اختلالات ناشی از کمبود ید زندگی 1.5 میلیارد انسان را تهدید می کند

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، گفت: نمک دریا نمکی است تصفیه نشده که دارای انواع ناخالصی ها ازجمله فلزات سنگین است که خطر سرطان زایی آنها به اثبات رسیده است و  علاوه بر داشتن ناخالصی ها، نمک دریا دارای میزان کم ید و یا حتی فاقد ید است که نیاز روزانه به ید را تامین نمی کند.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر زهرا عبداللهی درخصوص تبلیغات گسترده استفاده از نمک دریا توسط عده ای سودجو و مردم فریب، اظهار داشت: این افراد نه تنها سلامت مردم کشور را به خطر انداخته بلکه موجب برگشت مشکل گواتر، تولد نوزادان با ناهنجاری های مادرزادی و بسیاری پیامدهای زیانبار بهداشتی خواهند بود.

دکتر عبداللهی افزود: نمک در یا نمکی است تصفیه نشده که دارای انواع ناخالصی ها از جمله فلزات سنگین است که خطر سرطان زایی آنها به اثبات رسیده است و این علاوه برداشتنن ناخالصی ها، دارای میزان کم ید ویا حتی فاقد ید است که نیاز روزانه به ید را تامین نمی کند.

وی بیان کرد: وجود این ناخالصی ها در نمک دریا می تواند منجر به بروز عوارض نامطلوب در اندام های گوارشی، کلیوی و کبدی شده و در مواردی ایجاد مسمومیت کند و حتی موجب ممانعت در جذب آهن موجود در وعده غذایی و در نتیجه ابتلا به کم خونی ناشی از کمبود آهن شود.

نمک در یا نمکی است تصفیه نشده که دارای انواع ناخالصی ها از جمله فلزات سنگین است که خطر سرطان زایی آنها به اثبات رسیده است



وی ادامه داد: در حال حاضر در کشور ما واحدهای تولیدکننده نمک با تجهیز سیستم تصفیه توانسته اند با روش تبلور مجدد (کریستالیزاسیون مجدد) ناخالصی های محلول و نامحلول موجود در نمک را حذف کنند و نمکی کاملا بهداشتی تحت نام "نمک تصفیه شده" تبلور مجدد را تولید و عرضه کنند.

وی با اشاره به اینکه اختلالات ناشی از کمبود ید زندگی1.5 میلیارد انسان خصوصا ساکنان مناطقی که ید خاک آن ناچیز است را تهدید می کند، تصریح کرد: بیش از 65 میلیون نفر در جهان فقط از گواتر رنج می کشند و 2 میلیون نفر هم دچار اختلالات ذهنی به دلیل کاهش شدید IQ است. حتی کمبود ید می تواند 13.5 امتیاز از ضریب هوشی کودک را کاهش دهد.

وی افزود: در نتیجه با کاهش توانمندی های ذهنی و ناتوانی در کسب مهارت های پیچیده در جوامعی که شیوع کمبود ید بالاست، روند توسعه کشورها به مخاطره می افتد.

دکتر عبداللهی گفت: تردیدی نیست که عوارض ناشی از کمبود ید، مانع بزرگی در راه توسعه و تکامل مردم جهان فراهم می‌کند. پیامدهای زیانبار بهداشتی ، اجتماعی و اقتصادی کمبود ید ضرورت و اهمیت پیشگیری از آن را بیش از پیش جلوه گر می‌سازد.

وی افزود: اهمیت پیشگیری و کنترل عوارض IDD در سی و نهمین اجلاس سازمان جهانی بهداشت در سال 1986 مورد تاکید قرار گرفت و این سازمان حذف کامل اختلالات ناشی از کمبود ید را تا سال 2000 در راس فعالیت های پیشگیری از کمبود ریزمغذی ها قرار داد.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه تصریح کرد: پیشگیری از کمبود ید، منجر به ارتقای سطح سلامت، افزایش توان یادگیری، بهبود کیفیت زندگی و افزایش خلاقیت و تولید در میلیون ها انسانی می‌شود که در حال حاضر در مناطق کمبود ید زندگی می‌کنند.

پیشگیری از کمبود ید، منجر به ارتقای سطح سلامت، افزایش توان یادگیری، بهبود کیفیت زندگی و افزایش خلاقیت و تولید در میلیون ها انسانی می‌شود که در حال حاضر در مناطق کمبود ید زندگی می‌کنند



وی هشدار داد: کمبود ید، یک عامل خطر برای رشد و توسعه کشورها به حساب می‌آید. سقط جنین، تولد نوزاد مرده، ناباروری، ناهنجاری های مادرزادی، عقب ماندگی ذهنی، افزایش مرگ و میر نوزادان و شیرخواران، کر و لالی، کاهش بهره هوشی کودکان تا 13.5 امتیاز ، کاهش قدرت یادگیری و افت تحصیلی می‌تواند تحت تاثیر ناکافی بودن تولید هورمون های تیروئید در بدن به دلیل کمبود ید به وجود آید و نهایتا روند توسعه کشور بدلیل ناتوانمندی های ذهنی و جسمی ناشی از کمبود ید به مخاطره بیفتد.

وی گفت: تا دو دهه قبل، ایران در بین کشورهای دچار کمبود شدید ید قرار داشت. با تشکیل کمیته کشوری مبارزه با عوارض ناشی از کمبود ید در سال 1368 و اجرای بررسی سریع گواتر در تمام استان‌های کشور ، تهیه و توزیع نمک یددار در سطح جامعه به عنوان استراتژی اصلی مبارزه با این اختلالات انتخاب و تلاش برای یددار کردن نمک‌های یددار آغاز شد.

دکتر عبداللهی افزود: ایران در بین کشورهای مدیترانه شرقی، اولین کشوری بود که اقدام به بررسی کشوری گواتر و تولید و توزیع نمک یددار در سطح جامعه نموده و به موفقیت‌های چشمگیری نیز در دهه گذشته در زمینه مبارزه با اختلالات ناشی از کمبود ید دست یافته و به عنوان کشور عاری از اختلالات ناشی از کمبود ید در منطقه شناخته شده است.

به دنبال اقدامات وزارت بهداشت و افزودن ید به نمک های خوراکی شیوع گواتر از حدود 70 درصد در سال 1368 به 6.5 درصد کاهش یافته است که به معنی کاهش حدود 90 درصدی در شیوع گواتر به عنوان علامت بارز کمبود ید شده است



وی اضافه کرد: به دنبال اقدامات وزارت بهداشت و افزودن ید به نمک های خوراکی شیوع گواتر از حدود 70 درصد در سال 1368 به 6.5 درصد کاهش یافته است که به معنی کاهش حدود 90 درصدی در شیوع گواتر به عنوان علامت بارز کمبود ید شده است.

وی گفت: در مناطقی که آب و خاک فقیر از ید هستند، محصولات غذایی نیز ید کافی ندارند. لذا مطمئن ترین و ارزان ترین راه برای تامین ید مورد نیاز بدن استفاده از نمک های یددار تصفیه شده است.

/ انتهای پیام

کد خبر: 995056

وب گردی

وب گردی