکداری الکترونیکی ابتدا بسترهای توسعه ICT را فراهم کند. گسترش زیرساخت‌های ارتباطی مناسب می‌تواند در تلفیق سیستم‌های بانکی با ابزارهای الکترونیکی موثر باشد. توسعه ابزارهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در زمینه بانکداری الکترونیکی مثل دستگاه‌های خودپرداز، سیستم‌های تلفنی دیجیتال، کارت‌های اعتباری، کارت‌های هوشمند و ... تهیه و تدوین چارچوب‌های قانونی و نظام‌مند کردن بانکداری الکترونیکی و گسترش فرهنگ عمومی نسبت به مسئله بانکداری الکترونیکی از جمله مهم‌ترین کارهایی است که دولت می‌تواند در تحقق اهداف اقتصادی خود از آنها بهره برد.

ایران با توجه به پتانسیل‌های بالای اقتصادی و صنعتی می‌تواند با توجه و توسعه به زیرساخت‌های تجارت الکترونیک و بانکداری الکترونیک ضمن همسو شدن با کشورهای پیشرو در این صنعت با کاستن از هزینه تولید و خدمات بانکی موجب صرفه‌جویی میلیاردها ریال شود.

محمد مراد بیات مدیرعامل مرکز فابا(فرهنگ سازی و آموزش بانکداری الکترونیک) در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم وفناوری ایسکانیوز، با اشاره به این‌که باید در حوزه بانکداری الکترونیکی چند نکته را مورد توجه قرار داد و گفت: در مجموعه کشور که از آن به عنوان دولت الکترونیک یا شهر هوشمند یاد می شود. به طوریقین بخش بانکی در حوزه الکترونیک و هوشمندسازی پیش قراول و پیشتاز و پیش‌رو است که نسبت به بقیه اجزای جامعه، اقدامات و سرمایه گذاری سنگینی در این حوزه صورت گرفته است.

وی با اشاره به این‌که میزان و حجم استفاده از خدمات الکترونیک در میان جامعه و میزان تراکنش‌های الکترونیکی در منطقه رتبه اول را داریم، اظهار کرد: ماهانه حدود دو میلیارد تراکنش الکترونیکی بر بسترهای مختلف اعم از ای تی ام و کارت های اینترنتی، درگاه اینترنتی، میزان حجم و کارت های بانکی، پایانه‌های کارتخوان فروشگاهی و کانال‌های مختلف الکترونیکی صورت گرفته است. ما نه تنها در این حوزه از دنیا عقب نیستیم بلکه نسبت به سایر کشورهای منطقه جلوتر هستیم.

بیات تاکید کرد: در کنار موارد فوق بایستی تلاش زیادی در عرصه زیرساخت‌ها و موضوعات دیگر بانکداری الکترونیک صورت گیرد تا بتوانیم برخی از عقب ماندگی‌ها را جبران کنیم. به عنوان مثال هسته هوشمند عملیات بانکی(کربنکینگ) است. هنوز شرکت‌های ارائه کننده کربانکینگ نتوانستند خود را با فناوری نسل های جدید وفق دهند. در این زمینه بانک‌های ما با مشکلات اساسی و جدی روبه‌رو است. متاسفانه در این بین رفتارهایی وجود داشته که مانع از پیشرفت و توسعه شده است. نکته دوم این ‌که در حوزه هوشمندسازی کارت‌های بانکی به نسبت دنیا باز فرایند عقب تری را داریم. باید کارت‌های مگنت و مغناطیسی به سمت کارت‌های هوشمند حرکت کنند تا علاوه برایجاد امنیت بالا داده‌های بیشتری را در کارت‌ها ذخیره کند تا این امر بستر مناسبی برای تحقق دولت الکترونیکی باشد.

وی اضافه کرد: دانشگاه با صنعت باید پیوند جدی داشته باشد چرا که نمی‌توانند دو جزیره مستقل از هم باشند. دانشگاه باید موضوعات فناورانه و مباحث این حوزه بانکداری و دستاوردهای بشر را مورد بررسی و ارزیابی قرار داده و آن‌ها را در اختیارمدیران صنعت بانکدار قرار دهد. و این اتفاقی است که قطعا می تواند جامعه ما را به پیش ببرد چرا که جدایی اینها قطعا خسارت آفرین است.

برای توسعه تجارت الکترونیک در کشور، ورود به بازارهای جهانی و عضویت در سازمان‌هایی نظیر سازمان تجارت جهانی، داشتن نظام بانکی کارآمد از الزامات اساسی به‌‌‌شمار می‌آید. بنابراین، استفاده از فناوری ارتباطات و اطلاعات در جهت ایجاد و توسعه بانکداری الکترونیک در نظام بانکی کشور حائز اهمیت است. اگرچه طی سال‌ها برخی از روش‌های ارائه خدمات بانکداری الکترونیک نظیر؛ماشین‌های خودپرداز و کارت‌های بدهی، در نظام بانکی کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما تا رسیدن به سطح کشورهای پیشرفته در زمینه بانکداری الکترونیک راهی طولانی در پیش است.

می‌توان این نکته را متذکر شد که با گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات تمامی ابعاد زندگی بشر امروز به ویژه بعد اقتصادی آن دچار تحولی عمیق و بنیادین شده است و این روند همچنان ادامه دارد. به جرئت می‌توان گفت که عدم توجه به این روند و تاخیر در هماهنگی با آن موجب اختلال در روابط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی می‌شود. حضور در بازارهای جهانی با استفاده از شیوه‌های موفق و کارآمد از جمله ضرورت‌های تطبیق با نظام بین‌المللی کنونی است بدون‌تردید بهره‌گیری از فناوری اطلاعات در زمینه‌های مختلف تجاری و مالی یکی از ابزارهای لازم برای افزایش کارایی تجاری در اقتصاد ملی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 995043

وب گردی

وب گردی